Εννέα πόλεις του πλανήτη, κοσμοπολίτικες, γεμάτες τέχνες και καλλιτέχνες, νέες

μορφές έκφρασης συναισθημάτων, πρωτότυπης αισθητικής, στο πέρασμα του 20ού

αιώνα φιλοξενούνται στην καινούργια μεγάλη έκθεση του εκπληκτικού Μουσείου

Μοντέρνας Τέχνης στο Λονδίνο. Το Tate Modern ανοίγει τις πόρτες του στις

κουλτούρες και τις πόλεις του κόσμου.

Η Βομβάη (1992-2001), το Παρίσι (1905-15), το Ρίο (1955-69), το Τόκιο

(1969-73), η Βιέννη (1908-18), η Μόσχα (1917-30), το Λάγος (1955-70), η Νέα

Υόρκη (1969-74) και το Λονδίνο (1990-2001) είναι τα αντιπροσωπευτικά δείγματα

αστικής δημιουργίας που επέλεξαν οι υπεύθυνοι του μουσείου να παρουσιάσουν

στην έκθεση «Century City» (Πόλη του Αιώνα), η οποία θα διαρκέσει ως το τέλος

Απριλίου.

Η έκθεση στις όχθες του Τάμεση «εξερευνά τη σχέση μεταξύ της πολιτιστικής

δημιουργικότητας και της μητρόπολης, επικεντρώνοντας την προσοχή σε εννιά

πόλεις από όλο τον κόσμο σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα των τελευταίων 100

χρόνων». Τι κοινό έχουν όλες αυτές οι πόλεις; Σε αυτές τις περιόδους, έπαιξαν

τον ρόλο του οδηγού προς το καινούργιο, όχι μόνο στην τέχνη, αλλά και σε

άλλους τομείς ­ στην αρχιτεκτονική, τον χορό, τον κινηματογράφο, τη

λογοτεχνία, τη μουσική και το σχέδιο. «Κάθε μία από τις εννιά αυτές πόλεις

δημιούργησε μια ξεχωριστή καλλιτεχνική κουλτούρα, παράλληλα όμως, μπορεί

κανείς να τις δει ως σύμβολα ευρύτερων οικουμενικών τάσεων. Η Πόλη του Αιώνα

είναι μια γιορτή προς τιμήν δημιουργικών εκρήξεων, ζωτικής σπουδαιότητας

καλλιτεχνικών και πνευματικών κινημάτων, που αντανακλούν το περιβάλλον της

μητρόπολης».

Αν μπείτε στο site του Tate Modern και οδηγηθείτε στη σελίδα της έκθεσης ­

απαραίτητη προϋπόθεση βέβαια να γνωρίζετε αγγλικά ­ θα διαβάσετε μια

συναρπαστική σύνοψη, που περιγράφει κάθε πόλη στην εποχή της και επιχειρεί να

εξηγήσει τις συγκεκριμένες επιλογές. Αν πάλι δεν έχετε ξαναμπεί στο μουσείο,

κάνετε οπωσδήποτε μια βόλτα σε όλα τα σημεία του στο Δίκτυο ­ http:

