Δεκατέσσερις άνθρωποι χάθηκαν σε δύο χρόνια σε πτήσεις του ΕΚΑΒ στο Αιγαίο
που εξ ορισμού γίνονται για να σώζονται ανθρώπινες ζωές. Πειστικές απαντήσεις
στο «γιατί» δεν δόθηκαν ούτε αυτήν τη φορά.






Οκτώ δυστυχήματα με ίδιου τύπου σαν αυτά του ΕΚΑΒ ελικόπτερα έχουν γίνει σε
όλο τον κόσμο από το 1997, χρονιά που άρχισαν να χρησιμοποιούνται για
διακομιδές ασθενών: τα τρία από αυτά έγιναν στο Αιγαίο. Το πόρισμα για το
πρώτο δυστύχημα, ανοικτά του Σουνίου, τον Ιανουάριο του 2001, καταλογίζει
ευθύνες στον καιρό και διαπιστώνει ανθρώπινο λάθος, με συνέπεια πέντε άνθρωποι
να χαθούν.


Το πόρισμα για τη μοιραία πτήση του περασμένου Ιουνίου από την Ανάφη στη Ρόδο,
σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, παραδόθηκε στις αρμόδιες αρχές μόλις
χθες και ακόμη μία φορά καταλογίζεται ευθύνη στον ανθρώπινο παράγοντα.


Η εταιρεία Helitalia, που έχει αναλάβει την πτητική εκμετάλλευση των
ελικοπτέρων του ΕΚΑΒ, αρκέστηκε να εκδώσει νωρίς χθες το πρωί μία ανακοίνωση,
στην οποία μιλούσε για ένα καινούργιο ελικόπτερο, το οποίο «είχε συμπληρώσει
από κατασκευής 647 ώρες πτήσεις και δεν είχε ιστορικό βλαβών». Και όμως, οι
υπεύθυνοι της εταιρείας δεν εμφανίσθηκαν να απαντήσουν, ούτε όταν μερικές ώρες
αργότερα η γυναίκα τού άτυχου νοσηλευτή Ιωάννη Κουρούλη μιλούσε για τις
«σκοτώστρες» και για τις αναγκαστικές προσγειώσεις που είχε κάνει προ ημερών
το συγκεκριμένο ελικόπτερο. Έως αργά χθες το βράδυ, οι υπεύθυνοι της εταιρείας
δεν είχαν απαντήσει ούτε μετά τη δημοσιοποίηση από τους εργαζομένους στο ΕΚΑΒ
έγγραφης αναφοράς σύμφωνα με την οποία το ελικόπτερο είχε εμφανίσει βλάβη δύο
φορές και ο χειριστής είχε υποχρεωθεί σε αναγκαστική προσγείωση την πρώτη φορά
στα Ψαρά και τη δεύτερη στην Ελευσίνα. Τις δύο βλάβες επιβεβαίωσε μιλώντας στα
«ΝΕΑ» ο υπεύθυνος του τομέα πτητικών μέσων του ΕΚΑΒ Χρήστος Βάγιας.


Δεν εντοπίστηκε


Μέχρι αργά χθες δεν είχε καταστεί δυνατός ο εντοπισμός και η ανέλκυση της
ατράκτου του μοιραίου ελικοπτέρου, όπου εκτιμάται ότι παγιδεύτηκαν οι τέσσερις
επιβάτες του. Με δεδομένα τις σχετικά καλές καιρικές συνθήκες και το γεγονός
ότι η τελευταία επικοινωνία του πιλότου με τον πύργο ελέγχου έγινε για να
αναφέρει ότι το ελικόπτερο βρισκόταν σε πορεία προσγείωσης, ειδικοί
υποστηρίζουν την εκδοχή του ανθρώπινου λάθους.


