Με μία σύσταση κατά την επεξεργασία διατάγματος για τη διάνοιξη νομαρχιακού

δρόμου στην Αρκαδία, το 1996, το Συμβούλιο της Επικρατείας είχε προκαλέσει

μεγαλύτερο σοκ στο ΥΠΕΧΩΔΕ και από αυτό που προκάλεσε η απόφαση-«μπλόκο» στη

διάνοιξη της Λεωφόρου Υμηττού.

Προκάτ θα είναι οι εγκαταστάσεις στο κωπηλατοδρόμιο, ύστερα από την

απαγόρευση του ΣτΕ για σταθερά, βαριά κτίρια

Το Ανώτατο Διοικητικό Δικαστήριο είχε κρίνει ότι από τη διάνοιξη δρόμων δεν

πρέπει να αλλοιώνεται η μορφολογία του εδάφους, εν ολίγοις οι βασικοί οδικοί

κόμβοι θα πρέπει να κατασκευάζονται με σήραγγες και κοιλαδογέφυρες.

«Ευτυχώς που το θέμα αντιμετωπίστηκε από το ΣτΕ σε επίπεδο γνωμοδότησης και

όχι δικαστικής απόφασης, διαφορετικά το κόστος για όλα τα οδικά έργα θα έπρεπε

να υπερδιπλασιαστεί…», σχολίαζαν τότε στελέχη του ΥΠΕΧΩΔΕ, με δεδομένο ότι η

διάνοιξη των περισσότερων εθνικών οδών περνούσε μέσα από το «σχίσιμο»

αμέτρητων λοφοσειρών.

Το Συμβούλιο της Επικρατείας για μεγάλο διάστημα ήταν ο βραχνάς της Πολιτείας

σε ό,τι αφορά την εκτέλεση των μεγάλων έργων. Όλος ο σχεδιασμός της δεκαετίας

του ’90 πέρασε από το ΣτΕ και σχεδόν για κάθε έργο ήρθε μια δικαστική απόφαση

που έφερε καθυστερήσεις και αύξηση των δαπανών. Στις περισσότερες περιπτώσεις

αντίδικοι ήταν οικολογικές οργανώσεις, ενώ το ΥΠΕΧΩΔΕ βρισκόταν σε μια συνεχή

διαμάχη με το Ανώτατο Δικαστήριο.

«Τροχοπέδη»

Από το ΥΠΕΧΩΔΕ έχει καταλογιστεί στο ΣτΕ «τυπολατρία», η οποία «αποδεινκύεται

τροχοπέδη για την ανάπτυξη της χώρας». Από την άλλη πλευρά, αντιπρόεδρος του

Ανωτάτου Δικαστηρίου σημειώνει ότι το ζήτημα δεν αφορά τη σχέση της

εκτελεστικής και δικαστικής εξουσίας, αλλά τις ελλείψεις της διοίκησης. «Πολύ

συχνά», τονίζει, «διαπιστώνεται προχειρότητα στη σύνταξη των περιβαλλοντικών

μελετών και στον σχεδιασμό των έργων και αυτό είναι πρόβλημα της διοίκησης που

δεν πρέπει να μετακυλίεται στους δικαστές…».

Από τον… φόβο του ΣτΕ τα αρμόδια υπουργεία προσπάθησαν να ξεφύγουν τα

τελευταία χρόνια με τη νομοθετική κύρωση των έργων, καθώς ένας νόμος δεν

μπορεί να προσβληθεί απευθείας στο Ανώτατο Δικαστήριο. Και κανείς δεν κρύβει

ότι η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου για τη μαραθώνια διαδρομή, που έφερε σε

