«Σε κανέναν άλλο φορέα σε όλο τον κόσμο, όπου χρησιμοποιείται ο

συγκεκριμένος τύπος ελικοπτέρων, δεν σημειώθηκαν τόσο πολλά ατυχήματα, όσα

έχουν συμβεί με τα ελικόπτερα του ΕΚΑΒ στην Ελλάδα. Από το 1997 που

κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στον κόσμο τα Augusta Α109 Power έχουν γίνει 8 ή 9

ατυχήματα. Τα τρία από αυτά ήταν στην Ελλάδα».

Το μοιραίο ελικόπτερο που κατέπεσε στη θαλάσσια περιοχή της Ικαρίας ήταν το

έκτο που είχε αγοράσει η Ελλάδα, προκειμένου να αντικατασταθεί η απώλεια του

προηγουμένου που είχε χαθεί στην Ανάφη

Ο δρ Τζιανλούκα Γκριμάλντι, υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων της εταιρείας Augusta,

η οποία κατασκευάζει τα ελικόπτερα που έχουν αγοραστεί από την Ελλάδα για τις

αεροδιακομιδές του ΕΚΑΒ, μιλώντας στα «ΝΕΑ», εξέφρασε τη λύπη αλλά και την

έκπληξή του για το τρίτο κατά σειρά θανατηφόρο ατύχημα που συμβαίνει στην

Ελλάδα.

Σε όλο τον κόσμο, σύμφωνα με τον κ. Γκριμάλντι, πετούν συνολικά περίπου 1.000

ελικόπτερα Augusta Α109 Power. Από αυτά, περισσότερα από 200 εκτελούν

αεροδιακομιδές ασθενών σε αντίστοιχους φορείς του ΕΚΑΒ σε χώρες όπως οι

Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, Γαλλία, Μεγάλη Βρετανία, Ισπανία, Κίνα,

Ιταλία, Νότια Αφρική, Βραζιλία κ.ά.

«Τέσσερα χρόνια πετούν τα Augusta Α109 στη Γαλλία και ουδέποτε συνέβησαν

ατυχήματα. Στη Μεγάλη Βρετανία είχαμε δύο ατυχήματα, αλλά δεν ήταν θανατηφόρα.

Στην Ιταλία, όπου έχει αναλάβει και πάλι η Helitalia, πετούν περισσότερα από

15 τέτοιου τύπου ελικόπτερα για τα επείγοντα περιστατικά και είχαμε μόνο ένα

θανατηφόρο ατύχημα το 2001 στην Τοσκάνη», περιγράφει ο ίδιος.

Η Ελλάδα υπέγραψε συμβόλαιο με την Augusta για την παραλαβή των πρώτων πέντε

ελικοπτέρων τον Μάιο του 1999. Και τα πέντε ελικόπτερα μαζί με την εκπαίδευση

του μηχανικού και τον εξοπλισμό στο εσωτερικό τους κόστισαν συνολικά

18.075.991,5 ευρώ – δηλαδή η χώρα μας πλήρωσε περισσότερα από 3,6 εκατομμύρια

ευρώ για κάθε Augusta. Το μοιραίο ελικόπτερο, το οποίο κατέπεσε χθες τα

ξημερώματα στη θαλάσσια περιοχή της Ικαρίας, ήταν το έκτο που είχε αγοράσει η

Ελλάδα τον Ιανουάριο του 2002, προκειμένου να αντικατασταθεί η απώλεια του

προηγούμενου Augusta, που είχε χαθεί στην Ανάφη.

«Όλα αυτά τα χρόνια και σε όλες τις χώρες στις πετούν τα ελικόπτερα αυτού του

τύπου, καμία υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας, που είναι υπεύθυνη για τον έλεγχο,

δεν μας έχει ζητήσει αναγκαστική προσγείωση ελικοπτέρου ή δεν έχει απαγορεύσει

την απογείωση», σημειώνει ο κ. Γκριμάλντι. Ενώ αναφερόμενος στην καταλληλότητα

των συγκεκριμένων ελικοπτέρων να εκτελούν πτήσεις σε συνθήκες όπως αυτές του

Αιγαίου, είπε: «Η επιλογή είναι θέμα της ελληνικής κυβέρνησης και δεν θέλω να

το σχολιάσω. Πάντως, είναι γεγονός ότι για την περιοχή της Μεσογείου τα

Augusta Α109 Power είναι κατάλληλα, αφού είναι για μικρές αποστάσεις και

κινούνται με μεγάλη ταχύτητα».

Η κατασκευάστρια εταιρεία δεν είναι υπεύθυνη για την εκπαίδευση των πιλότων,

ούτε έχει πληροφορίες για την κατάσταση των ελικοπτέρων μετά την πώλησή τους.

