Έως και δύο ώρες θα χρειάζονται οι κάτοικοι της Αθήνας για να προσεγγίσουν

το νέο αεροδρόμιο των Σπάτων. Πιο άτυχοι θεωρούνται οι κάτοικοι των δυτικών

προαστίων, αφού όλοι οι συγκοινωνιολόγοι συμφωνούν πως θα ταλαιπωρούνται

περισσότερο από όλους τους άλλους κατοίκους του Λεκανοπεδίου όταν πρόκειται να

ταξιδέψουν με αεροπλάνο.

Το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στην… πολύπαθη Λεωφόρο Μεσογείων, η οποία

αναμένεται να δεχθεί 35% περισσότερα οχήματα από τα ήδη πολλά που κινούνται σ’

αυτήν σήμερα. Όλα αυτά με τις σημερινές κυκλοφοριακές συνθήκες και τους

υφιστάμενους δρόμους και προτού δοθούν προς χρήση τα κυκλοφοριακά έργα που

έχουν προγραμματιστεί να ολοκληρωθούν μέχρι και το 2004.

Ερευνητές του Πολυτεχνείου υπολόγισαν πόσο θα χρειάζονται 5 κάτοικοι της

Αθήνας από πέντε διαφορετικές περιοχές για να προσεγγίσουν το «Ελευθέριος

Βενιζέλος». Τα αποτελέσματα είναι απογοητευτικά.

«Στη θεωρία ξεκινώντας από την Ομόνοια χρειάζεσαι σαράντα λεπτά για να φθάσεις

στα Σπάτα», εξηγεί ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων Γιώργος

Γιαννής. «Στην πράξη όμως τα πράγματα είναι διαφορετικά…». «Δεν υπάρχουν

ακόμα οι υποδομές, ούτε έχουν ολοκληρωθεί τα κυκλοφοριακά εκείνα έργα που θα

επιτρέπουν την άνετη πρόσβαση στο νέο αεροδρόμιο», λέει ο αναπληρωτής

καθηγητής του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ συγκοινωνιολόγος Αντώνης

Σταθόπουλος. «Δυστυχώς, προβλέπω ότι οι μετακινήσεις προς το αεροδρόμιο, από

τον επόμενο μήνα, θα προκαλούν αφάνταστη ταλαιπωρία», συμπληρώνει ο κ.

Σταθόπουλος.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα θα αντιμετωπίσουν οι κάτοικοι των δυτικών περιοχών της

Αθήνας. «Ένας κάτοικος του Αιγάλεω, αν ξεκινήσει σήμερα για να φθάσει στον νέο

αερολιμένα θα χρειαστεί έως και δύο ώρες», εξηγεί ο κ. Σταθόπουλος. «Η

απόσταση είναι 35 χιλιόμετρα. Όμως, σύμφωνα με τους υπολογισμούς μας, τα Ι.Χ.

θα κινούνται με μέση ταχύτητα 12,1 χιλιόμετρα ανά ώρα. Η διαδρομή που θα

χρειαστεί να ακολουθήσουν είναι: Κωνσταντινούπολεως ­ ένα δρόμο ήδη

επιβαρυμένο, αφού αποτελεί οριακό δρόμο του δακτυλίου της Αθήνας ­ μέσω της

Ιεράς Οδού. Από εκεί Σταθμό Λαρίσης και Λεωφόρο Αλεξάνδρας, την οποία θα

πρέπει να διασχίσουν ολόκληρη. Κατόπιν Μιχαλακοπούλου, Μεσογείων και από τον

Γέρακα στο κομμάτι της Αττικής Οδού, το οποίο θα λειτουργήσει ταυτόχρονα με το

νέο αεροδρόμιο. Μια διαδρομή-γολγοθάς», καταλήγει.

