Χρυσό διάδημα σε σχήμα τιάρας «πεποικιλμένον με μαργαριτάρια και

μονόπετρα». Χρυσές εικόνες σε χρυσοποίκιλτα πλαίσια, στολισμένα με διαμάντια.

Βαρύτιμοι σταυροί με σμαράγδια, βραχιόλια με ρουμπίνια, δαχτυλίδια με

διαμάντια, κολιέ με μαργαριτάρια και μενταγιόν από αμέθυστο!

«ΤΑ ΝΕΑ» παρουσιάζουν την άγνωστη ιστορία με τον χαμένο θησαυρό του Τατοΐου.

Σπάνια κειμήλια αμύθητης αξίας που συγκέντρωσαν οι βασιλικοί οίκοι στα 150

χρόνια παρουσίας τους στην Ελλάδα. Πρόκειται για μοναδικά έργα τέχνης, τα

οποία έκαναν φτερά σε μια περίεργη διάρρηξη που κρατήθηκε μακριά από τα φώτα

της δημοσιότητας για περισσότερα από δέκα χρόνια!

Το «αξιοπερίεργο» είναι ότι ορισμένα από τα κλαπέντα είχαν χαρακτηριστεί από

ειδική επιτροπή εμπειρογνωμόνων ως μοναδικά έργα πολιτιστικής κληρονομιάς και

είχε απαγορευθεί η «εξαγωγή» τους στο εξωτερικό!

Όπως αποκαλύπτουν σήμερα «ΤΑ ΝΕΑ», η κλοπή έγινε λίγες ημέρες πριν από την

περίφημη μεταφορά της… οικοσκευής του Κωνσταντίνου Γλύξμπουργκ από το Τατόι

στο Χάμστεντ Γκάρντεν του Λονδίνου, τον Φεβρουάριο του 1991, που έγινε ύστερα

από συμφωνία μεταξύ της κυβέρνησης Μητσοτάκη και του τέως μονάρχη, η οποία

είχε κρατηθεί μυστική από τα κόμματα της αντιπολίτευσης.

Ενώ η κινητή περιουσία των Γλύξμπουργκ, βάρους 68 τόνων, είχε συσκευασθεί σε

κοντέινερ για να μεταφερθεί με φορτηγά από το Τατόι στο Λιμάνι του Πειραιά και

από εκεί στο λιμάνι Τίλμπουρι της Αγγλίας, ο διαχειριστής της βασιλικής

περιουσίας, απόστρατος ναύαρχος Μάριος Σταυρίδης, παρουσιάστηκε στο Αστυνομικό

Τμήμα της Κηφισιάς και δήλωσε ότι «ύστερα από διάρρηξη που έγινε στο Τατόι,

εκλάπησαν πίνακες ζωγραφικής και θρησκευτικές εικόνες». Αυτό ανέφερε ο

πληρεξούσιος του τέως μονάρχη, μετά την πρώτη έρευνα που πραγματοποίησε στο…

συλημένο κτίριο του Τατοΐου.

Η είδηση της κλοπής, αν και επιχειρήθηκε τότε να κρατηθεί μακριά από τα μέσα

ενημέρωσης, έγινε γνωστή. Παρ’ όλα αυτά, πέρασε στα ψιλά των εφημερίδων, καθώς

έλειπε ο μίτος που θα συνέδεε τα γεγονότα που διαδραματίζονταν εν κρυπτώ στο

Τατόι. Την εξαγωγή του… νοικοκυριού των Γλύξμπουργκ στην Αγγλία.

Όταν λίγες ημέρες αργότερα έγινε αντιληπτό το κονβόι των 10 φορτηγών που

μετέφερε, κατά τη διάρκεια της νύχτας, τα κοντέινερ στο λιμάνι του Πειραιά,

όλοι ασχολήθηκαν με τη συμφωνία της τότε κυβέρνησης και του τέως μονάρχη. Τα

βέλη των κομμάτων της αντιπολίτευσης στράφηκαν κατά της «μυστικής συμφωνίας»,

ενώ έντονες ήταν οι επικρίσεις και για το «θλιβερό συμβάν της κλοπής των

πινάκων ζωγραφικής». Για τον άγνωστο θησαυρό του Τατοΐου που χάθηκε κάτω από

ανεξακρίβωτες συνθήκες, δεν υπήρξε καμία αναφορά.