«Η εταιρεία μας διαθέτει ένα από τα μεγαλύτερα και διεθνώς αναγνωρισμένα

κέντρα εκπαίδευσης πιλότων, για κάθε τύπο ελικοπτέρου. Όμως είναι επιλογή του

πελάτη, στην προκειμένη περίπτωση της Ελλάδας, αν θα μας ζητήσει να

εκπαιδεύσουμε τους πιλότους. Κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει», καταλήγει.

ΟΙ ΙΤΑΛΟΙ

Κλειστά χαρτιά για τη σύμβαση

«ΤΑ ΝΕΑ» επικοινώνησαν και με τα κεντρικά γραφεία της εταιρείας

Helitalia στην Ιταλία. Όπως είπε ο γενικός διευθυντής της εταιρείας κ.

Τζιόρτζιο Μπεντόνι, «ο διευθυντής του γραφείου επιχειρήσεων και ο υπεύθυνος

για τη συντήρηση των ελικοπτέρων είναι ήδη στην Ελλάδα. Από το πρωί

βρισκόμαστε σε συνεχή επικοινωνία με τους ανθρώπους μας εκεί».

Ο κ. Μπερντόνι αρνήθηκε κατηγορηματικά να δώσει οποιεσδήποτε πληροφορίες.«Δεν

γνωρίζουμε τίποτα περισσότερο από αυτά που έχουν επισήμως ανακοινωθεί από το

γραφείο μας στην Αθήνα. Ο καιρός ήταν καλός, ο κυβερνήτης είχε μεγάλη εμπειρία

και όμως έγινε το δυστύχημα». Σε ερώτηση σχετικά με το τι προβλέπει η σύμβαση

με το ΕΚΑΒ για τη συντήρηση των ελικοπτέρων, ο γενικός διευθυντής της

Helitalia, είπε ότι «απαγορεύεται να δώσω σχετικές πληροφορίες, τουλάχιστον

αυτήν τη στιγμή». Ενώ συνέχιση της συνεργασίας με το ΕΚΑβ, καθώς η σύμβαση

λήγει τον Οκτώβριο, ο κ. Μπερντόνι είπε: «Πράγματι, υπάρχει ένα ζήτημα. Θα το

συζητήσουμε όμως απευθείας με τους πελάτες μας».

ΣΤΗΝ ΑΓΓΛΙΑ

Δύο ατυχήματα από μηχανική βλάβη

Τον Ιούνιο του 2000, ένα μηχανικό λάθος είχε σταθεί η αιτία για δύο

ατυχήματα με ελικόπτερα της εταιρείας Augusta, στην Αγγλία, τα οποία ευτυχώς

δεν είχαν θύματα. Τότε, οι έρευνες είχαν δείξει ότι ένας σύνδεσμος στο

στροφείο του ελικοπτέρου ήταν τοποθετημένος ανάποδα.

Η Augusta είχε στείλει κατεπείγουσα ειδοποίηση στους φορείς ανά τον κόσμο που

χρησιμοποιούσαν τα Augusta να ελέγξουν τους συνδέσμους. Στην Ελλάδα, οι

συγκεκριμένοι έλεγχοι δεν έδειξαν κανένα πρόβλημα. «Διατάξαμε τότε τους

ελέγχους, καθώς από τα ευρήματα των Άγγλων εμπειρογνωμόνων είχε προκύψει το

συγκεκριμένο στοιχείο. Στη συνέχεια, αποδείχθηκε ότι ήταν οι Άγγλοι συντηρητές

που είχαν τοποθετήσει λάθος τον σύνδεσμο και το πρόβλημα δεν ήταν στην αρχική

κατασκευή του ελικοπτέρου», εξηγεί ο κ. Γκριμάλντι.

Σε αντίθεση με τις δύο περιπτώσεις στην Αγγλία, καμία ένδειξη δεν υπήρξε για

τεχνικό ή κατασκευαστικό πρόβλημα στα ατυχήματα που έχουν σημειωθεί στην

Ελλάδα. «Την πρώτη φορά αιτία ήταν οι καιρικές συνθήκες και τη δεύτερη φορά,

σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες, ήταν ανθρώπινο λάθος. Κανείς δεν μας

είπε από τους συντηρητές και τους ελεγκτές στη χώρα σας ότι εντοπίστηκε

πρόβλημα στο ίδιο το ελικόπτερο, ώστε να ζητήσουμε ανάλογους ελέγχους με

αυτούς που ζητήσαμε στην περίπτωση της Αγγλίας», καταλήγει.