Πάνε δεκαπέντε, ίσως και είκοσι χρόνια, από τότε που πρωτοανακοινώθηκε επίσημα

από τον τότε υπουργό ΠΕΧΩΔΕ ότι «σε λίγο θα εφαρμοστεί στους εθνικούς δρόμους

της χώρας το αυτόματο σύστημα είσπραξης και πληρωμής των διοδίων». Έκτοτε

όλοι, μα όλοι, οι διάδοχοι εκείνου του υπουργού δεν παρέλειπαν, τουλάχιστον

μία φορά κατά τη διάρκεια της θητείας τους, να ανακοινώνουν το ίδιο πράγμα.

Μερικοί μάλιστα προχώρησαν και στον διαγωνισμό για την εγκατάσταση του

αναγκαίου ηλεκτρονικού συστήματος και κάποια έργα ξεκίνησαν. Όμως, τόσα

χρόνια, το Ελληνικό Δημόσιο δεν κατάφερε να λειτουργήσει κάποιο ηλεκτρονικό

σύστημα διοδίων στους εθνικούς δρόμους. Έτσι σε κάθε μεγάλη έξοδο οι ουρές

στους σταθμούς των διοδίων είναι τεράστιες, οι οδηγοί αγανακτούν και για να

αποφεύγονται τα χειρότερα η είσπραξη διοδίων διακόπτεται ώστε να διευκολυνθεί

η κίνηση των οχημάτων! Με τον τρόπο αυτό το Δημόσιο καταφέρνει και να

εκτίθεται στον κόσμο και σημαντικά έσοδα να χάνει.

Τα θυμήθηκα όλα αυτά γιατί διάβασα ότι από τη Δευτέρα, στο τμήμα της Αττικής

Οδού που έχει δοθεί στην κυκλοφορία, άρχισε ήδη να λειτουργεί σύστημα

αυτόματης πληρωμής και είσπραξης των διοδίων. Δηλαδή στην Αττική Οδό, η

κατασκευή και λειτουργία της οποίας έχει ανατεθεί σε ιδιώτες, μόλις έναν χρόνο

από τότε που δόθηκε στην κυκλοφορία επιτεύχθηκε αυτό που για τους

κρατικοδιαχειριζόμενους εθνικούς δρόμους μοιάζει, εδώ και δεκαετίες,

ακατόρθωτο!

Τώρα αν σας θυμίσω ότι η κατασκευή της Αττικής Οδού γίνεται χωρίς καμία

υπέρβαση του χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσής της και με ποιότητα κατασκευής

πρωτοφανή για τα ελληνικά δεδομένα, όταν οι δύο εθνικοί δρόμοι ξεκίνησαν στις

αρχές της δεκαετίας του ’80 για να γίνουν αυτοκινητόδρομοι και ακόμη δεν

κατασκευάστηκαν ούτε στο μισό, θα πείτε ότι τάσσομαι υπέρ της…

ιδιωτικοποίησης.

Μας αρέσει ή όχι, αυτή την ώρα, άλλη πειστικότερη και αποτελεσματικότερη

μέθοδος για να γίνουν τα αναγκαία έργα υποδομής δεν φαίνεται να υπάρχει. Το

μόνο ανησυχητικό είναι ότι ενώ το Δημόσιο το κατάλαβε, έστω και αργά, δεν

δείχνει αποφασισμένο να προχωρήσει γρήγορα τις σχετικές διαδικασίες: σε λίγες

ημέρες συμπληρώνεται ένας χρόνος από την προκήρυξη των διαγωνισμών για την

κατασκευή από ιδιώτες των υπόλοιπων τμημάτων των εθνικών δρόμων. Και ακόμη

βρισκόμαστε στο πρώτο στάδιο μελέτης των προσφορών που υποβλήθηκαν…