Η δεύτερη επίσκεψη. Κρατήθηκε μυστικό ότι ο διαχειριστής της βασιλικής

περιουσίας την ημέρα της διάρρηξης είχε εμφανισθεί για δεύτερη φορά στο

Αστυνομικό Τμήμα Κηφισιάς για να καταγγείλει ότι «εκτός από τους πίνακες,

εκλάπησαν και κάποια κοσμήματα». Στην πραγματικότητα τα κοσμήματα ήταν τιμαλφή

μοναδικής ιστορικής και οικονομικής αξίας.

Η δεύτερη πράξη της περίεργης υπόθεσης του χαμένου θησαυρού του Τατοΐου, δεν

είδε το φως της δημοσιότητας. Η τότε ηγεσία της Ελληνικής Αστυνομίας είχε…

φροντίσει να μη δημοσιοποιηθεί το πρωτοφανές συμβάν, για τον εντοπισμό των

δραστών και την πιθανή ανεύρεση του χαμένου θησαυρού. Το ίδιο έπραξε και η

πλευρά του τέως μονάρχη. Κανείς δεν διαμαρτυρήθηκε…

Ύποπτο ριφιφί λίγες ημέρες πριν φύγει η οικοσκευή του Γλύξμπουργκ

Όλα συνέβησαν τον Φεβρουάριο του 1991. Στο Τατόι βρίσκονται εγκατεστημένοι

τέσσερις εμπειρογνώμονες που όρισε η κυβέρνηση για την καταγραφή και τον

προσδιορισμό της κινητής περιουσίας που είχε μεταφερθεί εκεί απ’ όλα τα πρώην

βασιλικά ακίνητα της χώρας.

Έργο της ειδικής επιτροπής που ορίσθηκε με κοινή απόφαση (Τ. 4150/17061) των

τότε υπουργών Οικονομικών Γιάννη Παλαιοκρασσά και Πολιτισμού Τζαννή

Τζαννετάκη, στις 22 Νοεμβρίου 1990, ήταν η επιλογή των αντικειμένων που θα

επιτρεπόταν να βγουν στο εξωτερικό. Μεταξύ των εμπειρογνωμόνων ήταν ο τότε

προϊστάμενος της Διεύθυνσης Αρχείων και Μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού

Άγγελος Χωρέμης και εκπρόσωπος της Εθνικής Πινακοθήκης.

Σύμφωνα με τις οδηγίες που είχαν οι ειδικοί εμπειρογνώμονες, αλλά και τις

διατάξεις του νόμου περί αρχαιοτήτων, δεν θα δινόταν η απαιτούμενη άδεια για

εξαγωγή αρχαιοτήτων, βυζαντινών κειμηλίων και αντικειμένων ιδιαίτερης

ιστορικής σημασίας που χρονολογούνται μέχρι τις αρχές του 19ου αιώνα.

Η επιτροπή ολοκλήρωσε το έργο της στις 12 Φεβρουαρίου 1991. Την ίδια ημέρα ο

διαχειριστής της βασιλικής περιουσίας εξουσιοδοτεί τον υπεύθυνο της

μεταφορικής εταιρείας να λάβει την απαιτούμενη άδεια (απόφαση διασάφησης) από

το Α’ Τελωνείο Αθηνών, προκειμένου να αρχίσει η μεταφορά της… οικοσκευής

βάρους 68 τόνων για την εξαγωγή της στην Αγγλία. Ο υπεύθυνος της μεταφορικής

εταιρείας παίρνει αυθημερόν την έγκριση.

