Η σκληρή και προσωπική κόντρα για τα διαπλεκόμενα αλλά και οι βαριές

κουβέντες που αντάλλαξαν δύο συνομήλικοι Θεσσαλονικείς ­… ξένοι στην ίδια

πόλη ­, ο Ευάγγελος Βενιζέλος και ο Κώστας Καραμανλής, σφράγισαν τη χθεσινή

συνεδρίαση της Βουλής για την αναθεώρηση του Συντάγματος.

Και μπορεί να υπήρξε συναίνεση για πολλές διατάξεις, κυρίως για την έκπτωση

από το βουλευτικό αξίωμα όποιου ξεπερνά τα όρια των εκλογικών δαπανών, η

σύγκρουση όμως έδωσε τον τόνο.

Τουλάχιστον προκάλεσε το ενδιαφέρον κάποιων βουλευτών που προσήλθαν στην

αίθουσα. Γιατί τις περισσότερες ώρες της μακράς χθεσινής συνεδρίασης τα

περισσότερα έδρανα ήταν κενά!

Το… φαινόμενο ήταν εντυπωσιακό. Στις 6 μ.μ., την ώρα που ο εισηγητής του

ΠΑΣΟΚ Ευάγγελος Βενιζέλος μιλούσε για τη διάταξη περί ευθύνης υπουργών και για

τις αλλαγές τις οποίες είχε επιφέρει, στην αίθουσα υπήρχαν μόνο 10 βουλευτές,

δηλαδή το 1/30 των μελών του Κοινοβουλίου! Στις 11.30 το βράδυ ο προεδρεύων

Ντίνος Βρεττός ­ λόγω της απουσίας βουλευτών από την αίθουσα, και ύστερα από

πρόταση του Π. Παυλόπουλου ­ αναγκάστηκε να σταματήσει τη συνεδρίαση. Μάλιστα

ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Π. Κουρουμπλής είπε: «Παραιτούμαι, δεν μιλάω προ κενών

εδράνων. Αρνούμαι». (Η συνεδρίαση θα συνεχισθεί σήμερα.)

Αίσθηση πάντως προκάλεσε χθες η προτροπή του Κ. Μητσοτάκη προς το ΠΑΣΟΚ να

συμπεριλάβει στο Σύνταγμα πρόβλεψη για κρατική χρηματοδότηση και των υπό

ίδρυση κομμάτων. «Δεν μπορούμε να πνίξουμε εν τη γενέσει τους τα νέα κόμματα»,

είπε προκαλώντας σχόλια βουλευτών του ΠΑΣΟΚ ότι «κάνει αβάντα στον

Αβραμόπουλο».

Την παράσταση ωστόσο έκλεψε η κόντρα Βενιζέλου – Καραμανλή. Μόνο τότε η

αίθουσα γέμισε σχεδόν κατά το ήμισυ…

Ο κ. Καραμανλής επετέθη πρώτος. «Διαπλεκόμενες σχέσεις», «διαφθορά»,

«αδιαφάνεια», «κατάσταση που πάει να γίνει ανεξέλεγκτη», «προπαγανδιστική

θρασύτητα του Πρωθυπουργού», «κρυπτόμενος Πρωθυπουργός», «Πρωθυπουργός και η

ομάδα της διαπλοκής», «οι προμήθειες του ΟΤΕ που πάνε σ’ έναν άνθρωπο» ήταν

ορισμένα από τα βέλη του αρχηγού της Ν.Δ.

Ο κ. Βενιζέλος απάντησε. «Μία από τα ίδια είπατε», «ευτυχώς για μας που έχετε

την ίδια τακτική», «ευτελίζετε το πολιτικό σύστημα», «δεν διδαχθήκατε ποτέ από

την επιστροφή του ΠΑΣΟΚ στην εξουσία», «θυμίζετε τον 19ο αιώνα, κ. Καραμανλή»,

«αυτή είναι η παράδοση και η αισθητική σας», «προσπαθήστε κάτι άλλο, ποτέ δεν

είναι αργά», ήταν η απάντηση του υπουργού.