//www.tate.org.uk/modern/default.htm. Στην έκθεση εκπροσωπούνται όλες οι

γωνιές του πλανήτη και οι δεκαετίες του 20ού αιώνα. Το ταξίδι ξεκινά από το

Παρίσι του 1905, όπου βρισκόταν το καλλιτεχνικό κέντρο του κόσμου. Μαγνήτης

για συγγραφείς, ζωγράφους, ποιητές, μουσικούς, που συναντιόντουσαν στα καφέ

και τα μπαρ της Μονμάρτρης δημιουργώντας έναν πολιτισμό που βασίστηκε στη

συνεργασία και την ανταλλαγή πολιτισμικών ιδεών. Την ίδια περίπου περίοδο, η

Βιέννη βρήκε την ταυτότητά της χάρη στον Φρόιντ, τους νέους αρχιτέκτονες και

βέβαια τα περίφημα καφέ της. Στη Μόσχα της κομμουνιστικής επανάστασης, το

1917, «οι δρόμοι έγιναν πινέλα και οι πλατείες παλέτες» στα χέρια του

Μαγιακόφσκι, λίγο πριν από την καταστροφική επέλαση του Στάλιν το 1930, ακόμα

και στις τέχνες. Δύο δεκαετίες αργότερα, στη βραζιλιάνικη μητρόπολη του Ρίο,

επικρατούσε ένα κλίμα αισιοδοξίας, που γέννησε τη μπόσα νόβα, το cinema novo

και νέες μορφές αρχιτεκτονικής και γραφιστικών τεχνών. Αντίθετα, το 1967, το

Τόκιο δεν ήταν καθόλου αισιόδοξο, ευρισκόμενο στα πρόθυρα μιας μεγάλης κρίσης,

πολιτικής, οικονομικής, περιβαλλοντικής και πληθυσμιακής. Τα διλήμματα μιας

μεγαλούπολης που έχει φτάσει τα όριά της έδωσαν τροφή και εκεί στον

καλλιτεχνικό της κόσμο. Παρόμοια η κατάσταση και στη Νέα Υόρκη, όπου όμως η

αντιμετώπιση ήταν πιο «ψύχραιμη» και πειραματική. «Η πόλη έγινε το κέντρο μιας

έκρηξης δημιουργικής δραστηριότητας». Όλα τέθηκαν υπό αμφισβήτηση στα άδεια

loft, τις αποθήκες και τα υπόγεια του Σόχο και νέα μέσα χρησιμοποιήθηκαν για

να εκφράσουν τις διαφωνίες τους με τα κοινώς αποδεκτά: βίντεο, φωτογραφία,

χορός, μουσική.

Περνώντας στην Αφρική, η στρατηγική θέση του Λάγκος συγκέντρωσε στην πόλη

σημαντικούς ανθρώπους από όλη τη Δυτική Αφρική. Τα χρόνια 1955-70, ο αγώνας

για την απελευθέρωση και ο εορτασμός για την ανεξαρτησία της Νιγηρίας

δημιούργησαν μια ποπ κουλτούρα γεμάτη μουσική, λογοτεχνία και οπτικές τέχνες

μέσα από την ανάμειξη και τον πειραματισμό των πολιτισμών.

Στην Ασία, οι διαρκείς συγκρούσεις και αντιθέσεις ­ συχνά βίαιες ­ στο χάος

της Βομβάης, την τελευταία δεκαετία του περασμένου αιώνα, συνεισέφεραν στις

καλλιτεχνικές δημιουργίες στη ζωγραφική, τη γλυπτική, τη φωτογραφία, το φιλμ,

το βίντεο και το Ίντερνετ που παρουσιάζονται εδώ. Κλείνοντας τον κύκλο του

20ού αιώνα, επιστρέφουμε στο Λονδίνο του σήμερα, μεταμορφωμένου σε μια

μετα-βιομηχανική μητρόπολη, με μια ιδιαίτερη αισθητική που ενώνει τους κόσμους

της μόδας, της μουσικής, του σχεδίου και των καλών τεχνών.

Τα νέα

— –

To καρναβάλι της Ξάνθης φιλοξενείται, μέρες που είναι, στο site του

Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης ­ http://orpheus.ee.duth.gr/carnival/2001.

Μουσική και χορός από όλο τον κόσμο περιλαμβάνονται στις εκδηλώσεις ενός από

τα σημαντικότερα καρναβάλια στην Ελλάδα, που ξεκίνησαν χθες και θα

ολοκληρωθούν στις 25 του μήνα.

— –

Ενημέρωση για τη dance σκηνή της Αθήνας και άλλων πόλεων θα βρείτε στο

Clubzone, που έκλεισε ένα χρόνο λειτουργίας. Καλύπτει πάρτι με ζωντανή

αναμετάδοση στο Δίκτυο, είναι μουσικό WAP site για τα κινητά τηλέφωνα,

αναμεταδίδει ζωντανά το πρόγραμμα λονδρέζικου ραδιοφωνικού σταθμού και

ενημερώνει τους συνδρομητές του με newsletter για το τι παίζεται κάθε εβδομάδα

στα κλαμπ της χώρας ­ http:

//www.clubzone.gr.

— –

Εκατομμύρια Κινέζοι αποκλείστηκαν από το Ίντερνετ εδώ και λίγες μέρες λόγω

ενός κομμένου υποθαλάσσιου καλωδίου, που ενώνει τη Σαγκάη με τις Δυτικές

Ηνωμένες Πολιτείες. Το σοβαρό πρόβλημα ίσως χρειαστεί αρκετές εβδομάδες για να

διορθωθεί. Μειωμένες ταχύτητες, αλλά και διακοπή επικοινωνίας με site του

εξωτερικού παρατηρούνται επίσης στο Χονγκ Κονγκ, τη Σιγκαπούρη και την Ταϊβάν.