Ήταν φρουρούμενο. Την ίδια ημέρα, στη θερινή κατοικία των Γλύξμπουργκ,

ένα απρόβλεπτο συμβάν θα έρθει να προστεθεί στην αλυσίδα των γεγονότων που για

μήνες διαδραματίζονταν κάτω από άκρα μυστικότητα στο Τατόι. Όπως κατέθεσε ο

διαχειριστής της βασιλικής περιουσίας το πρωί της επόμενης ημέρας – Τετάρτη 13

Φεβρουαρίου 1991 – στο Αστυνομικό Τμήμα Κηφισιάς, άγνωστοι δράστες εισέβαλαν

στον φρουρούμενο (από μόνιμο κλιμάκιο της Αστυνομίας και εκπαιδευμένα σκυλιά)

χώρο του Τατοΐου που φυλάσσονταν τα αμπαλαρισμένα κουτιά και πήραν πίνακες

ζωγραφικής και εικόνες μοναδικής αξίας.

Οι καλά διαβασμένοι διαρρήκτες μπήκαν στον χώρο των αποθηκών – αφού πρώτα

έκοψαν το συρματόπλεγμα και στη συνέχεια τα κάγκελα ενός παραθύρου – και

διάλεξαν όλως τυχαίως τους πίνακες εκείνους οι οποίοι είχαν απαγορευθεί από τα

μέλη της ειδικής επιτροπής να βγουν στο εξωτερικό. Μεταξύ αυτών, δύο πίνακες

του Βολανάκη και ένας του Σπυρόπουλου. Οι άγνωστοι δράστες διάλεξαν να κόψουν

με μαχαίρι τον καμβά από τα κάδρα εκείνων των έργων που είχαν κριθεί μη

εξαγώγιμα!

Οι γνώσεις τους για την εσωτερική διαρρύθμιση των κτιρίων του Τατοΐου, τους

επιτρέπει να κατευθυνθούν στο υπόγειο, όπου σε μια μυστική κρύπτη φυλασσόταν ο

θησαυρός των Γλύξμπουργκ. Σπάνια κοσμήματα του 19ου αιώνα. Εικόνες με

πολύτιμους λίθους. Ευαγγέλιο με χρυσό κάλυμμα. Χρυσός σταυρός με διαμάντια,

που περιέχει Τίμιο Ξύλο και είναι «δώρο του Πατριάρχη Ιεροσολύμων». Νομίσματα

του Φιλίππου, αλλά και αλεξανδρινά και κωνσταντινάτα. Χρυσοκέντητη γυναικεία

τσάντα, χρυσή τσιγαροθήκη!

Για δεύτερη φορά ο διαχειριστής της βασιλικής περιουσίας θα βρεθεί στο τοπικό

Αστυνομικό Τμήμα, αυξάνοντας τον αριθμό των κλοπιμαίων, σε τέτοιο σημείο που

θα απαιτηθεί η σύνταξη συμπληρωματικής έκθεσης διά χειρός του πληρεξουσίου

τους τέως μονάρχη. «Πίναξ ελλειπόντων ειδών κατόπιν ελέγχου μετά την διάρρηξιν

της 13ης Φεβρουαρίου 1991 των ανακτόρων Τατοΐου». Πρόκειται για δεκάδες

μοναδικά έργα τέχνης, τα οποία αποτελούν τον χαμένο θησαυρό του Τατοΐου.

Αξίζει να αναφερθεί ότι από την έρευνα που πραγματοποίησε η αστυνομία δεν

βρέθηκαν ίχνη αποτυπωμάτων. Άγνωστο παραμένει, ωστόσο, γιατί η αστυνομία δεν

έδωσε ποτέ στη δημοσιότητα τη λίστα των κλοπιμαίων, που αποτελεί πάγια τακτική

για την ανεύρεση του χαμένου θησαυρού, ο οποίος θα μπορούσε να βγει στο σφυρί

σε κάποιο διεθνή οίκο δημοπρασιών. Το ίδιο ισχύει βεβαίως και για τους

εκπροσώπους του τέως μονάρχη, οι οποίοι δεν έπραξαν το παραμικρό.