Πώς άναψε η φωτιά

Η συζήτηση άναψε και οι εκφράσεις… χόντρυναν. «Δεν ακούσαμε κουβέντα για την

ταμπακιέρα», είπε ο κ. Καραμανλής. «Όσα είπατε είναι ομολογία ενοχής. Παίζετε

τον άχαρο ρόλο να υποκαθιστάτε τον Πρωθυπουργό και τον άχαρο ρόλο της ασπίδας

των διαπλεκόμενων συμφερόντων. Πάτε καλύτερα να πείτε στον Πρωθυπουργό ότι δεν

μπορεί να κρύβεται. Είναι ο μεγάλος υπεύθυνος».

Ο κ. Βενιζέλος επέμεινε στις απόψεις του, περί παρωχημένης πολιτικής του κ.

Καραμανλή, ενώ ο αρχηγός της Ν.Δ. σημείωσε πως «εμείς δεν θα υποχωρήσουμε,

αλλά θα αγωνισθούμε κατά των διαπλεκομένων».

Τη σκυτάλη ­ από τον κ. Καραμανλή ­ πήρε αργότερα ο κ. Μητσοτάκης, ο οποίος

είπε ότι είναι απαράδεκτο να απουσιάζει ο Πρωθυπουργός από τη συζήτηση για την

αναθεώρηση του Συντάγματος. (Σε ανάλογους τόνους μίλησε και ο κοινοβουλευτικός

εκπρόσωπος της Ν.Δ. Προκόπης Παυλόπουλος.)

«Δεν αρκούν», είπε ο κ. Μητσοτάκης, «οι ηρωικές προσπάθειες του κ. Βενιζέλου

που προσπαθεί να ξελασπώσει τον αρχηγό της πλειοψηφίας. Γιατί δεν έρχεται ο κ.

Σημίτης στη Βουλή; Την περιφρονεί ή τη φοβάται;»

Ο πρώην Πρωθυπουργός, ο οποίος μίλησε για την ανάγκη ομοψυχίας, ανέφερε ότι

είναι γνωστό πως ο κ. Αλαφούζος έδωσε 1.000.000 δολάρια στη Ν.Δ. Και

αναρωτήθηκε αν είναι δυνατόν άλλος να μην έδωσε χρήματα σε κόμματα…

Στη «μάχη» μπήκε και ο πρόεδρος του ΣΥΝ Νίκος Κωνσταντόπουλος, ο οποίος

κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι «μετατρέπει τους εκπροσώπους του λαού σε

μεσάζοντες συμφερόντων» και έκανε λόγο για «φερέφωνα και τιμητές της δημόσιας

ζωής που είναι όργανα των διαπλεκομένων».

Νωρίτερα, ο υπουργός Πολιτισμού Ευάγγελος Βενιζέλος είχε αναφερθεί στη θέσπιση

της «έκπτωσης από το βουλευτικό αξίωμα, όταν υπάρχει παράβαση των διατάξεων

για τις προεκλογικές δαπάνες». Την απόφαση ­ είπε ­ θα παίρνει το Ανώτατο

Ειδικό Δικαστήριο ενώ για το αν θα γίνει ή όχι δίκη θα αποφασίζει ελεγκτικό

όργανο (πρόεδρος της Βουλής, δικαστές και εμπειρογνώμονες).

Ο υπουργός καθόρισε και άλλα τρία ζητήματα:

1. «Οι βουλευτικές εκλογές διενεργούνται ταυτόχρονα σε όλη την

επικράτεια. Νόμος που ψηφίζεται με αυξημένη πλειοψηφία των 2/3 του όλου

αριθμού των βουλευτών μπορεί να ορίζει τα σχετικά με την άσκηση του εκλογικού

δικαιώματος από τους εκλογείς που βρίσκονται έξω από την επικράτεια».

2. «Το εκλογικό σύστημα και οι εκλογικές περιφέρειες ορίζονται με νόμο

που ισχύει από τις μεθεπόμενες εκλογές, εκτός και αν προβλέπεται η ισχύς του

άμεσα από τις επόμενες εκλογές με ρητή διάταξη που ψηφίζεται με την αυξημένη

πλειοψηφία των 2/3 του όλου αριθμού των βουλευτών».

