Δεν θ’ ασχολιόμασταν ξανά με τον κύριο Παρασκευαΐδη (όπως τον αποκαλεί ο

συνάδελφος Ριχάρδος Σωμερίτης στο «Βήμα της Κυριακής») αν δεν ήταν η ημέρα

τέτοια. Κι αν αύριο δεν πήγαινε στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας να καταθέσει το

3,4 της «συγκομιδής» των υπογραφών.

(«Επιχείρηση συγκομιδή» νομίζω λέγεται και αυτή που ξετυλίγεται τις ημέρες

αυτές στα γειτονικά μας Σκόπια).

Ωστόσο, φράσεις όπως «οι ιερείς είναι ανώτεροι από όλους, διότι μπορούν να

απαλλάξουν τους ανθρώπους από τις αμαρτίες τους, ενώ ένας πρωθυπουργός το μόνο

που μπορεί να κάνει είναι να μειώσει τους φόρους», δεν μπορούν (και δεν

πρέπει) να παραμείνουν ασχολίαστες.

Για τον απλούστατο λόγο ότι και η Τράπεζα του Αγίου Πνεύματος (Banca di Santo

Spirito) αυξομειώνει τα επιτόκια σύμφωνα με τους νόμους της χρηματιστηριακής

αγοράς.

Οι καταθέσεις των πιστών της πιστώνουν τις επενδύσεις της και ο πολύς Σινδόνα

(επιφανές μέλος της ιταλικής μαφίας) λίγο πριν αυτοκτονήσει στη φυλακή, πριν

δηλαδή αναληφθεί στους ουρανούς, είχε κάνει ολοκληρωτική ανάληψη της

περιουσίας του, από την εν λόγω Τράπεζα.

Φυσικά, άλλο Πάπας, θα πείτε, άλλο Αρχιεπίσκοπος. Άλλο Βοϊτίλα, άλλο

Παρασκευαΐδης (Αν και Βοϊτίλα στα πολωνικά κάτι ανάλογο σημαίνει). Άλλο ο

επονείδιστος καθολικισμός κι άλλο η αγία ορθοδοξία.

Στη συνάντηση Χριστόδουλου – Ιμάμη Ταλαγκανί που θα ακολουθήσει, όπως

διαβάζουμε στις εφημερίδες, μέχρι το πέρασμα του Αρχιεπισκόπου από τα Σκόπια

(γιατί κι εκεί θα πάει για να διαπιστώσει πώς πήγε εκεί πέρα η «άλλη

συγκομιδή»), μπορούμε να φανταστούμε τον παρακάτω διάλογο.

­ Είναι αλήθεια, σεβασμιώτατε, τον ρωτάει ο φονταμεταλιστής Ιμάμης, ότι

σκοπεύετε στη χώρα σας να καταργήσετε το ράσο;

­ Είναι αλήθεια ότι θα συζητηθεί κι αυτό στη Σύνοδο της Διαρκούς Ιεράς

Συνόδου, τον Οκτώβριο.

­ Μα, τα ράσα δεν κάνουν τον παπά; Εμείς τους χοτζάδες μας δεν πρόκειται ποτέ

να τους εξομοιώσουμε με τους λαϊκούς, τουλάχιστον από πλευράς ενδυμασίας.

Είμαστε ο στρατός του Αλλάχ και στρατιωτικός χωρίς τη στολή του είναι Σαλώμη

δίχως τα πέπλα της.

­ Έχετε δίκιο, αλλά το ράσο δεν «γράφει» καλά στην τηλεόραση. Πολλοί ρασοφόροι

μαζί, όπως έγινε στις περσινές λαοσυνάξεις μας, μαυρίζουν την οθόνη. Και το

ηλεκτρόνιο αντιδρά. Δεν θέλει το μαύρο.

­ Πράγματι. Αλλά εμείς, όπως είμαστε ως θρησκεία εναντίον της εικόνας, δεν

αντιμετωπίζουμε το ίδιο πρόβλημα. Απαγορεύεται, σε μας, η εμφάνιση ιερωμένων

στον χώρο της εικονικής πραγματικότητας.

­ Σωστά. Αλλά στον χριστιανισμό, όπως ξέρετε, ενανθρωπίστηκε ο Κύριος.

