Ο Μπιλ Μάριοτ Τζούνιορ είναι πλέον το μεγάλο αφεντικό μιας αυτοκρατορίας

ξενοδοχειακών επιχειρήσεων. Ο πατέρας του, Μπιλ, και η μητέρα του Άλις

θεμελίωσαν την οικογενειακή αυτοκρατορία ξεκινώντας από ένα μικρό μπαρ όπου

προσέφεραν μπίρες. Αυτό το μικρό κατάστημα εξελίχθηκε σε μια αλυσίδα

εστιατορίων, τα Χοτ Σοπς. Την εποχή που την εταιρεία διηύθυνε ο πατέρας του, ο

όμιλος Μάριοτ περιελάμβανε εστιατόρια, εταιρείες κέτερινγκ αεροσκαφών,

θεματικά πάρκα και, κάποια στιγμή, μια ελληνική εταιρεία κρουαζιερόπλοιων. Το

πρώτο ξενοδοχείο της οικογένειας άνοιξε το 1957 στο Άρλινγκτον των Ηνωμένων

Πολιτειών και ο μικρός Μπιλ έπεισε τον πατέρα του να επεκτείνει τις

ξενοδοχειακές επιχειρήσεις του. Επτά χρόνια αργότερα, στην ηλικία των 32 ετών,

ο Μπιλ Μάριοτ Τζούνιορ εξελέγη πρόεδρος του ομώνυμου ομίλου και λίγο καιρό

αργότερα οι μετοχές του άρχισαν να διαπραγματεύονται στο χρηματιστήριο της

Νέας Υόρκης. Το 1972, ο ίδιος διαδέχθηκε τον πατέρα του στη θέση του

διευθύνοντος συμβούλου, αν και ο τελευταίος είχε λόγο στις επιχειρήσεις την

οικογένειας μέχρι που απεβίωσε, το 1985, σε ηλικία 84 ετών. Ο νεαρός Μάριοτ

μεταμόρφωσε την οικογενειακή επιχείρηση σε μία από τις πιο επιθετικές και

αναπτυσσόμενες εταιρείες υπηρεσιών φιλοξενίας στον κόσμο.

Ο Μάριοτ είναι περήφανος για τις ρίζες και τις παραδόσεις της οικογένειάς του.

Φωτογραφίες των γονιών του και των παιδιών τους βρίσκονται στα λόμπι όλων των

ξενοδοχείων του ομίλου. Επιπλέον, στην εισόδους των ξενοδοχείων κοντά στους

ανελκυστήρες υπάρχει πάντα ένα ζευγάρι μπότες καουμπόη του πατέρα του μέσα σε

μια γυάλινη προθήκη. Ο σεβασμός του για την οικογένειά του δεν άλλαξε τον

τρόπο με τον οποίο κινείται στον επιχειρηματικό κόσμο. Υπό την ηγεσία του, η

αλυσίδα εξελίχθηκε σε μια σειρά από ξενοδοχεία που προσφέρουν όλες τις

υπηρεσίες: πολυτελή διαμονή, ξενοδοχεία χαμηλού κόστους για τον τουρίστα και

τον επιχειρηματία που ταξιδεύει, ξενοδοχειακά συνεδριακά κέντρα και πολυτελείς

σουίτες για μεγάλης διάρκειας διαμονή. Το όνομα της οικογένειας βρίσκεται στην

είσοδο 2.000 ξενοδοχείων σε όλο τον κόσμο. Το όνομα Μάριοτ συναγωνίζεται τα

εμπορικά σήματα της παγκόσμιας αλυσίδας εστιατορίων ΜακΝτόναλντς και των

αυτοκινήτων Φορντ.

«Δεν παίζει ρόλο το ότι βρίσκεται σήμερα στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις. Ο

Μπιλ Μάριοτ μπορεί αύριο να πουλά αυτοκίνητα και οι καταναλωτές θα τα

αγοράζουν, επειδή ξέρουν ότι θα είναι ασφαλή, αξιόπιστα και στην τιμή που

πρέπει», λέει ο Μπιόρν Χάνσον, αναλυτής του διεθνούς οίκου οικονομικών μελετών

Πράισγουοτερχαους Κούπερς στη Νέα Υόρκη, που έχει εργαστεί για τον Μάριοτ.

Ικανότητες

Ο Μπιλ Μάριοτ κληρονόμησε μια εταιρεία, την οποία μετέτρεψε σε μία από τις

μεγαλύτερες ξενοδοχειακές αυτοκρατορίες στον κόσμο

Το ένστικτο του Μάριοτ για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, του επιτρέπει να

μεταφέρεται μέσα σε δευτερόλεπτα από τη ευρύτερη εικόνα της συγκεκριμένης

βιομηχανίας στις λεπτομέρειες της ασιατικής αγοράς ακινήτων ή να επιβεβαιώνει

ότι υπάρχει σωστός φωτισμός και το σωστών διαστάσεων χαλί σε κάθε δωμάτιο των

ξενοδοχείων του σε όλον τον κόσμο. Πολύ συχνά δίνει συμβουλές στους διευθυντές

του για τον τρόπο που θα αυξήσουν τα κέρδη των ξενοδοχείων, ενώ όταν αγοράσει

ένα νέο ξενοδοχείο πηγαίνει κατ’ ευθείαν στην κουζίνα, όπου συναντά τους

εργαζομένους του που πληρώνονται με την ώρα εργασίας. «Ο Μπιλ έχει ένα στυλ

που βασίζεται στην πειθώ και όχι στην εξουσία», λέει ο Γκίλμπερτ Γκρόσβενορ,

πρόεδρος της Νάσιοναλ Τζεογράφικ Σοσάιτι (National Geographic Society),

οικογενειακός φίλος ο οποίος για πολλά χρόνια ήταν στο διοικητικό συμβούλιο

του ομίλου Μάριοτ. «Δεν είναι εγωιστής».