3. «Τα στοιχεία μιας απογραφής θα δημοσιεύονται ένα χρόνο μετά τη

διεξαγωγή της. Ο αριθμός των βουλευτών κάθε εκλογικής περιφέρειας ορίζεται με

βάση τον νόμιμο πληθυσμό, όπως προκύπτει από την τελευταία απογραφή, δηλαδή τα

δημοτολόγια και τα μητρώα αρρένων».

Πάντως, σε παρέμβαση του προέδρου των Φιλελευθέρων Στέφανου Μάνου, ότι πρέπει

να διευθετηθεί το θέμα της «ισοτιμίας» συνασπισμών κομμάτων και κομμάτων στην

κατανομή εδρών, ο κ. Βενιζέλος είπε ότι ένα τέτοιο ζήτημα δεν μπορεί να

καθορισθεί στο Σύνταγμα, αλλά στον εκλογικό νόμο.

Αιφνιδιασμός

Στην παρέμβασή του ο εισηγητής της Ν.Δ. Γιάννης Βαρβιτσιώτης έκανε άλλη μια

φορά λόγο για αιφνιδιασμό του κ. Βενιζέλου με αλλαγές, και τόνισε ότι ο

έλεγχος πρέπει να γίνεται από το Ελεγκτικό Συνέδριο ή τουλάχιστον από όργανο

όπου την πλειοψηφία έχουν οι δικαστές.

«Γιατί η υπουργός Εσωτερικών δεν εκδίδει τα προεδρικά διατάγματα για να

ψηφίζουν οι ετεροδημότες σπίτι τους;», ρώτησε ο κ. Βαρβιτσιώτης.

Ο εισηγητής του ΚΚΕ Α. Σκυλλάκος μίλησε για μεγάλο λάθος να δοθεί ο έλεγχος

των οικονομικών των κομμάτων στους δικαστές. Και έκανε λόγο για έλλειψη

διαφάνειας στην πολιτική ζωή του τόπου, αλλά και για «διαπλεκόμενα που θέλουν

να κυβερνάνε τον τόπο».

Το ίδιο σκληρή ήταν και η παρέμβαση του εισηγητή του ΣΥΝ Φώτη Κουβέλη, ο

οποίος είπε ότι αν δεν μπει το μαχαίρι στο κόκαλο, τότε καμία διαφάνεια δεν

μπορεί να υπάρξει στο πολιτικό σύστημα.

«Είναι πόθεν έσχες αυτό που ισχύει για τους βουλευτές; Το ξέρετε ότι υπάρχουν

βουλευτές με τεράστιες δαπάνες, χωρίς να έχουν συμπληρώσει ένα ένσημο;»,

αναρωτήθηκε.

Η συζήτηση είχε ένταση από το πρωί. Βουλευτές της αντιπολίτευσης (Γ.

Βαρβιτσιώτης, Ν. Κωνσταντόπουλος, Α. Σκυλλάκος) επέκριναν τον εισηγητή του

ΠΑΣΟΚ Ευάγγελο Βενιζέλο, λέγοντας ότι δεν μπορεί να καταθέτει νέες θέσεις για

το Σύνταγμα την τελευταία στιγμή ενώ ο πρόεδρος των Φιλελευθέρων Στέφανος

Μάνος έθεσε το θέμα να μπορούν και οι απλοί βουλευτές να φέρνουν τροπολογίες.

Ο πρώην Πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Μητσοτάκης παρενέβη. «Είναι το τελευταίο για

το οποίο μπορούμε να διαμαρτυρηθούμε», είπε. «Όλα τα συζητάμε εδώ… Και

μπορεί να κατατίθενται προτάσεις.

Όμως αν κατατίθενται προτάσεις, πρέπει να συγκεντρώνουν πάνω από 50 υπογραφές.

Αλλά πρέπει να έχουμε και μία χαλαρότητα στη συζήτηση. Χαίρομαι γιατί κάθε

μέρα που περνά, το Σύνταγμα βγαίνει καλύτερο. Και εμείς αλλάζουμε άποψη στη

Ν.Δ., ο ένας πείθει τον άλλο».