Υπάρχει βέβαια και εναλλακτική πρόταση, με την οποία οι κάτοικοι των περιοχών

αυτών θα γλιτώνουν περίπου μισή ώρα. «Αν υλοποιηθούν οι εξαγγελίες που θέλουν

την ταυτόχρονη λειτουργία τού «Ελευθέριος Βενιζέλος» και των κόμβων

Μεταμόρφωσης και Κύμης της Αττικής Οδού, οι οδηγοί θα μπορούν να ακολουθούν

την εξής διαδρομή: Εθνική Οδός, κόμβος Μεταμόρφωσης, κόμβος Κύμης, Δουκίσσης

Πλακεντίας, Ηρακλείτου, Ξενοφώντος, Αττική Οδός», λέει κ. Γιαννής. «Προτείνω

σε όσους ξεκινούν από τα δυτικά να χρησιμοποιούν την Εθνική Οδό».

Οι κάτοικοι της Νότιας Αθήνας που είχαν συνηθίσει να ξεκινούν από το σπίτι

τους ακόμα και μισή ώρα πριν από την ώρα της πτήσης, θα πρέπει να αλλάξουν

συνήθειες. «Οι κάτοικοι όλων αυτών των περιοχών δεν θα χρειάζεται να

διέρχονται από το κέντρο της Αθήνας. Θα χρησιμοποιούν την παραλιακή, θα

εισέρχονται στην Βάρης – Κορωπίου και από εκεί στην Αττική Οδό. Όμως θα έχουν

να αντιμετωπίσουν δύο προβλήματα: το ένα είναι το μικρό πλάτος της Λεωφόρου

Βάρης – Κορωπίου (χωράει μόλις ένα αυτοκίνητο ανά λωρίδα και αυτήν τη στιγμή

είναι σε εξέλιξη έργα διαπλάτυνσής της) και το δεύτερο, τα βυτιοφόρα που θα

μεταφέρουν καθημερινώς κηροζίνη από την Ελευσίνα στο νέο αεροδρόμιο και θα

ακολουθούν ακριβώς την ίδια διαδρομή, με αποτέλεσμα να επιβαρύνουν την

κυκλοφορία. Ίσως και οι κάτοικοι του Πειραιά θα πρέπει να ακολουθούν την ίδια

διαδρομή, προκειμένου να αποφύγουν το κέντρο της Αθήνας και τη Λεωφόρο

Μεσογείων», επισημαίνει ο πρόεδρος του Συλλόγου των Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων.

Τέλος, όσοι επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν μέσο μαζικής μεταφοράς για να

προσεγγίσουν το νέο αεροδρόμιο θα πρέπει να αρκεστούν στα μπλε λεωφορεία, αφού

προαστιακός σιδηρόδρομος και Μετρό αργούν πολύ ακόμα για να φθάσουν εκεί. Όπως

ανακοίνωσε ο ΟΑΣΑ, θα λειτουργήσουν τρεις λεωφορειακές γραμμές (μία με

αφετηρία το κέντρο της Αθήνας, μία από το τέρμα του Μετρό στη Δάφνη και μία

από τον Πειραιά). Πρόκειται για γραμμές εξπρές (με ελάχιστες στάσεις) που θα

εξυπηρετούνται με καινούργια οχήματα και θα έχουν αυξημένο εισιτήριο (1.000

δραχμές). «Μόνον αν επεκταθούν οι λεωφορειοδιάδρομοι και αστυνομευτούν επαρκώς

οι ήδη υφιστάμενοι, όπως π.χ. στη Λεωφ. Μεσογείων, θα μπορούμε να μιλάμε για

γρήγορη πρόσβαση στο αεροδρόμιο με λεωφορείο. Σε αντίθετη περίπτωση ο χρόνος

που θα χρειάζεται όποιος παίρνει το λεωφορείο θα είναι ακόμα περισσότερος από

τον αντίστοιχο που θα χρειαζόταν αν έπαιρνε το αυτοκίνητό του», υποστηρίζει ο

ΟΑΣΑ.