σύγκρουση την Προεδρία της Δημοκρατίας με τη Ν.Δ., αυτόν και μόνο τον στόχο

είχε: Να προχωρήσουν τα έργα στη Λεωφόρο Μαραθώνος πριν εμφανιστεί η προσφυγή

στο ΣτΕ που ενδεχομένως βάλει το έργο στον «πάγο». Γιατί τα χρονικά περιθώρια

για το έργο αυτό έχουν πλέον στενέψει επικίνδυνα…

ΟΛΥΜΠΙΑΚΑ ΕΡΓΑ

Κόλλησαν προαστιακός και κωπηλατοδρόμιο

Σε ό,τι αφορά τα έργα που σχετίζονται άμεσα με την τέλεση των Ολυμπιακών

Αγώνων, οι αποφάσεις του ΣτΕ ελάχιστα προβλήματα δημιουργούν. Το Ανώτατο

Δικαστήριο άναψε «πράσινο φως» σχεδόν για όλα τα έργα (Ολυμπιακό Χωριό, Σπίτι

της Άρσης Βαρών, κόμβοι Λεωφόρου Κηφισίας κ.ά.), προτάσσοντας το δημόσιο

συμφέρον. Από τα λεγόμενα Ολυμπιακά έργα μόνο για δύο απαιτούνται ουσιαστικές

αλλαγές, κατόπιν δικαστικής απόφασης:

* Ο προαστικός σιδηρόδρομος, τον οποίο ουσιαστικά «μπλοκάρει» το ΣτΕ,

γιατί δεν εξετάστηκε η λύση της υπογειοποίησης των γραμμών από το Μενίδι έως

τον Άγιο Ιωάννη Ρέντη. Η υπογειοποίηση, βέβαια, δεν εξετάστηκε για λόγους

κόστους και χρόνου υλοποίησης του έργου, αλλά αυτό δεν αποτελούσε νόμιμη

δικαιολογία για το Ανώτατο Δικαστήριο που έκανε δεκτή τη σχετική προσφυγή του

Δήμου Αθηναίων.

* Το κωπηλατοδρόμιο στον Σχινιά Μαραθώνα, το οποίο προχωρεί κανονικά,

αλλά οι κτιριακές εγκαταστάσεις που θα κατασκευαστούν (αναψυκτήρια, αποδυτήρια

κ.ά.) θα είναι πλέον προκάτ. Το ΣτΕ έκρινε ότι δεν συνάδουν με τον χώρο

«σταθερές, βαριές εγκαταστάσεις».

ΥΜΗΤΤΟΣ

Ανέβηκε το κόστος 30%

Η περιφερειακή οδός στους πρόποδες του Υμηττού, που αναμένεται να

αποσυμφορήσει τις Λεωφόρους Κατεχάκη και Μεσογείων, επρόκειτο να παραδοθεί το

2001. Θα παραδοθεί το 2003, καθώς το ΣτΕ αποδέχθηκε τις προσφυγές του

Αμερικανικού Κολλεγίου και έκρινε ότι στα όρια του Κολλεγίου έπρεπε να

κατασκευαστεί σήραγγα για να μειωθεί η επιβάρυνση του περιβάλλοντος. Η σήραγγα

και οι καθυστερήσεις αύξησαν το κόστος του έργου κατά 30%, όπως έχουν

υποστηρίξει στελέχη του ΥΠΕΧΩΔΕ.

ΜΥΚΟΝΟΣ – ΡΑΦΗΝΑ

Στοπ σε λιμάνι και μαρίνα

Και τα δύο έργα έχουν θεωρηθεί εξαιρετικής σπουδαιότητας για την ενίσχυση των

τουριστικών υποδομών της χώρας. Το ΣτΕ, ωστόσο, για λόγους προστασίας του

περιβάλλοντος, μπλόκαρε τόσο την επέκταση του λιμανιού στη Ραφήνα, όσο και τη

δημιουργία μαρίνας 250 θέσεων στην περιοχή του Αγίου Χαραλάμπους, στη Μύκονο.

Σύμφωνα με την απόφαση, «επιβάλλεται η προστασία του παραδοσιακού νησιού, το

οποίο είναι δεκτικό μόνον ήπιας βιώσιμης ανάπτυξης…».