Παύει η Βουλή να κάνει τον εισαγγελέα * Παραπομπή με 151 ψήφους

Να απεμπλακεί η Βουλή από τη διερεύνηση ποινικών ευθυνών για πολιτικούς ήταν η

συνισταμένη των τοποθετήσεων των κομμάτων στη συζήτηση για την αναθεώρηση της

διάταξης περί ευθύνης υπουργών.

Οι διαφωνίες που διατυπώθηκαν για άλλα ζητήματα περιορίσθηκαν στο ΠΑΣΟΚ, αλλά

κι αυτές στο τέλος της συνεδρίασης αμβλύνθηκαν όταν ο κ. Βενιζέλος βελτίωσε

την πρότασή του.

Η συνεδρίαση σφραγίσθηκε από την προσπάθεια του υπουργού Πολιτισμού Ευάγγελου

Βενιζέλου να υπάρξει συναίνεση «διότι έτσι η δημοκρατία θα προστατεύσει το

κύρος της, κι εμείς την πολιτική».

Άλλαξε, μάλιστα, στη δευτερολογία του ακόμα και την παράγραφο που αφορά στο

πόσοι βουλευτές θα αποφασίζουν για την παραπομπή ενός πολιτικού: από 180 που

πρότεινε αρχικώς, τελικώς δέχθηκε την πρόταση βουλευτών του ΠΑΣΟΚ και της

αντιπολίτευσης να γίνουν 151, ενώ η πρόταση για την άσκηση δίωξης θα γίνεται

από 30 και όχι από 50 βουλευτές, όπως αρχικώς είχε ειπωθεί.

Ακόμα, ο κ. Βενιζέλος καθόρισε: «Μόνον η Βουλή έχει την αρμοδιότητα να ασκεί

δίωξη κατά όσων διατελούν ή διετέλεσαν μέλη της κυβέρνησης ή υφυπουργοί για

ποινικά αδικήματα που τέλεσαν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, όπως ο

νόμος ορίζει. Απαγορεύεται η θέσπιση ιδιώνυμων αδικημάτων».

Στην τοποθέτησή του ο πρώην υπουργός Ευάγγελος Γιαννόπουλος ήταν οξύς στην

κριτική του για τις αλλαγές των τελευταίων ημερών σε θέσεις του ΠΑΣΟΚ. Έκανε

λόγο για «μαγειρεμένα κουκιά». Σημείωσε ότι ο κ. Βενιζέλος εμφανίσθηκε να

είναι σε δύο φάσεις. Και υποστήριξε ότι πρέπει κατήγορος στη δίκη στην οποία

έχει παραπεμφθεί ένας υπουργός να είναι βουλευτής και όχι δικαστικός.

Τι ’89

Αναφερόμενος στη δίκη του Ανδρέα Παπανδρέου, επεσήμανε ότι «εκείνο το βρώμικο

’89» πράγματι ο Κωνσταντίνος Καραμανλής ζήτησε να μην παραπεμφθεί ο ιδρυτής

του ΠΑΣΟΚ, ενώ αργότερα ο ίδιος εισηγήθηκε να σταματήσουν οι διώξεις κατά της

Ν.Δ.

Ο κ. Γιαννόπουλος διαφώνησε με προτάσεις του κόμματός του και τόνισε: «Η τιμή

του πολιτικού κόσμου δεν υπερασπίζεται έτσι… Να περιμένετε, με άρθρα μου, θα

τα βγάλω όλα στη φόρα, και τότε θα δούμε τι θα γίνουν όσοι κόπτονται για την

τιμή του πολιτικού κόσμου».

Επιφυλάξεις εξέφρασε και ο πρώην υπουργός Στέλιος Παπαθεμελής, αλλά και ο

πρώην υπουργός Αναστάσιος Μαντέλης, ο οποίος πρότεινε να αποφασίζουν για την

παραπομπή υπουργού 151 και όχι 180 βουλευτές, ενώ σκληρός ήταν στις εκφράσεις

του και ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Παναγιώτης Κρητικός, ο οποίος διαφώνησε με την

αρχική πρόταση Βενιζέλου η παραπομπή πολιτικού να γίνεται με απόφαση των 3/5

της Βουλής. «Η αυξημένη αυτή πλειοψηφία ­ είπε ­ δεν είναι μόνον ηθικά,

πολιτικά και νομικά απαράδεκτη, αλλά και λογικά εξωφρενική, ενώ εξωφρενικότερο

είναι η διάταξη αυτή να θέτει στο απυρόβλητο και τους συνεργούς».