Απέκτησε πρόσωπο. Σώμα. Που το σταύρωσαν οι Ρωμαίοι (πριν γίνουν καθολικοί και

πριν από την Banca di Santo Spirito) και αναστήθηκε. Άρα η εικόνα σε μας είναι

καταλυτική. Υπήρξε κι ολόκληρο Σχίσμα τον όγδοο αιώνα, τον δικό μας εννοείται,

με τους εικονοκλάστες. Γι’ αυτό και εγώ καθημερινά σχεδόν εμφανίζομαι στην

τηλεόραση. Διότι το Πνεύμα σε μας, στη θρησκεία μας, μόνο εικονοποιημένο

περνάει.

Κι ύστερα η φιλοσοφική συζήτηση των δύο ιεραρχών, του ισλαμιστή και του Χ.Ο.,

πέρασε σε πιο πρακτικά θέματα, όπως η εκκλησιαστική περιουσία, το Γ’ Κοινοτικό

Πλαίσιο Στήριξης κ.λπ.

Ο Ιμάμης τον άκουγε απορημένος. Διαχωρισμός Κράτους κι Εκκλησίας ήταν γι’

αυτόν ανήκουστος. Αφού το Κράτος ήταν η Εκκλησία ή η Εκκλησία ήταν το Κράτος.

Ποιος διαχωρισμός;

­ Και ο στρατός σας; τον ρώτησε ο Παρασκευαΐδης. Δεν υπάρχει περίπτωση να

αντιδράσει κάποια στιγμή, όπως στη γειτονική Τουρκία;

­ Είμαστε όλοι στρατιώτες του Αλλάχ. Δεν υπάρχει διαχωρισμός Στρατού και

Κράτους – Εκκλησίας.

Στα Σκόπια ο Παρασκευαΐδης είχε άλλου τύπου διάλογο με τους κρατούντες.

Συζητώντας για την επιχείρηση συγκομιδή, τους ρώτησε:

­ Εγώ μάζεψα 3,4 εκατομμύρια υπογραφές. Εσείς πόσα;

­ Εμείς ούτως ή άλλος δεν είμαστε, όλοι κι όλοι μαζί, ούτε 3 εκατομμύρια. Αν

οι αλβανικής καταγωγής είναι το 1/3 του πληθυσμού, κι απ’ αυτούς το 10%

υποστηρίζουν τον Ουτσεκά καταλαβαίνετε ό,τι και να μαζέψαμε από τον αφοπλισμό

του τελευταίου, δεν ξεπερνά τα 3.400 το πολύ όπλα. Κι αυτά, ως ενδεκάτη

εντολή.

­ Δηλαδή, τι εννοείτε; ρώτησε ο Αρχιεπίσκοπος.

­ Μα της δέκα εντολές του Μωυσή, ου φονεύσεις, ου μοιχεύσεις, ου

ψευδομαρτυρήσεις κ.λπ., εμείς προσθέσαμε και το Ου-τσε-κά.

­ Ου CK (όχι Calvin Klein), είπε χαριτολογώντας ο Αρχιεπίσκοπος.

Κι ύστερα συζήτησαν σοβαρά τη μετάφραση του βιβλίου του «Ο 4ος Πυλώνας» στα

πηδαμηγιώτικα. Ένα βιβλίο όπου προείπε για την αιώνια ζωή και το μέγα έλεος.

(Κάτι ανάμεσα, όπως σοφά το ανέλυσε προ έτους στην «Καθημερινή» ο Αντώνης

Καρκαγιάννης, στον «Αγών μου» του Χίτλερ και στο «Τι να κάνουμε;» του Λένιν).

***

Δεν θα το σκεφτόμουν ποτέ, αγαπητοί αναγνώστες και αδελφοί χριστιανοί, να

διακωμωδήσω τον Αρχιεπίσκοπο, αν ο ίδιος είχε σταθεί στον χώρο του και στο

ύψος του, όπως ο Βαρθολομαίος. Αλλά ο Χριστόδουλος καταπάτησε τις

διαχωριστικές γραμμές. Και πήγε oltre (εκείθεν) και από την Banca di Santo. Spirito.