Ωστόσο το υπουργείο Υγείας, με τη χθεσινή ανακοίνωση του υπουργού Κώστα
Στεφανή, ο οποίος προαναγγέλλει ότι δεν θα ανανεωθεί η σύμβαση που υπάρχει με
την Helitalia, εμμέσως επιρρίπτει ευθύνες στην εταιρεία για τις
επαναλαμβανόμενες τραγωδίες. Την ίδια στιγμή, αναστέλλονται οι νυχτερινές
πτήσεις των ελικοπτέρων του ΕΚΑΒ, ίσως και λόγω της πίεσης και των ερωτημάτων
για την ποιότητα της εκπαίδευσης των χειριστών στις εξαιρετικά δυσμενείς και
απαιτητικές συνθήκες πτήσεων στα νησιά του Αιγαίου με τα ελικόπτερα.


Όλα αυτά όμως συμβαίνουν ενώ τέσσερις ακόμη άνθρωποι προστέθηκαν στον κατάλογο
των θυμάτων: πριν από επτά μήνες ένας από αυτούς, ο κυβερνήτης Στράτος
Φωτιάδης, συμπαραστεκόταν στη χήρα και στα παιδιά του φίλου του Βασίλη
Χαμιτζίδη, που είχε χαθεί με τον ίδιο τρόπο στην Ανάφη.


Στη Μυτιλήνη, ένας νοσηλευτής του ΕΚΑΒ, ο Γρηγόρης Καδογιάννης, ζει από χθες
ένα ισχυρό σοκ. Όχι μόνο για την απώλεια του συναδέλφου, αλλά γιατί την
τελευταία στιγμή άλλαξαν θέση και ο Ιωάννης Κουρούλης, πατέρας δύο παιδιών,
πέταξε στη θέση του, με «τη σκοτώστρα», όπως έλεγε στη γυναίκα του. Ο
Παλαιστίνιος γιατρός Μακέντ Σαφάντι ζούσε έναν χρόνο στη Μυτιλήνη,
προσφέροντας τις υπηρεσίες του στους ακρίτες του Αιγαίου, νιώθοντας πλέον
πατρίδα του την Ελλάδα.


Καμπανάκι από το '99 για τα ελικόπτερα



«Μέχρι την πτώση του πρώτου ελικοπτέρου, το Κέντρο δεν είχε κανέναν
ειδικό για να μπορεί να αξιολογεί τις εκθέσεις της Helitalia σχετικά με τις
επιθεωρήσεις των ελικοπτέρων. Ο υποπτέραρχος που τοποθετήθηκε στον Τομέα
Πτητικών Μέσων ανέλαβε καθήκοντα μετά το δυστύχημα», αναφέρει στα «ΝΕΑ» ο
αναπληρωτής καθηγητής Ιωάννης Στ. Παπαδόπουλος, υπεύθυνος του Τομέα Πρόληψης
Ατυχημάτων στο ΕΚΑΒ. Ο ίδιος προσθέτει πως «ήδη από το 1999 και πριν από την
προμήθεια των συγκεκριμένων ελικοπτέρων είχαμε αναφέρει εγγράφως στη διοίκηση
του Κέντρου ότι τα προσφερόμενα ελικόπτερα ανταποκρίνονται οριακά στον σκοπό
για τον οποίο προορίζονταν και ότι θα έπρεπε πριν από την υπογραφή
οποιασδήποτε σύμβασης να υπάρξουν οι απαραίτητες πιστοποιήσεις».


Τον περασμένο Ιούνιο, όταν είχε συμβεί και το δεύτερο δυστύχημα, ο κ.
Παπαδόπουλος είχε απευθυνθεί με έγγραφό του στον πρόεδρο του ΕΚΑΒ,
επισημαίνοντας πως «δεν υπάρχει έλεγχος των περιστατικών που ζητούν
αεροδιακομιδή, ώστε να περιοριστούν οι άσκοπες πτήσεις των ελικοπτέρων.
Επιπλέον, δεν υπάρχει θεσμοθετημένος και συγκεκριμένος έλεγχος του προσωπικού
και της συμπεριφοράς του κατά τη διάρκεια των πτήσεων. Χαρακτηριστικό είναι
ότι, ενώ προβλέπεται από σχετική νομοθεσία, δεν πραγματοποιείται ποτέ αλκοτέστ
στους χειριστές των ελικοπτέρων».

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από