Τον τελευταίο καιρό σε πολλές εφημερίδες και τηλεοπτικούς σταθμούς, σε άρθρα,

συνεντεύξεις και συζητήσεις, γίνεται συνέχεια λόγος για διαφθορά, διαπλεκόμενα

οικονομικά συμφέροντα με πολιτειακούς παράγοντες, για ποινικοποίηση της

πολιτικής ζωής και αρκετοί είναι εκείνοι που επικαλούνται συχνά και αόριστα,

χωρίς μάλιστα στοιχεία, την παρέμβαση «του εισαγγελέα», τον οποίον μάλιστα

θεωρούν «απόντα», να μη διαβάζει εφημερίδες και να μη βλέπει τηλεοπτικές

εκπομπές. Όλοι δε διαμαρτύρονται εδώ και αρκετά χρόνια για τους απαράδεκτα

αργούς ρυθμούς απονομής της δικαιοσύνης, έχει γραφτεί μάλιστα προ 4ετίας στον

Τύπο ότι πρόκειται για ρυθμούς χελώνας, ενώ η πολιτική ηγεσία του υπουργείου

Δικαιοσύνης, η διοίκηση της Δικαιοσύνης και εμείς οι δικαστές ομολογούμε την

καθυστέρηση στην απονομή της δικαιοσύνης. Παρά ταύτα ελάχιστα μέτρα έχουν

ληφθεί και αυτά αδύναμα και χωρίς αποτέλεσμα στην κατεύθυνση αυτή, λες και τα

διαπλεκόμενα συμφέροντα φροντίζουν για την κατάσταση αυτή, ώστε ο εισαγγελέας

να έχει ουρά πολιτών έξω από το γραφείο του, ο ανακριτής να έχει 40-60

δικογραφίες με κακουργήματα να διεκπεραιώσει, στα ακροατήρια να προσδιορίζεται

πολύ μεγάλος αριθμός υποθέσεων και να δίδεται εύκολα η αναβολή, οι δικαστές να

έχουν γίνει αχθοφόροι δικογραφιών και να αδυνατούν να ανταποκριθούν πλήρως

στις υποχρεώσεις τους και στις απαιτήσεις της κοινωνίας. Σήμερα η καθυστέρηση

στην απονομή της δικαιοσύνης είναι ο κανόνας, γεγονός που αποδεικνύει από μόνο

του ότι δεν είναι «φταίχτες» οι δικαστές και εισαγγελείς. Ο ανακριτής βεβαίως

πρέπει να τελειώνει την ανάκριση σε 2-3 μήνες, αλλά πρέπει να χρεώνεται 5

δικογραφίες και όταν τελειώνει αυτές, τότε να χρεώνεται με άλλες 5. Όταν τον

χρεώνεις 2-3 σοβαρές υποθέσεις την εβδομάδα, φυσικό είναι να πιάνει τη μία και

να αφήνει την άλλη. Οι δικαστές δεν είναι υπεράνθρωποι.

Τα δικαστήρια της χώρας, σχεδόν όλα, λειτουργούν αρκετά χρόνια με κενά

δικαστών – εισαγγελέων και δικαστικών υπαλλήλων, που για να ανταποκριθούν

αγκομαχούν, με φυσικό επακόλουθο να υποσκάπτεται και η ποιότητα και η ορθότητα

των δικαστικών αποφάσεων.

Σήμερα υπάρχουν κενές θέσεις σε όλη την Ελλάδα 127 δικαστών, 54 εισαγγελέων

και 2.100 δικαστικών υπαλλήλων. Όταν στα μεγαλύτερα Πρωτοδικεία της χώρας, που

στενάζουν από φόρτο εργασίας, την Αθήνα, τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη, αντί

να αντληθούν οι οργανικές θέσεις, υπάρχουν συνέχεια επί 5ετία μεγάλα

κενά και συγκεκριμένα σήμερα υπάρχουν στα 3 αυτά Πρωτοδικεία αντίστοιχα κενά

δικαστών, 58 στην Αθήνα επί οργανικών 402, 18 στον Πειραιά επί οργανικών 80

και 18 στη Θεσσαλονίκη επί οργανικών 116, πιστεύω ότι οι καθημερινά

ταλαιπωρημένοι πολίτες αδίκως καταφέρονται κατά των δικαστικών λειτουργών.

Εμείς οι δικαστές αγαπάμε τη δικαιοσύνη, και τον πολίτη, καταβάλλουμε

υπεράνθρωπες προσπάθειες, εργαζόμενοι χωρίς ωράριο όλες τις ημέρες της

εβδομάδας και στα σπίτια μας με όγκους τις δικογραφίες, και πρώτοι θλιβόμαστε

για την καθυστέρηση και την πίεση που δεχόμαστε, η οποία ασφαλώς και

διακυβεύει αρκετές φορές και την ποιότητα των δικαστικών αποφάσεών μας.

