«Ζευγάρι» (1951), ζωγραφικό έργο του Κοσμά Ξενάκη από την πρώτη περίοδο της

καλλιτεχνικής του δημιουργίας

Στον πρωτοποριακό και ιδιαίτερο ζωγραφικό κόσμο του Κοσμά Ξενάκη, 18 χρόνια

μετά τον ξαφνικό θάνατό του, θα επιχειρήσει να μυήσει τους φιλότεχνους η

έκθεση που διοργανώνεται από την Ακαδημία Αθηνών και εγκαινιάζεται την Τρίτη

19 Νοεμβρίου.

Στο εικαστικό «ταξίδι» στον κόσμο του Κοσμά Ξενάκη, που θα διαρκέσει έως τις 9

Δεκεμβρίου, το κοινό θα έχει την ευκαιρία μέσα από 35 περίπου λάδια και

τέμπερες όλων των περιόδων να γνωρίσει τις ζωγραφικές δημιουργίες του

καλλιτέχνη που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην εικαστική σκηνή του 20ού

αιώνα, ενώ για τον δημιουργό και άνθρωπο Κοσμά Ξενάκη θα μιλήσουν τη βραδιά

των εγκαινίων (στις 7 μ.μ.) οι ακαδημαϊκοί Χρύσανθος Χρήστου και Παναγιώτης

Τέτσης.

«Είναι διπλός ο σκοπός της τιμητικής αναδρομικής έκθεσης», εξηγεί στα «ΝΕΑ» ο

ζωγράφος Παναγιώτης Τέτσης. «Να θυμίσουμε στον κόσμο το έργο ενός ιδιαιτέρως

σημαντικού καλλιτέχνη, διότι με τον χρόνο έρχεται η λήθη, αλλά και για να

δώσουμε την ευκαιρία στη νέα γενιά να γνωρίσει τις δημιουργίες του». Ωστόσο

δεν θα εκτεθούν γλυπτικές του δημιουργίες, καθώς δεν το επιτρέπει ο χώρος.

Τοπία, καθημερινές σκηνές και φιγούρες που μοιάζουν να έχουν «παντρέψει» μέσα

τους τη λαϊκή μυθολογία και την κλασική παράδοση, αποτελούν τα έργα της πρώτης

καλλιτεχνικής περιόδου του Κοσμά Ξενάκη, έως το 1954. «Έργα παραστατικά και

πηγαία, που άφηναν να διαφανεί το ξεχωριστό του ταλέντο», επισημαίνει ο κ.

Τέτσης.

Η επαφή με τη μοντέρνα τέχνη στο Παρίσι (1955-57), είναι εκείνη που οδηγεί τον

επαγγελματία αρχιτέκτονα και «αυτοδίδακτο» ζωγράφο (καθώς εγκατέλειψε από τον

πρώτο χρόνο κιόλας τις σπουδές του στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών για χάρη

του Πολυτεχνείου) σε πιο σχηματοποιημένες παραστάσεις, οργανωμένες με βάση τις

αρχές της γεωμετρίας, ενώ από το 1959 και εξής ζωγραφίζει αφηρημένες και

υποβλητικές συνθέσεις. «Όχι όμως άτακτα αφηρημένες, αλλά δομημένες και με μία

χρωματική ευαισθησία», λέει ο κ. Τέτσης.

«Η τέχνη, συχνά ασυνείδητα, με αυτά ασχολείται. Με τους κυκλισμούς των μη

επιστρεπτών και την αέναη κήρυξη της ύπαρξης μέσω των έργων τέχνης. Αυτά

συζητούσε και ο Κοσμάς μέσα στην τέχνη του. Έγραφε ο Δομένικος Θεοτοκόπουλος:

«Η ζωγραφική είναι στο κέντρο της πείρας του ανθρώπου, δηλαδή είναι μια

έκφραση της νόησης». Γι’ αυτόν οι ζωγράφοι ήσαν φιλόσοφοι που μορφοποιούσαν

ιδέες και μετέδιδαν τις μαθήσεις των διά της τέχνης. Του ταιριάζουν», έγραφε

ένα χρόνο μετά τον θάνατο του Κοσμά Ξενάκη, ο αδελφός του και διεθνώς

καταξιωμένος συνθέτης, Ιάννης Ξενάκης.

Η τιμητική έκθεση έργων του στην Ακαδημία Αθηνών πραγματοποιείται με τη

στήριξη του Ιδρύματος Ι. Φ. Κωστοπούλου.

Αρχιτέκτων, ζωγράφος, γλύπτης

Ο αρχιτέκτων, ζωγράφος και γλύπτης Κοσμάς Ξενάκης

Ο Κοσμάς Ξενάκης, που «υπήρξε από τους πρώτους που έφερε τα σύγχρονά του

διεθνή ρεύματα ζωγραφικής στην Ελλάδα», γεννήθηκε το 1925 στη Βραΐλα της

Ρουμανίας και πήρε δίπλωμα αρχιτέκτονα μηχανικού από το Εθνικό Μετσόβιο

Πολυτεχνείο. Παντρεύτηκε τη «μούσα» του Αριάδνη Ξενάκη και στα 59 χρόνια της

ζωής του (έζησε στη Γαλλία, το Ιράκ, την Ισπανία και την Ελλάδα) διακρίθηκε

όχι μόνον ως αρχιτέκτονας, αλλά και ως ζωγράφος και γλύπτης, τέχνες στις

οποίες αφιέρωσε τη ζωή του με πάθος, ενώ ασχολήθηκε και με τη σκηνογραφία.

Πέθανε στις αρχές Φεβρουαρίου του 1984 ύστερα από εγκεφαλικό επεισόδιο.

INFO

Η έκθεση έργων του Κοσμά Ξενάκη εγκαινιάζεται την Τρίτη 19 Νοεμβρίου, στις 7

μ.μ., στην Ακαδημία Αθηνών (είσοδος από Πανεπιστημίου). Έως 9 Δεκεμβρίου.

Καθημερινά 10.30 π.μ.-1.30 μ.μ. και 6-9 μ.μ. εκτός Σαββάτου και Κυριακής.