Με τα ποσοστά των εκπτώσεων να έχουν ξεπεράσει το 60% και την κίνηση να

βρίσκεται σε ικανοποιητικά επίπεδα, σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα,

συνεχίζονται για δεύτερο μήνα οι θερινές εκπτώσεις οι οποίες θα ολοκληρωθούν

στις 31 Αυγούστου.

Με αυξημένη κίνηση αλλά χωρίς ουρές στα ταμεία των καταστημάτων τελείωσε χθες

ο πρώτος μήνας των θερινών εκπτώσεων. Για μια ακόμη φορά τα πολυκαταστήματα

και οι μεγάλες αλυσίδες – ορισμένες από τις οποίες πωλούν ρούχα από τη

χειμερινή κολεξιόν τους – απέσπασαν το μεγαλύτερο ποσοστό των προτιμήσεων των

καταναλωτών. Νέο στοιχείο στις φετινές εκπτώσεις αποτελεί η επιλογή της χρήσης

πιστωτικής κάρτας στις συναλλαγές για το 70% των καταναλωτών που

πραγματοποιούν αγορές.

Έλλειψη ρευστότητας

Παρ’ όλα αυτά όμως, αν και οι εκπτώσεις είναι ιδιαίτερα καλές σε όλα τα είδη,

οι καταναλωτές δεν φαίνεται να προχωρούν σε μεγάλες αγορές, ενώ επιλέγουν για

μια ακόμη φορά τη χρήση των πιστωτικών τους καρτών και μάλιστα όταν μπορούν να

την συνδυάσουν με άτοκες δόσεις. Όπως αναφέρουν εκπρόσωποι του Εμπορικού

Συλλόγου της Αθήνας, το καταναλωτικό κοινό προτιμά να κάνει τις αγορές του

χρησιμοποιώντας πιστωτικές κάρτες, υποδηλώνοντας σε μεγάλο βαθμό την έλλειψη

ρευστότητας που επικρατεί στην αγορά. Υπολογίζεται ότι οι επτά στους δέκα που

επωφελούνται από τις εκπτώσεις για να αγοράσουν κυρίως είδη ένδυσης και

υπόδησης πληρώνουν με πιστωτικές κάρτες.

Νέοι οι πελάτες

Στελέχη της αγοράς αποδίδουν την αύξηση των αγορών μέσω πιστωτικών καρτών κατά

κύριο λόγο στις ιδιαίτερα ελκυστικές προσφορές των πολλών δόσεων που

προσφέρουν οι εμπορικές επιχειρήσεις, αλλά προφανώς και στην περιορισμένη

ρευστότητα του καταναλωτικού κοινού. Ο μεγαλύτερος όγκος των πελατών των

εκπτώσεων της θερινής περιόδου είναι οι νέες ηλικίες. Μάλιστα οι προτιμήσεις

των καταναλωτών είναι σαφώς στραμμένες προς τις αγορές ειδών με χαμηλές μέχρι

και μεσαίες τιμές.. Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, οι οποίες έχουν

συγκεντρωθεί από τον Εμπορικό Σύλλογο Αθηνών και προέρχονται από στοιχεία που

δόθηκαν από 70 κομβικά καταστήματα, οι θερινές εκπτώσεις δείχνουν μια

αναστροφή του κλίματος «ύφεσης» που χαρακτήριζε την αγορά λιανικών πωλήσεων

στο προηγούμενο διάστημα.

Οι έμποροι χαρακτηρίζουν την κίνηση που παρατηρείται στην αγορά ικανοποιητική,

αν και δεν είναι σημαντικά αυξημένη σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή

περίοδο. Άλλωστε, όπως λένε, «σε μια εποχή που όλοι αντιμετωπίζουν προβλήματα

ρευστότητας θα μπορούσε η κατάσταση να είναι χειρότερη».

Μακριά από τα ακριβά

H εικόνα που παρουσιάζουν οι περισσότερες βιτρίνες καταστημάτων είναι αυτή με

τις αναρτημένες ταμπέλες, που δείχνουν εκπτωτικά ποσοστά από 20% έως και 80%.

Συνήθως, τα περισσότερα καταστήματα έχουν διατηρήσει μία σταθερή εκπτωτική

πολιτική μεταξύ του 30% και του 50%, ενώ ποσοστά που ξεπερνούν το 60% αφορούν

κυρίως σπασμένα νούμερα και εποχικά είδη.

Όπως λένε πάντως οι έμποροι, οι καταναλωτές έχουν εγκαταλείψει τα ακριβά είδη.

Μάλιστα επισημαίνουν ότι η εικόνα των εκπτώσεων σχηματίστηκε από το πρώτο

δεκαπενθήμερο της εκπτωτικής περιόδου, καθώς όσοι ήταν αποφασισμένοι να

ψωνίσουν πραγματοποίησαν νωρίς τις αγορές τους, ώστε να μπορέσουν να βρουν

νούμερα, σχέδια και χρώματα. Από εδώ και πέρα λένε ότι οι καταναλωτές που θα

ψωνίσουν είναι εκείνοι που αναζητούν ευκαιρίες ή κάνουν ψώνια χωρίς ιδιαίτερο

προγραμματισμό.

Οι θερινές εκπτώσεις λήγουν στις 31 Αυγούστου και έως τότε οι επιχειρήσεις

είναι υποχρεωμένες να αναγράφουν στα προϊόντά τους δύο τιμές. Δηλαδή την

αρχική τιμή πώλησης πριν από την έκπτωση, μετά την έκπτωση και το ποσοστό της

έκπτωσης. Θα πρέπει ακόμα να αναγράφεται σε πινακίδα το ποσοστό της έκπτωσης,

για σαφώς καθορισμένες κατηγορίες όμοιων προϊόντων. Επίσης οι καταστηματάρχες

υποχρεούνται να αναρτήσουν επιγραφή που θα ενημερώνει το καταναλωτικό κοινό

για τη διενέργεια των θερινών εκπτώσεων. Οι παραβάτες των διατάξεων της

υπουργικής απόφασης τιμωρούνται με πρόστιμο μέχρι το 0,5% του τζίρου και σε

περίπτωση υποτροπής το πρόστιμο μπορεί να φτάσει και το 3%.