Η θεσμοθέτηση του δεύτερου βαθμού αυτοδιοίκησης σε επίπεδο περιφέρειας και της

μητροπολιτικής διοίκησης σε μεγάλα πολεοδομικά συγκροτήματα, ο εκσυγχρονισμός

της εκλογικής διαδικασίας ώστε οι ετεροδημότες να ψηφίζουν στις εθνικές

εκλογές στον τόπο κατοικίας τους και το «σπάσιμο» μεγάλων εκλογικών

περιφερειών είναι θέματα που δρομολογεί άμεσα το υπουργείο Εσωτερικών.

Η ανάγκη αλλαγών στη δευτεροβάθμια αυτοδιοίκηση έχει επιβεβαιωθεί από όλα τα

κόμματα εδώ και ένα χρόνο, υπό την προϋπόθεση ότι οι σχετικές συζητήσεις θα

ξεκινούσαν μετά τις δημοτικές εκλογές του Οκτωβρίου με τις νέες δημοτικές

αρχές. Οι αλλαγές αυτές θα συνδυαστούν και με τις αλλαγές στον εκλογικό νόμο,

τον οποίο ο κ. Σκανδαλίδης έχει ανακοινώσει στο πρόσφατο παρελθόν ότι θα φέρει

για ψήφιση στη Βουλή τον προσεχή Μάρτιο.

Τον χωρισμό της Αττικής σε 8-9 εκλογικές περιφέρειες (αντί των πέντε που έχει

σήμερα), κάθε μία των οποίων θα εκλέγει περίπου 10 βουλευτές, προβλέπει,

σύμφωνα με πληροφορίες, η πρόταση που επεξεργάζεται το υπουργείο Εσωτερικών.

Το στίγμα του νέου εκλογικού νόμου έδωσε τον περασμένο Ιούνιο ο κ. Κ.

Σκανδαλίδης, προαναγγέλλοντας αλλαγές στον εκλογικό και διοικητικό χάρτη της

χώρας, κατά τη διάρκεια ομιλίας του σε εκδήλωση της Νομαρχιακής Επιτροπής Α’

Αθήνας του ΠΑΣΟΚ. Τότε, ο υπουργός Εσωτερικών είχε ανακοινώσει ότι θα

αναδιαταχθούν τα νομαρχιακά διαμερίσματα στην Αττική, θα συσταθούν περισσότερα

των τεσσάρων που υπάρχουν σήμερα και κάθε ένα θα αποτελέσει μία εκλογική

περιφέρεια.

Ανάλογες τροποποιήσεις αναμένονται και στις εκλογικές περιφέρειες του Νομού

Θεσσαλονίκης, καθώς οι αλλαγές αυτές προκύπτουν και στηρίζονται στον θεσμό του

Μητροπολιτικού Κέντρου που θα εφαρμοστεί στα πολεοδομικά συγκροτήματα Αττικής

και Θεσσαλονίκης και σε άλλα πολεοδομικά συγκροτήματα (Βόλος, Πάτρα, Ηράκλειο

κ.λπ.).

Αλλαγές θα υπάρξουν και στο διοικητικό μοντέλο της χώρας, με τη ρητή

αποσαφήνιση ότι «τα σημερινά όρια των νομών δεν αμφισβητούνται». Ο δεύτερος

βαθμός αυτοδιοίκησης θα συγκροτηθεί σε επίπεδο περιφέρειας και θα ονομάζεται,

σύμφωνα με την πρόταση του υπουργείου, είτε περιφερειακή αυτοδιοίκηση, είτε

διευρυμένη νομαρχιακή αυτοδιοίκηση. Με ένα κοινό ψηφοδέλτιο θα εκλέγονται το

περιφερειακό συμβούλιο – παραμένει άγνωστο ακόμη αν θα εκλέγεται άμεσα ή

έμμεσα ο περιφερειάρχης – αλλά και οι νομάρχες των περιοχών που θα συγκροτούν

την περιφερειακή αυτοδιοίκηση. Με το σχήμα αυτό, το περιφερειακό συμβούλιο

αναλαμβάνει τον σχεδιασμό, τον συντονισμό και την υλοποίηση όλων των

περιφερειακών προγραμμάτων ανάπτυξης και υποδομών και ο αιρετός νομάρχης

αποτελεί εκτελεστικό όργανο του θεσμού στο επίπεδο του νομού και διοικεί τις

νομαρχιακές υπηρεσίες. Θεωρείται βέβαιο ότι θα υπάρξει κάποιας μορφής

εκπροσώπηση και του κράτους στην περιφέρεια.

Με το νέο αυτό μοντέλο, σύμφωνα με τον κ. Σκανδαλίδη, «ο Β’ βαθμός

αυτοδιοίκησης σε επίπεδο περιφέρειας πλέον θα διαπραγματεύεται απευθείας με τα

ευρωπαϊκά όργανα για την περιφερειακή ανάπτυξη και θα εκπροσωπεί τη χώρα μας

στην Επιτροπή των Περιφερειών».