Αλλαγή δρομολογίου για το τραμ της Αθήνας που έχει εξελιχθεί σε σίριαλ

ράβε-ξήλωνε! Χθες ανακοινώθηκε και επισήμως ότι δεν θα περάσει μπροστά από την

Πύλη του Αδριανού προκειμένου να προστατευθεί το μνημείο, αλλά ούτε και από τη

Λεωφόρο Αμαλίας αφού από κάτω υπάρχουν αρχαία.

Ακριβώς έναν χρόνο πριν, οι αρμόδιοι έσπευσαν να στήσουν εν μια νυκτί

εργοτάξιο κλείνοντας μια λωρίδα κυκλοφορίας από τη Λ. Αμαλίας με μεταλλικά

πετάσματα και προκαλώντας κυκλοφοριακή συμφόρηση ακόμα και στη Συγγρού. Η

ύπαρξη του εργοταξίου χαιρετίστηκε την επομένη με μια δήλωση ικανοποίησης εκ

μέρους του Ντένις Όσβαλντ και του κλιμακίου της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής.

Το τραμ λοιπόν θα ξεκινήσει από την περιοχή του Συντάγματος, θα κατηφορίσει

μέσω Ζαππείου για να στρίψει αριστερά στην οδό Βασιλίσσης Όλγας και μετά να

βγει στην Αρδηττού και την Καλλιρρόης. Την ανακοίνωση της νέας χάραξης, δηλαδή

«τα κάστανα από τη φωτιά» εκλήθη να βγάλει χθες ο υπουργός Πολιτισμού κ.

Ευάγγελος Βενιζέλος, παρ’ ότι την ευθύνη για τη χάραξη, και βεβαίως τις

μελέτες (περιβαλλοντικές, γεωλογικές, συγκοινωνιακές κ.λπ.) που έπρεπε να

προηγηθούν, την έχει το υπουργείο Μεταφορών.

«Θα έχετε παρατηρήσει ότι η Τραμ Α.Ε. είχε κάνει και την προετοιμασία

διαμορφώνοντας το εργοτάξιό της σε επαφή με την Πύλη του Αδριανού» είπε χθες ο

κ. Βενιζέλος. «Με πρωτοβουλία της κ. Μενδώνη (γ.γ. του ΥΠΠΟ) έγιναν πάρα

πολλές συζητήσεις με τους υπευθύνους του υπουργείου Μεταφορών, της Τραμ Α.Ε.,

του ΥΠΕΧΩΔΕ και της Διεύθυνσης της Τροχαίας Αθηνών, προκειμένου να ελεγχθούν

όλα τα δεδομένα. Αυτές οι συζητήσεις κατέγραψαν διάφορες πιθανές λύσεις, με

επικρατέστερη για ένα μεγάλο διάστημα τη μετακίνηση της γραμμής στο μέσον της

οδού Αμαλίας και όχι σε επαφή με την Πύλη του Αδριανού».

Προσπαθώντας να καλύψει τον ελλιπή – όπως αποδείχτηκε – σχεδιασμό, ο υπουργός

Πολιτισμού δήλωσε: «Σταθμίζοντας τα δεδομένα και εκτιμώντας και τις θέσεις της

Υπηρεσίας και την εισήγηση της κ. Μενδώνη, κατέληξα στην απόφαση να μην

επιτραπεί η διέλευση του τραμ από τη λεωφόρο Αμαλίας και να ζητηθεί από το

υπουργείο Μεταφορών και από την Τραμ Α.Ε. να επαναχαράξουν την όδευση του

τραμ».

Ο υπουργός, που νωρίτερα είχε εξηγήσει πως θα γίνει η μεταφορά των

αρχαιολογικών ευρημάτων στον Μαραθώνα, επιτέθηκε λεκτικά σε όσους κράτησαν

αποστάσεις από όσα γίνονταν στην Πύλη του Αδριανού. «Με παραξένεψε πάρα πολύ

το γεγονός, οφείλω να πω, ότι ενώ έχει εκδηλωθεί μια αρχαιοφιλική ευαισθησία

σε σχέση με τον Σχινιά ή σε σχέση με το Μουσείο της Ακροπόλεως, σχεδόν τίποτα

δεν εμφανίστηκε σε σχέση με την Πύλη του Αδριανού, ίσως γιατί επί της οδού

Αμαλίας δεν υπάρχουν ιδιωτικά συμφέροντα, υπάρχουν παρακειμένων βεβαίως. Δεν

είναι ελεύθερος ο χώρος. Έχει μεγάλη οικοπεδική αξία ο Σχινιάς. Υπάρχει μεγάλη

οικοπεδική αξία στον Σχινιά, ενώ η Αμαλίας αυτή καθεαυτή δεν έχει οικοπεδικό

ενδιαφέρον».

Σύμφωνα με πληροφορίες πάντως, οι αλλαγές στη χάραξη του τραμ που έχουν

ανακοινωθεί έως τώρα, θεωρούνται «μόνο η αρχή». Όπως τονίζουν

συγκοινωνιολόγοι, τα μεγάλα προβλήματα θα έρθουν σε λίγο στην περιοχή του

Φαλήρου.

Δεν μπορούσαν να προστατεύσουν το μνημείο

Το στοιχείο που ανάγκασε τους αρμοδίους να αλλάξουν τη χάραξη του τραμ από το

κέντρο της πόλης ήταν η αντικραδασμική προστασία του μνημείου. Έπειτα από τις

«έξτρα» μελέτες προστασίας που ζητήθηκαν (είχε προηγηθεί δημοσιοποίηση του

προβλήματος από «ΤΑ ΝΕΑ», 22-4-2002), έγινε αντιληπτό πως για να μπει ο

αντικραδασμικός τάπητας θα πρέπει να σκαφτεί το έδαφος σε βάθος 80 πόντων. Η

Αρχαιολογική Υπηρεσία απεφάνθη πως «σε αυτό το βάθος θα βρεθούν σίγουρα αρχαία

τα οποία θα σταματήσουν έτσι κι αλλιώς το έργο».. Τόσο η κ. Λίνα Μενδώνη όσο

και ο γενικός γραμματέας Ολυμπιακών Αγώνων κ. Κώστας Καρτάλης εισηγήθηκαν στον

υπουργό Πολιτισμού πως παρά το κόστος (πολιτικό και οικονομικό, αφού η νέα

χάραξη θα κοστίζει 800 εκατ. δρχ επιπλέον), θα πρέπει να γίνουν αλλαγές.