Το μεγάλο μποτιλιάρισμα στη Μεσογείων

«Οδύσσεια» για τους οδηγούς θα είναι η πρόσβαση στο νέο αεροδρόμιο, σύμφωνα

με τους συγκοινωνιολόγους. Οι ήδη «πηγμένοι» δρόμοι θα επιβαρυνθούν

περισσότερο (φωτό αρχείου)

Όλοι συμφωνούν ότι τον μεγαλύτερο όγκο αυτοκινήτων θα δεχθεί η Λεωφόρος

Μεσογείων. «Σύμφωνα με τα στοιχεία του δυναμικού χάρτη κυκλοφορίας που

λειτουργεί το ΕΜΠ εδώ και χρόνια, η Λεωφόρος Μεσογείων είναι ήδη μία

επιβαρυμένη λεωφόρος», τονίζει ο κ. Σταθόπουλος. «Κυκλοφορούν σε αυτήν 9.500

οχήματα ανά λωρίδα ανά χιλιόμετρο. Αν έχει τις προδιαγραφές για να κυκλοφορούν

σε αυτήν 100 οχήματα, σήμερα δέχεται 150, ενώ από την πρώτη ημέρα λειτουργίας

του νέου αεροδρομίου τα αυτοκίνητα θα γίνουν 200, διπλάσια δηλαδή από αυτά που

μπορεί να χωρέσει. Μάλιστα οι τρείς λωρίδες για τα αυτοκίνητα πρόσφατα έγιναν

δύο, αφού λειτουργεί ήδη λεωφορειόδρομος. Εάν δεν εφαρμοστεί το μέτρο που έχει

εξαγγελθεί, για την ύπαρξη «πράσινου κύματος», για τη λειτουργία δηλαδή

φωτεινής σηματοδότησης με πράσινα φανάρια που θα διαρκούν περισσότερη ώρα,

ανάλογα και με την κίνηση, τότε δεν υπάρχει λύτρωση γι’ αυτήν τη λεωφόρο»,

συμπληρώνει ο καθηγητής. «Όποιος μπορεί να αποφύγει τη Μεσογείων, καλόν είναι

να το κάνει. Σ’ αυτήν θα καταλήγουν και όλοι όσοι ξεκινούν από τα περισσότερα

σημεία της Αθήνας, ενώ, απ’ όσο γνωρίζω, στον συγκεκριμένο δρόμο θα δοθεί

προτεραιότητα στα λεωφορεία», λέει ο κ. Γιαννής.

Τσουχτερή η ταρίφα για όσους πάνε με ταξί

Η διαδρομή προς το νέο αεροδρόμιο δεν θα μας κοστίζει μόνο χρόνο, αλλά και

χρήμα. Όποιος αποφασίσει να πάρει ταξί για να πάει στα Σπάτα, θα πρέπει να

βάλει γερά το χέρι στην τσέπη. Αν γίνουν δεκτά τα αιτήματα των αυτοκινητιστών

για αύξηση του κομίστρου μετακίνησης από και προς το «Ελευθέριος Βενιζέλος»

στις χίλιες δραχμές και επιβαρυνθεί τελικά ο πελάτης και με τα διόδια εισόδου

στην Αττική Οδό, μια ενδεικτική διαδρομή από το κέντρο της Αθήνας θα κοστίζει

έως και 5.000 δραχμές. «Εμείς υπολογίζουμε ότι το πολύ θα χρειαζόμαστε μιάμιση

ώρα για να πάμε έναν πελάτη στο αεροδρόμιο από όποιο σημείο της Αθήνας και αν

τον πάρουμε», τονίζει ο αντιπρόεδρος του ΣΑΤΑ Λευτέρης Τερζάκης. «Τα

προβλήματα που αντιμετωπίζουμε καθημερινά κινούμενοι στους δρόμους της Αθήνας

δεν πιστεύουμε ότι θα αλλάξουν δραματικά με τη λειτουργία του νέου

αεροδρομίου». «Σύμφωνα με την ολοκληρωμένη διαχειριστική μελέτη που έχει

υποβληθεί, θα υπάρξει ένα νέο κυκλοφοριακό ισοζύγιο ταυτόχρονα με την έναρξη

λειτουργίας του νέου αεροδρομίου. Δεν θα αλλάξει ο αριθμός των οχημάτων. Θα

αλλάξει όμως η ροή τους» επισημαίνει ο κ. Σταθόπουλος.