Σε 550 δισ. δρχ. υπολογίζει το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας τις

προκαταβολές του Γ’ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, τις οποίες φιλοδοξεί να

αρχίσει να εισπράττει από την Ευρωπαϊκή Ένωση από το τέλος Φεβρουαρίου.

Εκτός από τα 550 δισ. δρχ. της προκαταβολής, ο κ. Χρ. Πάχτας εκτιμά ότι θα

αρχίσουν την ίδια περίοδο και οι εκταμιεύσεις για τις δαπάνες που έχουν ήδη

πραγματοποιηθεί, κατά τη διάρκεια του 2000, για προγράμματα του ΚΠΣ

Πρόκειται για το ποσοστό 7% του προϋπολογισμού της κοινοτικής δαπάνης για το

Γ’ ΚΠΣ, το οποίο δίνεται ευθύς εξ αρχής, δηλαδή μόλις εγκριθούν τα 24

επιχειρησιακά προγράμματα.

Καμία έγκριση!

Προς το παρόν, πάντως, δεν έχει εγκριθεί κανένα πρόγραμμα, καθώς η Ευρωπαϊκή

Επιτροπή περιμένει να αρχίσει η λειτουργία των διαχειριστικών τους αρχών για

να δώσει το πράσινο φως για τις εκταμιεύσεις. Οι διαχειριστικές αρχές

στελεχώνονται αυτή την περίοδο και υπολογίζεται ότι θα είναι έτοιμες ως τις 23

Φεβρουαρίου.

Είναι προφανές ότι η καθυστέρηση είναι μεγάλη, καθώς τα προγράμματα έπρεπε

κανονικά να είχαν εγκριθεί από το φθινόπωρο του 2000. Μάλιστα, η κυβέρνηση

έχει εγγράψει και σχετικό κονδύλι στον προϋπολογισμό του 2000, το οποίο πρέπει

να εισπραχθεί το αργότερο εντός του Μαρτίου του 2001, ώστε να περιληφθεί στην

εκτέλεση του προϋπολογισμού του προηγούμενου έτους.

Εκτιμήσεις Πάχτα

Εκτός από τα 550 δισ. δρχ. της προκαταβολής, ο κ. Πάχτας εκτιμά ότι θα

αρχίσουν την ίδια περίοδο και οι εκταμιεύσεις για τις δαπάνες που έχουν ήδη

πραγματοποιηθεί, κατά τη διάρκεια του 2000, για προγράμματα του ΚΠΣ. Οι

δαπάνες αυτές πραγματοποιήθηκαν με εθνικούς πόρους και αφορούσαν έργα των

οποίων η ένταξη στο Γ’ ΚΠΣ ήταν εξασφαλισμένη. Πρόκειται κυρίως για τα

λεγόμενα έργα-γέφυρες, τα οποία είχαν ξεκινήσει από την περίοδο του Β’ ΚΠΣ και

συνεχίζονται και στο Γ’ ΚΠΣ. Οι μεγάλοι οδικοί άξονες, όπως ο ΠΑΘΕ και η

Εγνατία ανήκουν, μεταξύ άλλων, σε αυτή την κατηγορία. Όπως λέει ο κ. Πάχτας,

οι σχετικές δαπάνες θα περάσουν, απολογιστικά, από τις διαχειριστικές αρχές,

που θα έχουν εν τω μεταξύ συσταθεί.

Παράταση έως το 2003

Εξάλλου, σύμφωνα με τον υφυπουργό Εθνικής Οικονομίας, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή

συμφώνησε λόγω της καθυστέρησης αυτής να δώσει μια περίοδο χάριτος ενός έτους

στην Ελλάδα για να μην κινδυνεύσει να χάσει τα κονδύλια. Έτσι, ενώ η μεταφορά

πόρων επιτρέπεται κανονικά για δύο μόνο χρόνια μετά τη δέσμευσή τους στον

κοινοτικό προϋπολογισμό, για τις δεσμεύσεις του 2000 θα επιτραπεί η παράταση

ώς το 2003, αντί του 2002.

Ο ίδιος υπολογίζει ότι οι διαχειριστικές αρχές για τα 13 περιφερειακά

προγράμματα θα είναι έτοιμες εντός των αμέσως προσεχών ημερών, ενώ οι

αντίστοιχες αρχές για τα 11 τομεακά θα στελεχωθούν έως το τέλος Φεβρουαρίου.

* Η κοινοτική δαπάνη ανέρχεται σε 7,73 τρισ. δρχ., ενώ το σύνολο του

προϋπολογισμού του Γ’ ΚΠΣ μαζί με την εθνική συμμετοχή και την προβλεπόμενη

συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα ανέρχεται σε 15 τρισ. δρχ. Άλλα 2 τρισ. δρχ. θα

εξασφαλισθούν από το Ταμείο Συνοχής και τις λεγόμενες Κοινοτικές Πρωτοβουλίες,

για να φθάσουμε στο συνολικό ποσό των 17 τρισ. δρχ. της κοινοτικής παρέμβασης

για την περίοδο 2000-2006.