ΕΚΤΡΟΠΗ ΑΧΕΛΩΟΥ

Ακύρωση για κάθε φράγμα

Το πολυδάπανο έργο, που αποσκοπεί στην άρδευση του Θεσσαλικού Κάμπου, έχει

περάσει σχεδόν σε όλα τα τμήματά του από το ΣτΕ, αφού τόσο για την κατασκευή

του φράγματος της Μεσοχώρας, όσο και για το φράγμα στη Συκιά Τρικάλων υπήρξαν

ακυρωτικές αποφάσεις. Με το τελευταίο δικαστικό «μπλόκο», τον Νοέμβριο του

2000, ζητήθηκαν αλλαγές στον σχεδιασμό του έργου, για να προστατευθεί το

μοναστήρι του Αγίου Γεωργίου του Μυροφύλλου στην περιοχή της Συκιάς.

ΧΩΜΑΤΕΡΕΣ

Ζουν και… βασιλεύουν

Το ΣτΕ με αποφάσεις του μπλόκαρε τη δημιουργία Χώρου Υγειονομικής Ταφής

Απορριμμάτων στη Βορειοανατολική Αττική (σε μια από τις περιοχές Αυλώνα,

Γραμματικό ή Κερατέα που είχαν προεπιλεγεί), κρίνοντας ότι για τη δημιουργία

ΧΥΤΑ απαιτείται «εθνικός σχεδιασμός». Με το ίδιο σκεπτικό σταμάτησε η

κατασκευή ΧΥΤΑ και σε άλλους νομούς της χώρας, ενώ η χώρα μας για την

καθυστέρηση της δημιουργίας ΧΥΤΑ στα Χανιά βρέθηκε υπόλογη στο Ευρωπαϊκό

Δικαστήριο.

ΕΓΝΑΤΙΑ

Οι αρκούδες την έφεραν 2 χρόνια πίσω

Ο προγραμματισμός για την ολοκλήρωση των έργων στη Δυτική Μακεδονία πήγε

τουλάχιστον δύο χρόνια πίσω, καθώς το τμήμα της Εγνατίας στην περιοχή των

Γρεβενών επανασχεδιάστηκε, προκειμένου να προστατευθεί ο βιότοπος της καφετιάς

αρκούδας. Το ΣτΕ αποδέχθηκε την προσφυγή της WWF Ελλάδος και το ΥΠΕΧΩΔΕ

αναγκάστηκε να προσχώρησει σε επαναχάραξη του δρόμου, παρά το γεγονός ότι η

αρχική χάραξη, όπως υποστήριζε, δεν επηρέαζε τον επίμαχο βιότοπο.

ΔΕΗ – ΚΡΥΟΝΕΡΙ

Περιμένει από το 1992

Ένα ακόμη έργο που πέρασε από «Συμπληγάδες» και θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί

από το 1992. Πρόκειται για την τρίτη γραμμή μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος

υπερυψηλής τάσης από την Πτολεμαΐδα στην Αττική, που σταμάτησε επί χρόνια στο

Κρυονέρι ύστερα από προσφυγές κατοίκων. Αφού εκδόθηκαν νέες μελέτες από το

υπουργείο Βιομηχανίας – και μπροστά στον φόβο του «μπλακ άουτ» – η γραμμή

ολοκληρώθηκε πριν από δύο χρόινια και μπήκε σε λειτουργία, με το ζήτημα της

νομιμότητας να παραμένει ανοιχτό με νέα απόφαση του ΣτΕ.

ΡΑΝΤΑΡ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΩΝ

Ύστερα από 3 χρόνια

Η έλλειψη του ραντάρ εναέριας κυκλοφορίας από το αεροδρόμιο «Μακεδονία» της

Θεσσαλονίκης είχε θεωρηθεί βασικός λόγος για τη συντριβή στα Πιέρια Όρη του

ουκρανικού αεροσκάφους, το 1997. Με καθυστέρηση τριών ετών, λόγω αποφάσεων του

Συμβουλίου της Επικρατείας που ανέστειλε κάθε εργασία ύστερα από προσφυγές

περιοίκων, το ραντάρ εγκαταστάθηκε τελικώς στην Περαία.