«Φουντώνει» ο πόλεμος ανάμεσα στα Ι.Χ. και τα μέσα μαζικής μεταφοράς, που

το καθένα διεκδικεί για λογαριασμό του ζωτικό χώρο για να κινείται με

μεγαλύτερη ταχύτητα μέσα στη ζούγκλα του κυκλοφοριακού της Αθήνας.

Τέτοιες φωτογραφίες μαζί με τις κλήσεις λαμβάνουν από την Τροχαία όσοι οδηγοί

παραβιάζουν τις λεωφορειολωρίδες

Το τελευταίο διάστημα οι κάμερες της Τροχαίας έχουν πάρει φωτιά, κόβοντας

περίπου 6.000 κλήσεις τον μήνα στους οδηγούς-παραβάτες των λεωφορειολωρίδων,

οι οποίοι παραλαμβάνουν πλέον τις κλήσεις τους στο σπίτι μαζί με τη φωτογραφία

που αποδεικνύει την παράβασή τους.

Την ίδια στιγμή, ο χώρος για τα Ι.Χ. στις μεγάλες οδικές αρτηρίες της Αθήνας

στενεύει συνεχώς, καθώς εκτελούνται έργα με αποτέλεσμα οι λωρίδες κυκλοφορίας,

που ούτως ή άλλως δεν επαρκούν, να γίνονται ακόμα λιγότερες.

Σε Ιπποκράτους – Χαρ. Τρικούπη

Το γεγονός αυτό δεν αναστέλλει το πρόγραμμα του υπουργείου Μεταφορών και

Επικοινωνιών για αύξηση του αριθμού των λεωφορειολωρίδων. Ώς τα τέλη του

χρόνου θα ξεκινήσει η κατασκευή δύο νέων λεωφορειοδρόμων στο κέντρο της

Αθήνας, στις οδούς Ιπποκράτους και Χαριλάου Τρικούπη. Σήμερα, στους δρόμους

αυτούς οι δύο από τις τρεις λωρίδες κυκλοφορίας είναι κατειλημμένες από

παρκαρισμένα αυτοκίνητα. Μόνο η μεσαία λωρίδα διατίθεται για την κυκλοφορία

των Ι.Χ. και των λεωφορείων.

«Το 50% που μετακινείται στους λεωφορειοδρόμους», εξήγησε ο κ. Βερελής, «είναι

επιβάτες λεωφορείων και τρόλεϊ, καθώς και δικυκλιστές, που και αυτοί έχουν

δικαίωμα να κυκλοφορούν στις λεωφορειολωρίδες, κυρίως για λόγους ασφάλειας. Σε

αυτό το 50% αποδίδουμε μία λωρίδα.

Όλος ο υπόλοιπος χώρος, οι άλλες λωρίδες απευθύνονται στο υπόλοιπο 50% που

κυκλοφορεί με Ι.Χ.».

Για το υπουργείο Μεταφορών αυτό που χρειάζεται είναι «να μη δοθεί χώρος για

μία ακόμη φορά στο Ι.Χ., αλλά όσο γίνεται περισσότερο να χρησιμοποιούνται τα

μέσα μαζικής μεταφοράς».

Σύμφωνα με στοιχεία του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ),

αυτή τη στιγμή, στις λεωφορειολωρίδες που αστυνομεύονται, υπάρχει μία αύξηση

της μέσης ταχύτητας των λεωφορείων και των τρόλεϊ που είναι της τάξης περίπου

των 20 έως και 23 χιλιομέτρων την ώρα. Όταν δεν αστυνομεύονται, η ταχύτητα

αυτή πέφτει περίπου στα 12-13 χιλιόμετρα.

Αυτό συμβαίνει για δύο λόγους: Πρώτον, γιατί οι λεωφορειολωρίδες παραβιάζονται

με συχνότητα της τάξης περίπου των 600 αυτοκινήτων την ώρα.