Η πολιτεία ας αναλάβει τις ευθύνες της και να δώσει λύσεις παίρνοντας τολμηρά

μέτρα, συνεργαζόμενη με τις Δικαστικές Ενώσεις. Η θέση των αρμοδίων ότι οι

υπάρχοντες δικαστικοί λειτουργοί είναι αρκετοί, είναι εσφαλμένη και πρέπει

γρήγορα να εγκαταλειφθεί γιατί εξυπηρετεί τους παρανόμους, τους διαπλεκομένους

και τα μεγάλα συμφέροντα, με αποτέλεσμα να δυσλειτουργεί η Δικαιοσύνη.

Ορισμένα από τα μέτρα που θα πρέπει να ληφθούν είναι και τα παρακάτω:

1.Κάλυψη των κενών και αύξηση των οργανικών θέσεων. Διορισμός

ειρηνοδικών ως παρέδρων και πρωτοδικών με νόμο μετά από απόφαση του ΑΔΣ και

διορισμός ειρηνοδικών από τον τελευταίο πίνακα επιτυχόντων, του οποίου η ισχύς

μπορεί να παραταθεί. Ενοποίηση όλων των οργανικών θέσεων ειρηνοδικών στην έδρα

κάθε επαρχιακού Πρωτοδικείου, ώστε να εργάζονται όλοι ενιαίως, κατάργηση

πολλών μικρών επαρχιακών Ειρηνοδικείων και μετάθεση των εκεί ειρηνοδικών στα

κεντρικά μεγάλα Ειρηνοδικεία.

2.Εθελουσία έξοδος, αναγνώριση του χρόνου δικηγορίας και επίλυση του

δίκαιου συνταξιοδοτικού αιτήματος, ώστε να δοθεί η δυνατότητα αποχώρησης

κάποιων συναδέλφων που είναι μεγάλης ηλικίας ή έχουν προβλήματα υγείας και

υπηρεσιακής ίσως ανεπάρκειας και παρουσιάζουν μεγάλη καθυστέρηση στο έργο

τους.

3.Αποποινικοποίηση πολλών αδικημάτων που σήμερα δεν έχουν πλέον

κοινωνική απαξία, κατάργηση των πταισμάτων και μετατροπή αυτών και όλων των

παραβάσεων του ΚΟΚ σε διοικητικές παραβάσεις που θα επισύρουν μόνο διοικητικά

πρόστιμα.

4.Απλοποίηση του σημερινού τυπολατρικού δικονομικού συστήματος με

συνολική αναμόρφωση των δύο δικονομιών ώστε να περιορισθούν οι μάρτυρες, οι

αναβολές, τα ένδικα μέσα.

5.Να καθιερωθεί δυνατότητα, σε κάθε περίπτωση, παράστασης διαδίκου –

κατηγορουμένου και πολιτικώς ενάγοντος στη δίκη, διά δικηγόρου χωρίς

αυτοπρόσωπη εμφάνιση, εκτός αν το κρίνει αναγκαίο το δικαστήριο.

6.Εφοδιασμός όλων των δικαστικών λειτουργών με ατομικούς ηλεκτρονικούς

υπολογιστές.

7.Ίδρυση Δικαστικής Αστυνομίας που θα διενεργεί την προανάκριση και τις

επιδόσεις και θα συνεπικουρεί τους ανακριτές και τους εισαγγελείς.

8.Ίδρυση Κέντρου Επιμόρφωσης Δικαστικών Λειτουργών στην Αθήνα και

εξασφάλιση της υπηρεσιακής εξέλιξης αυτών με μέτρα αποσυμφόρησης της

επετηρίδας, όπως με προαγωγή στον επόμενο βαθμό μετά ορισμένα χρόνια

υπηρεσίας, ενοποίηση των 4 τάξεων ειρηνοδικών, προαγωγή ειρηνοδικών υπό

προϋποθέσεις σε πρωτοδίκες, προαγωγή και εφετών απευθείας σε αρεοπαγίτες,

έξοδος με τον επόμενο βαθμό.

9.Ίδρυση δύο νέων Πρωτοδικείων στην Αττική.

10.Ίδρυση Ειδικών Ποινικών Τμημάτων στα μεγάλα δικαστήρια της χώρας με

ποινικούς δικαστές εναλλασσόμενους ανά 2-3 έτη, μετά προηγούμενη αύξηση των

θέσεων.

Ο Κωνσταντίνος Φράγκος είναι εφέτης, αναπληρωτής γενικού γραμματέα της

Ένωσης Δικαστών και Εισαγγελέων .