Πάντως, στη εισήγησή του ο κ. Βενιζέλος είπε πως «εάν υπάρχει στην κοινή γνώμη

η εντύπωση πως κάθε βουλευτής είναι υποψήφιος κατηγορούμενος, τότε δεν θα

έχουμε προσφέρει τίποτα στον εκσυγχρονισμό του πολιτικού συστήματος».

Και τόνισε πως «η μεγάλη καινοτομία ­ που κάνει το ΠΑΣΟΚ ­ είναι ότι ορίζεται

δικαστικό συμβούλιο που καταλήγει σε βούλευμα για έναν πολιτικό, χωρίς τη

βαρβαρότητα της ανακριτικής επιτροπής».

Νέα πρόταση

Στο μεταξύ, ο πρώην υπουργός και εισηγητής της Ν.Δ. Γιάννης Βαρβιτσιώτης σε

επιστολή του στον πρόεδρο της Βουλής Απόστολο Κακλαμάνη, αναφερόμενος σε

ζητήματα παραπομπής πολιτικών, επισημαίνει ότι για άλλη μία φορά απορρίφθηκαν

αιτήσεις άρσης ασυλιών βουλευτών, παρά το ότι διέπραξαν προ των εκλογών

αδικήματα (αυθαίρετη οικοδομική κατασκευή, περίφραξη αιγιαλού, κ.λπ.).

Και πρότεινε να τροποποιηθεί ο Κανονισμός της Βουλής, ώστε «οι αιτήσεις για

άρση της ασυλίας να μην παραπέμπονται στη αρμόδια Διαρκή Επιτροπή η οποία

γνωμοδοτεί ακολουθώντας την παράδοση υπέρ της απορρίψεώς τους, αλλά σε

ολιγομελή επιτροπή η οποία συντίθεται από τους με τη μεγαλύτερη

κοινοβουλευτική θητεία βουλευτές, κατ’ αναλογίαν της δυνάμεως των κομμάτων,

πρόεδρος της οποίας θα είναι ο εκάστοτε πρόεδρος της Βουλής».

Όσο για το θέμα των «συμμετόχων», μαζί με πολιτικά πρόσωπα, σε κάποιο αδίκημα,

οι βουλευτές της Ν.Δ. επεσήμαναν ότι η πρόταση του ΠΑΣΟΚ μπορεί να οδηγήσει

και στο ακαταδίωκτό τους.

Ο πρόεδρος του ΣΥΝ Νίκος Κωνσταντόπουλος επεσήμανε ότι δεν μπορεί να

λειτουργούμε «με βουλευτές κατηγόρους». Και πρόσθεσε: «Δεν πρέπει να

εμπλέκεται η Βουλή, αλλά να δίνει απλώς την άδεια για τη δίωξη ενός υπουργού,

ενώ στη σύνθεση του Ειδικού Δικαστηρίου θα πρέπει να μετέχουν μόνον

αρεοπαγίτες και πρόεδροι εφετών». Και ο εισηγητής του ΚΚΕ Αντώνης Σκυλλάκος

είπε ότι πρέπει να αποφασίζει η Βουλή με πλειοψηφία 151 βουλευτών, ενώ την

πρόταση για την παραπομπή αρκεί να συνυπογράφουν 30 βουλευτές αντί των 50 που

προτείνει το ΠΑΣΟΚ.

Στη συζήτηση που έγινε ο κ. Κ. Μητσοτάκης επεσήμανε ότι «είναι πέρα από τη

φύση μας να δικάζουμε εμείς τους πολιτικούς μας αντιπάλους». Και πρόσθεσε: «Να

γίνεται προκαταρκτική εξέταση από τη Δικαιοσύνη και μόνον αν υπάρχει βάσιμος

λόγος να παραπέμπεται στη Βουλή. Άλλωστε, δεν υπάρχει άλλη ασπίδα του

πολιτικού από τη Δικαιοσύνη».