Και δεύτερον, λόγω της παράνομης στάθμευσης. Από τις αρχές του χρόνου οι

γερανοί του ΟΑΣΑ σήκωσαν 18.000 οχήματα, Ι.Χ. επί το πλείστον, τα οποία

εμπόδιζαν τη διέλευση λεωφορείων, από λεωφορειολωρίδες κυρίως, αλλά και από

γωνίες.

300 φωτοκλήσεις την ημέρα!

Με ταχύτητα που αγγίζει τα 1.500… «κλικ» την εβδομάδα, δουλεύουν οι κάμερες

της Τροχαίας στις Λεωφόρους Μεσογείων και Βασιλίσσης Σοφίας, κόβοντας

ισάριθμες κλήσεις στους οδηγούς των Ι.Χ. που μπαίνουν παράνομα στις

λεωφορειολωρίδες.

Καθημερινά κόβονται περίπου 300 φωτοκλήσεις, δεδομένου ότι οι κάμερες

παρακολουθούν τους οδηγούς μόνο τις πέντε εργάσιμες ημέρες της εβδομάδας. Από

τις 22 του περασμένου Ιουλίου και μέσα σε χρονικό διάστημα περίπου ενός μηνός,

οι κάμερες φωτογράφισαν συνολικά πάνω από 7.000 παραβάτες!

Σύμφωνα με τη Στατιστική Υπηρεσία της Τροχαίας, οι περισσότεροι παραβάτες

(ποσοστό που φτάνει και το 70%), είναι οι οδηγοί των ταξί και ακολουθούν τα

φορτηγά για την τροφοδοσία, τα Ι.Χ. εκείνων που κατοικούν στις περιοχές γύρω

από τις δύο μεγάλες λεωφόρους, ενώ οι κάμερες έχουν κόψει φωτοκλήσεις ακόμη

και σε διπλωματικά αυτοκίνητα.

Η κίνηση των λεωφορείων στις ειδικές λωρίδες αποτελεί σημαντικό πλεονέκτημα

για το επιβατικό κοινό. Όπως έχει υπολογίσει η Ένωση Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων,

σε μία λεωφορειολωρίδα που λειτουργεί κανονικά μπορούν να μεταφέρονται έως και

5.000 επιβάτες ανά ώρα αιχμής. Ενώ ο αντίστοιχος αριθμός για ταξί και Ι.Χ., αν

κινούνταν στις λεωφορειολωρίδες, θα ήταν μόλις 750 επιβάτες, δηλαδή 6,5 φορές

λιγότεροι σε σύγκριση με τα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Αλλάζουν τα ειδικά διαχωριστικά

Ακατάλληλα κρίθηκαν έπειτα από δοκιμές τα διαχωριστικά των λεωφορειοδρόμων

Ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ κ. Γιώργος Παπαβασιλείου, αναφερόμενος χθες στα

διαχωριστικά των λεωφορειολωρίδων που δοκιμάστηκαν στη διάρκεια του

καλοκαιριού, δήλωσε ότι κρίθηκαν ακατάλληλα.

«Είμαστε έτοιμοι», πρόσθεσε, «να ξεκινήσουμε ένα καινούργιο πρόγραμμα που θα

περιλαμβάνει δοκιμές καινούργιων διαχωριστικών και εντονότερη οριζόντια

σήμανση πάνω στις λεωφορειολωρίδες. Λέγοντας οριζόντια σήμανση, εννοούμε τα

διαχωριστικά και τις διαγραμμίσεις που κάνουν έντονη την ύπαρξη της

λεωφορειολωρίδας».

Όπως ανέφερε ο κ. Παπαβασιλείου, «είχαμε ξεκαθαρίσει από την αρχή ότι θα

δοκιμάζαμε για ένα χρονικό διάστημα τρεις τύπους των διαχωριστικών, για τους

οποίους καταλήξαμε ότι δεν είναι απολύτως ικανοποιητικοί, οπότε αυτή τη στιγμή

δοκιμάζουμε καινούργια υλικά και πιστεύουμε ότι σύντομα θα βρούμε ένα

διαχωριστικό που δεν θα είναι επικίνδυνο».