Αυξημένες ήταν φέτος οι αγορές μέσω του Διαδικτύου τις ημέρες των γιορτών

και για τις ελληνικές επιχειρήσεις που έχουν δραστηριοποιηθεί σε αυτό. Όπως

εκτιμούν οι επιχειρηματίες, αν και δεν υπάρχουν στοιχεία συγκρίσιμα για τις

πωλήσεις, η ελληνική ηλεκτρονική αγορά κινήθηκε ανοδικά, κάτι που δείχνει ότι

οι Έλληνες καταναλωτές σιγά – σιγά αξιοποιούν και αυτό το μέσο για να

πραγματοποιήσουν τις αγορές τους.

Στη διεθνή αγορά σύμφωνα με έρευνες από τις εταιρείες BizRate.com και Jupiter Media Metrix, τα

εμπορικά sites του Διαδικτύου γνωρίζουν φέτος μεγαλύτερη αγοραστική κίνηση από

ποτέ. Από την εβδομάδα πριν από τα Χριστούγεννα γίνονται καθημερινώς μέσω του

Internet αγορές αξίας άνω των 200 εκατ. δολαρίων (πάνω από 77 δισ. δραχμές).

Με την ίδια εμπορική κίνηση, την εβδομάδα της Πρωτοχρονιάς υπολογίσθηκε ότι

ξοδεύτηκαν πάνω από 1,2 δισ. δολάρια (περισσότερα από 462 δισ. δραχμές) σε

αγορές μέσω του Διαδικτύου.

Τα προϊόντα

Οι καταναλωτές που επιλέγουν και το Διαδίκτυο για τις αγορές τους ξεπέρασαν το

2000 τα 20 εκατομμύρια σε ολόκληρο τον κόσμο και σύμφωνα με τα στοιχεία των

εταιρειών επιλέγουν ανάμεσα σε μια γκάμα προϊόντων από βιβλία, βίντεο,

μουσική, ηλεκτρονικά παιχνίδια, μέχρι εργαλεία, ρούχα, καλλυντικά ή τρόφιμα.

«Οι πωλήσεις μέσω του ηλεκτρονικού μας καταστήματος ήταν αυξημένες στο

διάστημα των γιορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, όπως και στο

δίκτυο των καταστημάτων της αλυσίδας μας», λέει ο κ. Μπάμπης Αναστασόπουλος,

υπεύθυνος Ανάπτυξης Ηλεκτρονικού Εμπορίου της εταιρείας σούπερ μάρκετ

«Βερόπουλος».

Όπως τονίζει ο κ. Αναστασόπουλος η επιλογή των καταναλωτών αφορούσε όλα τα

είδη που συνήθως επιλέγουν οι καταναλωτές ψωνίζοντας σε ένα κατάστημα σούπερ

μάρκετ, ενώ σημαντικό στοιχείο ήταν και η αξιοποίηση των προσφορών καθώς οι

καταναλωτές είχαν την ευκολία να επιλέγουν άμεσα από τη λίστα των προσφορών,

κάτι που εντός του καταστήματος πολλές φορές ίσως να είναι και χρονοβόρο αφού

χρειάζεται με τη βοήθεια των φυλλαδίων ο καταναλωτής να αναζητεί το είδος που

βρίσκεται σε προσφορά.

Όπως εκτιμούν οι Έλληνες έμποροι το ηλεκτρονικό κατάστημα δεν ήρθε για να

αντικαταστήσει τον παραδοσιακό τρόπο προσέγγισης των καταναλωτών, που είναι το

κατάστημα με τα ράφια και τα προϊόντα που ο καταναλωτής τα επιλέγει άμεσα. Το

ηλεκτρονικό κατάστημα υπάρχει και αναπτύσσεται παράλληλα και για τον λόγο

αυτό, όπως τονίζουν, κανείς δεν περιμένει ανατροπή της σημερινής κατάστασης.

Πάντως στην Ελλάδα το μεγαλύτερο εμπόδιο για την ανάπτυξη του «e-commerce»

είναι το μικρό ποσοστό χρηστών σε σχέση με το σύνολο του πληθυσμού. Σύμφωνα με

στοιχεία της Otenet στα μέσα του 2000 το ποσοστό αυτό ήταν της τάξεως του 5%.

Και χρεοκοπίες

Όμως παρά την τάση ανάπτυξης των αγορών του ηλεκτρονικού εμπορίου, δεν είναι

λίγες οι περιπτώσεις των χρεοκοπιών ιντερνετικών επιχειρήσεων (dot. coms),

γεγονός που ενισχύσει την άποψη ότι οι συναλλαγές στο Διαδίκτυο είναι πολύ πιο

πολύπλοκη υπόθεση απ’ ό,τι φαίνεται.

Όπως και σε όλο το άλλο φάσμα των επιχειρήσεων, έτσι και στις αγορές

ηλεκτρονικού εμπορίου η τάση είναι για ενοποίηση των επιχειρήσεων μέσα από ένα

κύμα εξαγορών και συγχωνεύσεων. Εκτιμήσεις θέλουν οι 700 και πλέον υπάρχουσες

ηλεκτρονικές αγορές να ενοποιηθούν έτσι ώστε να μείνει ένας μικρός αριθμός

αγορών.

Ανταγωνισμός

Έρευνα του European Information Technology Observatory (ΕΙΤΟ) αποδεικνύει ότι

το ηλεκτρονικό εμπόριο γίνεται αποδεκτό από τις επιχειρήσεις ως ένας

σημαντικός τρόπος διεξαγωγής επιχειρηματικής δραστηριότητας τα επόμενα πέντε

χρόνια.

Όμως η αγορά αυτή γίνεται ολοένα και πιο ανταγωνιστική. Η Datamonitor

(Electronic Commerce Intergration Services) εκτιμά ότι οι ηλεκτρονικές

πωλήσεις των ευρωπαϊκών ηλεκτρονικών επιχειρήσεων θα φτάσουν τα 4,3

δισεκατομμύρια ευρώ την επόμενη διετία, στοιχείο που κάνει ακόμη πιο κατανοητό

ότι ο ανταγωνισμός με στόχο μεγαλύτερα μερίδια αγοράς θα ενταθεί.

Πάντως το ελληνικό καταναλωτικό κοινό δείχνει συγκρατημένο απέναντι στο

Internet και τις ηλεκτρονικές συναλλαγές. Σύμφωνα με on line δημοσκόπηση που

διεξάγεται στην ελληνική πύλη «in.gr» οι

περισσότεροι απ’ όσους έχουν απαντήσει μέχρι στιγμής στις ερωτήσεις της

έρευνας (ποσοστό 39,5%) δηλώνουν ότι ακόμη διστάζουν να πραγματοποιήσουν

αγορές μέσω του Internet και περιμένουν πρώτα να διασφαλισθεί η διαδικασία.

Σημαντικό ποσοστό των Ελλήνων χρηστών του Δικτύου (21,3%) εκφράζουν φοβία

απέναντι στους χάκερ, ενώ το 28% όσων συμμετείχαν στην έρευνα απαντούν πως

ψωνίζουν μόνο από λιγοστά εμπορικά sites, τα οποία εμπιστεύονται.