Τα σκιώδη διόδια θα ισχύουν σε αυτοκινητοδρόμους των οποίων η λειτουργία δεν

θα είναι κερδοφόρα

Ένα καινούργιο θεσμό, τα σκιώδη διόδια, μελετά το υπουργείο Περιβάλλοντος,

Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων να εφαρμόσει σε μερικούς από τους νέους υπό

κατασκευή αυτοκινητόδρομους, προκειμένου να προσελκύσει ιδιωτικά κεφάλαια για

την υλοποίηση του σχετικού προγράμματος. Τα σκιώδη διόδια, δηλαδή τα διόδια

που ισχύουν μεν σε ένα δρόμο αλλά δεν τα πληρώνουν οι οδηγοί των οχημάτων που

διέρχονται αλλά το Δημόσιο, χρησιμοποιούνται σε πολλές χώρες του εξωτερικού,

οι κυβερνήσεις των οποίων έχουν αναθέσει σε ιδιώτες τη μελέτη -χρηματοδότηση –

κατασκευή και εκμετάλλευση αυτοκινητοδρόμων οι οποίοι ­ λόγω της μικρής

κυκλοφορίας που εξυπηρετούν ­ δεν είναι κερδοφόροι. Σε ορισμένες περιπτώσεις

τα σκιώδη διόδια μπορεί να πληρώνονται μόνο κατά ένα μέρος από τους χρήστες

(τους οδηγούς που χρησιμοποιούν το δρόμο ) και το υπόλοιπο να πληρώνεται από

το Δημόσιο. Μπορεί επίσης να καθορίζεται το ύψος τους ανάλογα με τον

κυκλοφοριακό φόρτο και να κλιμακώνεται ανάλογα. Για παράδειγμα, μπορεί να

οριστεί ότι μέχρι ένα συγκεκριμένο αριθμό διελεύσεων αυτοκινήτων τα σκιώδη

διόδια θα πληρώνονται εξ ολοκλήρου από το Δημόσιο, ενώ σε περίπτωση

μεγαλύτερου αριθμού διελεύσεων το δημόσιο θα πληρώνει τα μισά κ.λπ. Στην

Ελλάδα αυτός ο θεσμός δεν έχει ακόμη εφαρμοστεί αλλά φαίνεται ότι έφθασε… η

ώρα του. Οι αρμόδιοι του ΥΠΕΧΩΔΕ, θέλοντας να τονώσουν το ενδιαφέρον των

ιδιωτών επενδυτών και να τους ενθαρρύνουν να μετάσχουν στο πρόγραμμα

κατασκευής αυτοκινητοδρόμων που ανακοινώθηκε πρόσφατα, μελετούν ως κίνητρο και

τα σκιώδη διόδια. Η πρώτη εφαρμογή του θεσμού μελετάται να γίνει στο νέο

αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας, δηλαδή αυτόν που θα συνδέει τον

αυτοκινητόδρομο Αθήνας – Θεσσαλονίκης με την Εγνατία Οδό και θα ξεκινά από τη

Σκάρφεια Φθιώτιδας με κατάληξη την Παναγιά Γρεβενών. Ο αυτοκινητόδρομος αυτός

μπορεί να έχει σημαντική σημασία για τις περιοχές από τις οποίες θα διέρχεται,

αλλά δεν είναι ακόμη σίγουρο ότι η κίνηση που θα έχει θα μπορεί να καταστήσει

κερδοφόρα τη λειτουργία του ή την αποπληρωμή των κεφαλαίων που θα

χρησιμοποιηθούν κατά την κατασκευή του. Επειδή όμως αυτό το έργο θεωρείται

απαραίτητο για κοινωνικούς και εθνικούς λόγους, η κυβέρνηση φέρεται

αποφασισμένη να τον κατασκευάσει έστω και αν χρειαστεί να επιδοτεί τη

λειτουργία του με σκιώδη διόδια. Σημειώνεται ότι ο θεσμός των σκιωδών διοδίων

θα εφαρμοστεί στο συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο εάν δεν εξευρεθεί κάποιο άλλο

χρηματοοικονομικό μοντέλο που η εφαρμογή του θα καταστήσει κερδοφόρα τη

λειτουργία του. Το αν τα σκιώδη διόδια θα τα πληρώνει ­ στον συγκεκριμένο

αυτοκινητόδρομο ­ καθ’ ολοκληρίαν ή εν μέρει το Ελληνικό Δημόσιο είναι κάτι

που θα το διαπραγματευθεί με τις εταιρείες οι οποίες θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον

για την υλοποίηση του έργου. Θυμίζουμε ότι ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής

Ελλάδας είναι ο ένας από τους τρεις νέους αυτοκινητόδρομους (οι άλλοι δύο

είναι η μετατροπή της εθνικής οδού Κορίνθου – Πάτρας σε αυτοκινητόδρομο και το

νότιο τμήμα της Ιονίας Οδού) η κατασκευή των οποίων, με τη μέθοδο της

συγχρηματοδότησης, προκηρύχθηκε ήδη και η προθεσμία για την εκδήλωση

ενδιαφέροντος λήγει στις 17 Απριλίου. Την ίδια ημέρα λήγει και η προθεσμία για

την εκδήλωση ενδιαφέροντος για την κατασκευή του τμήματος στα Τέμπη του

αυτοκινητόδρομου Αθήνας – Θεσσαλονίκης.

Εκτός από τον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας, τα σκιώδη διόδια δεν

αποκλείεται να εφαρμοστούν και στην περίπτωση της Ιόνιας Οδού, αν διαπιστωθεί

ότι δεν υπάρχει επιχειρηματικό ενδιαφέρον για τη συγχρηματοδότηση- κατασκευή

και εκμετάλλευσή του από ιδιώτες.