Την πλήρη απελευθέρωση, «εδώ και τώρα», της ακτοπλοϊκής αγοράς φέρεται

αποφασισμένη να ζητήσει σύντομα, από τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας, η νέα

διοίκηση της Ένωσης Εφοπλιστών Ακτοπλοΐας, που ελέγχεται απόλυτα από τους

ομίλους των Μινωικών Γραμμών και της ΑΝΕΚ.

Το γεγονός αυτό αναμένεται να επιταχύνει τις διαδικασίες κατάργησης του

καθεστώτος χορήγησης αδειών σκοπιμότητας, ενώ παράλληλα ανοίγει τον δρόμο για

νέες ανακατατάξεις στον επιχειρηματικό χάρτη της ελληνικής ακτοπλοΐας.

Ήδη, έχουν ξεκινήσει επαφές, ανεπίσημα προς το παρόν, για την προσέγγιση των

Μινωικών Γραμμών και της ΑΝΕΚ, καθώς ισχυροί μετοχικοί και διοικητικοί

παράγοντες και των δύο κρητικών εταιρειών εκτιμούν ότι η βιωσιμότητά τους και

η περαιτέρω ανάπτυξή τους περνά αναγκαστικά μέσα από τη συνεργασία τους, σε

πρώτη φάση, και τη συγχώνευσή τους αργότερα.

Σε φάση αναδιάταξης των επιχειρηματικών του σχεδίων φαίνεται ότι βρίσκεται και

ο όμιλος των Επιχειρήσεων Αττικής, ο οποίος έχει ζητήσει ήδη και επίσημα από

το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας την επανεξέταση των αδειών σκοπιμότητας που

έχει πάρει για τις γραμμές των Χανίων και της Ρόδου, καθώς, όπως υποστηρίζει η

διοίκησή του, το πλοίο που πρόκειται να δρομολογηθεί στις γραμμές αυτές δεν

μπορεί να προσεγγίσει τα λιμάνια των μικρών νησιών τα οποία συμπεριλαμβάνονται

στις άδειες σκοπιμότητας.

Η απελευθέρωση των ακτοπλοϊκών γραμμών της χώρας εκτιμάται ότι θα ανατρέψει

και μια σειρά από στρατηγικές συμμαχίες που έχουν διαμορφωθεί κατά καιρούς

μεταξύ εταιρειών της συγκεκριμένης αγοράς καθώς οι συνεργασίες αυτές

βασίστηκαν στην ανάγκη των ομίλων να αποκτήσουν πρόσβαση σε γραμμές του

Αιγαίου παρακάμπτοντας τον σκόπελο της άδειας σκοπιμότητας.

Οι άδειες σκοπιμότητας

Με δεδομένο ότι ο όγκος των προβλημάτων που έχουν συσσωρευτεί στον χώρο της

ελληνικής ακτοπλοΐας είναι μεγάλος, η μετάβαση από το καθεστώς των αδειών

σκοπιμότητας σε αυτό της πλήρους απελευθέρωσης δεν είναι εύκολη υπόθεση.

Δεν είναι άλλωστε τυχαία η δυστοκία που υπάρχει σε ό,τι αφορά τη σύνταξη από

το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας του νομοθετικού καθεστώτος το οποίο θα

καθορίζει τους όρους και τις προϋποθέσεις κάτω από τις οποίες θα γίνει η

απελευθέρωση της ακτοπλοϊκής αγοράς.

Από την πλευρά των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη αγορά,

πρόκειται να δοθεί σκληρή μάχη με το υπουργείο σε ό,τι αφορά τον ελάχιστο

αριθμό των μελών των πληρωμάτων, η σημερινή σύνθεση των οποίων κρίνεται από

τους ακτοπλόους ιδιαίτερα επιβαρυντική του κόστους εκμετάλλευσης των στόλων

τους.

