Με έναν μεταξικό νόμο, κανέναν σοβαρό ελεγκτικό μηχανισμό, με κοινοτικές

συστάσεις που δεν τηρούνται και αλληλοσυγκρουόμενες παρεμβάσεις των

συναρμόδιων υπουργείων, κυκλοφορούν τα φορτηγά στη χώρα μας!

Αυτό το καθεστώς της ασυδοσίας ισχύει εδώ και δεκαετίες. Ο έλεγχος της

νταλίκας, του υπ’ αριθμόν 2 παραβάτη της ασφάλτου, με ποσοστό συμμετοχής 18%

του συνόλου των τροχαίων ατυχημάτων, «έπεσε θύμα των συναρμόδιων υπουργείων».

Αν και με διάφορους τρόπους εμπλέκονται στο «διαρκές έγκλημα» τα υπουργεία

Μεταφορών, Δημόσιας Τάξης, Εργασίας και Ανάπτυξης, το αποτέλεσμα είναι ένα και

διαχρονικό: τα φορτηγά στην Ελλάδα έχουν τους… δικούς τους νόμους.

ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΩΝ:

Η καταγραφή των δρομολογίων των φορτηγών αποτελεί έργο των οδηγών. Χάρη σε

έναν μεταξικό νόμο του 1938, τα προαναφερόμενα στοιχεία τα καταγράφει ο οδηγός

στο «βιβλίο δρομολογίων». Με αυτόν τον τρόπο, κάθε δυνατότητα διασταύρωσης

στοιχείων από έναν ελεγκτικό μηχανισμό του κράτους είναι ανύπαρκτη. Παρ’ ότι

κατά καιρούς το υπουργείο Μεταφορών έχει ζητήσει από το συναρμόδιο υπουργείο

Εργασίας να… παραχωρήσει την αρμοδιότητα του σχετικού ελέγχου στις δυνάμεις

της Τροχαίας, κάτι τέτοιο δεν στάθηκε δυνατόν να συμβεί.

ΛΑΣΤΙΧΑ ΚΟΥΡΕΛΙ:

Σύμφωνα με τις κοινοτικές οδηγίες, οι οποίες έχουν ενσωματωθεί στο εθνικό μας

δίκαιο, τα ελαστικά των επιβατικών αυτοκινήτων και των φορτηγών μέχρι 3,5

τόνους δεν θα πρέπει να έχουν «βάθος» μικρότερο του 1,6 mm. Η μέτρηση αυτή

αποτελεί έναν βασικό δείκτη αναγνώρισης των φθαρμένων ελαστικών. Για την

περίπτωση των βαρέων οχημάτων, κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Απεναντίας, στους

επαγγελματίες του κλάδου παρέχεται η δυνατότητα της αναγόμωσης των ελαστικών!

Εκτός αυτού, οι έλεγχοι για φθαρμένα ελαστικά από τις υπηρεσίες της Τροχαίας

είναι σπάνιες.

ΠΕΡΙΟΡΙΣΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ:

Για χρόνια οι υπηρεσίες Τροχαίας Αττικής, σε συνεργασία με το υπουργείο

Μεταφορών, επιδιώκουν να θέσουν περιορισμούς στην κίνηση των βαρέων οχημάτων

που κινούνται στην Εθνική Οδό. Έτσι, αποφασίστηκε να απαγορευθεί σε μεγάλα

τμήματα της Εθνικής Οδού η κίνηση των φορτηγών τούς καλοκαιρινούς μήνες και

τις εορταστικές ημέρες. Πέρυσι οι υπηρεσίες της Τροχαίας επανήλθαν στο ίδιο

θέμα, ζητώντας την απαγόρευση της κυκλοφορίας των φορτηγών όλες τις Κυριακές

του έτους. Η πρόταση αυτή απερρίφθη μετά πολλών επαίνων!

ΚΑΝΟΝΕΣ ΦΟΡΤΩΣΗΣ:

Και σ’ αυτή την περίπτωση, οι οδηγοί είναι οι μόνοι υπεύθυνοι να καθορίσουν

τους τρόπους ασφαλούς φόρτωσης των βαρέων εμπορευμάτων που μεταφέρουν. Το

υπουργείο Μεταφορών πριν από καιρό εξέδωσε ένα ενημερωτικό φυλλάδιο, με το

οποίο προσφέρει στους επαγγελματίες οδηγούς χρήσιμες συμβουλές. Πέραν τούτου,

ωστόσο, μηδέν. «Δεν υπάρχει κανένας κανονισμός που να επιβάλλει τρόπους με

τους οποίους θα προσδένονται τα φορτία. Κάτι τέτοιο επαφίεται στην κρίση του

οδηγού», υπογράμμισε ο κ. Καλαντζής!

ΜΗΤΡΩΟ ΦΟΡΤΗΓΟΥ:

Ο ταχογράφος θεωρείται το «κέντρο πληροφοριών» του φορτηγού. Είναι το πρώτο

όργανο που εξετάζουν οι τροχονόμοι στους ελέγχους που πραγματοποιούν. Σε αυτό

τον μηχανισμό καταγράφεται η ταχύτητα του φορτηγού. Για τον λόγο αυτό, οι

οδηγοί έχουν βρει διάφορες πατέντες με τις οποίες καταφέρνουν να

απενεργοποιήσουν τον ταχογράφο. Αυτό παλιά συνέβαινε με τη «γόπα» ή και με την

«τσίχλα». Σήμερα τα πράγματα έχουν αλλάξει. Στην αγορά κυκλοφορούν οι «κλέφτες

ταχογράφων», ένας μηχανισμός που τοποθετείται στο κιβώτιο ταχυτήτων και

μειώνει εικονικά την ταχύτητα του φορτηγού που καταγράφεται στον ταχογράφο!

ΩΡΑΡΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:

Σύμφωνα με την κοινοτική οδηγία 3820/85, η διάρκεια της ημερήσιας οδήγησης δεν

πρέπει να υπερβαίνει τις εννέα ώρες. Η πραγματικότητα όμως είναι τελείως

διαφορετική. Τα εξοντωτικά ωράρια εργασίας των επαγγελματιών οδηγών, εκτός των

άλλων, φημίζονται και για τη… διάρκειά τους καθώς κυμαίνονται από 12 έως 16

ώρες. Σύμφωνα με την προαναφερόμενη οδηγία, η συνεχής οδήγηση δεν θα πρέπει να

υπερβαίνει τις 4.30 ώρες. Και όμως ο οδηγός του μοιραίου φορτηγού, που

ξεκίνησε από την Αλεξανδρούπολη για την Αθήνα, είχε υπερβεί το όριο στα Τέμπη!