Η απελευθέρωση πρέπει να γίνει σε όλα τα επίπεδα, συμπεριλαμβανομένου και

αυτού που καθορίζει το ύψος των ναύλων, και όχι μόνο σε αυτό που αφορά την

κατάργηση των αδειών σκοπιμότητας, επισημαίνουν σε κάθε ευκαιρία οι εκπρόσωποι

των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, οι οποίοι φέρονται αποφασισμένοι να πιέσουν

ασφυκτικά προς την κατεύθυνση αυτή τους αρμόδιους κυβερνητικούς φορείς.

Ανακατατάξεις στους Ομίλους

Το μοντέλο στρατηγικών συνεργασιών που εφαρμόζεται στην ακτοπλοϊκή αγορά της

Ιταλίας φαίνεται να προωθούν τα στελέχη των Μινωικών Γραμμών και της ΑΝΕΚ τα

οποία υποστηρίζουν τη συνεργασία μεταξύ των δύο Ομίλων.

Όπως υποστηρίζουν τα στελέχη αυτά, η δραστηριοποίηση και των δύο εταιρειών στη

γραμμή, για παράδειγμα, Πειραιά-Ηρακλείου είναι μια πολυτέλεια που την

πληρώνουν ακριβά και οι δύο επιχειρήσεις, οι οποίες ανταγωνίζονται σε μια

αγορά μόλις 12,5 δισ. δρχ., επενδύοντας γι’ αυτόν τον λόγο τεράστια ποσά, ενώ

δεν είναι μικρό και το κόστος εκμετάλλευσης των πλοίων που καλύπτουν τη γραμμή

αυτή.

Σύμφωνα με πληροφορίες, μόνο για την αποπληρωμή του υπερσύγχρονου και

ταχύπλοου σκάφους »Κνωσός Παλλάς» οι Μινωικές Γραμμές πληρώνουν ετήσια

χρεολύσια της τάξεως των 7,5 δισ. δρχ.

Για τον λόγο αυτό οι φανατικοί υποστηρικτές της προσέγγισης ανάμεσα στις δύο

εταιρείες προτείνουν συνεργασία σε επίπεδο δρομολογίων, κυρίως κατά τη

διάρκεια της χειμερινής περιόδου που η επιβατική κίνηση είναι ελάχιστη.

Οι διαδικασίες προσέγγισης μεταξύ των δύο εταιρειών φαίνεται να έχουν

δρομολογηθεί για τα καλά και αναμένεται οι σημερινές ανεπίσημες διερευνητικές

επαφές να δώσουν τη θέση τους σε επίσημες πλέον επαφές ανάμεσα στις διοικήσεις

των Μινωικών Γραμμών και της ΑΝΕΚ.

Στην περίπτωση που επιταχυνθούν οι διαδικασίες απελευθέρωσης της ακτοπλοϊκής

αγοράς, θεωρείται αυτονόητη και η παραίτηση των Ομίλων από τις άδειες

σκοπιμότητας που έχουν ήδη πάρει, καθώς ενώ θα είναι περιττές θα κοστίσουν

αρκετές δεκάδες εκατ. δρχ.

Ο όμιλος των Επιχειρήσεων Αττικής έχει ήδη ζητήσει από το υπουργείο Εμπορικής

Ναυτιλίας την επανεξέταση των αδειών που πήρε για Χανιά και Ρόδο,

επικαλούμενος την αδυναμία των πλοίων του να προσεγγίσουν τα λιμάνια μικρών

νησιών, όπως είναι για παράδειγμα τα Αντικύθηρα στη γραμμή Πειραιάς-Χανιά.

Εξάλλου, τo χρονοδιάγραμμα παραλαβής από τον Όμιλο των νέων πλοίων τύπου

Superfast που επρόκειτο να ξεκινήσει στα τέλη του προηγούμενου έτους πηγαίνει

πίσω, άγνωστο για πόσο, λόγω τεχνικών παρεμβάσεων που πρέπει να γίνουν στα δύο

πρώτα υπό παράδοση σκάφη.