Ο Γουίλιαμ Τίφελ, πρόεδρος της αλυσίδας πολυτελών ξενοδοχείων Ριτζ Κάρλτον το

τοποθετεί διαφορετικά. «Το όνομα του Μπιλ Μάριοτ βρίσκεται στην είσοδο των

ξενοδοχείων. Τρώει, κοιμάται και ονειρεύεται τις επιχειρήσεις του».

Σε κανέναν από αυτούς που τον ξέρουν καλά δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι

ο 68χρονος σήμερα Μάριοτ δεν σκοπεύει να συνταξιοδοτηθεί. Ποτέ! Και αν κρίνει

κανείς από την απροθυμία των στελεχών του ομίλου να συζητήσουν το θέμα της

διαδοχής, δεν σκέφτονται το θέμα της συνταξιοδότησης ούτε και αυτοί. Πάντως,

τελικά θα υπάρξει ένας διάδοχος. Ποιος θα είναι; Αυτό αποτελεί ένα από τα

μεγαλύτερα ερωτήματα που αντιμετωπίζει ο όμιλος, ο οποίος χτίστηκε πάνω στην

προσωπικότητα του επικεφαλής της, όπως και στην καθαριότητα των σεντονιών που

στρώνονται στα κρεβάτια των ξενοδοχείων της. Ο Έντι Ρουτνζίνσκι, γενικός

διευθυντής ενός ξενοδοχείου Μάριοτ στις Ηνωμένες Πολιτείες το λέει με άλλα

λόγια: «’Όλοι μας ελπίζουμε ότι ο Μπιλ Μάριοτ θα ζήσει για πάντα».

Η οικογένεια

Ο Μάριοτ θέλει να δει τα μέλη της οικογένειάς του στην ηγεσία του ομίλου. Ο

ίδιος έχει τέσσερα παιδιά, τα οποία ενθάρρυνε όταν ήταν έφηβοι να κάνουν

δουλειές με την ώρα ­ ψήνοντας χάμπουργκερ στα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια

της οικογένειας, προκειμένου να μάθουν την αξία της σκληρής δουλειάς. Οι τρεις

γιοι του εξακολουθούν να εργάζονται στην εταιρεία. Ο μεγαλύτερος, ο 41χρονος

Στίβεν, έχει μια ασθένεια στην ακοή και την όραση, που εμφανίστηκε όταν ήταν

στην εφηβική ηλικία. Η ασθένεια προχώρησε σε τύφλωση. Τώρα, μεταξύ άλλων

αρμοδιοτήτων, είναι επικεφαλής των τμημάτων πρόσληψης και εκπαίδευσης των

εργαζομένων της εταιρείας.

Ο δεύτερος γιος του, ο 30χρονος Τζων Μάριοτ, πήρε τον περασμένο Μάρτιο τη θέση

του υπευθύνου για τις πωλήσεις και το τμήμα μάρκετινγκ. Παλιότερα είχε τη θέση

του γενικού διευθυντή.

Ο μικρότερος γιος, ο 27χρονος Ντέιβιντ, είναι διευθυντής πωλήσεων στο Μάριοτ

της Βοστώνης. Η κόρη τού Μπιλ Μάριοτ, η 43χρονη Ντέμπι, είναι μητέρα πέντε

παιδιών και δεν ασχολείται με τις οικογενειακές επιχειρήσεις. Ζει προσωρινά

στο Βέλγιο με την οικογένειά της.

Το να αναλάβει τη διοίκηση της εταιρείας, κάποια ημέρα, ένας από τους τέσσερις

γιους του «είναι το όνειρο κάθε πατέρα», λέει ο Μάριοτ, και προσθέτει ότι οι

δύο μεγαλύτεροι γιοι του «κάνουν ό,τι καλύτερο μπορούν με αυτά που έχουν στη

διάθεσή τους. Ο Τζων γνωρίζει ότι αν εργαστεί σκληρά, θα έχει πιθανότητες να

ανέβει. Καμιά υπόσχεση δεν έχει δοθεί. Τίποτε δεν έχει αποκλειστεί για

κανέναν».

Ο Τζον Μάριοτ έχει δηλώσει ότι επιθυμεί να αναλάβει μια ημέρα τις τύχες του

ομίλου, αλλά βλέπει αυτήν την προοπτική όπως οποιοδήποτε άλλο στέλεχος που

ονειρεύεται να γίνει κάποτε το νούμερο ένα. «Είμαι ο επόμενος στη σειρά; Δεν

το ξέρω». Ο Στίβεν έχει ξεκαθαρίσει ότι είναι ικανοποιημένος από τη θέση που

κατέχει στα ανώτερα διοικητικά επίπεδα του ομίλου. «Θέλω να κάνω οτιδήποτε για

να συνεισφέρω στην εταιρεία». Η οικογένεια διαθέτει περίπου το 20% της Μάριοτ

Ιντερνάσιοναλ, του ομίλου δηλαδή που ελέγχει την αυτοκρατορία ξενοδοχειακών

επιχειρήσεων. Αυτό σημαίνει ότι ο Μπιλ Μάριοτ δεν έχει το αποκλειστικό

δικαίωμα να επιλέξει το διάδοχό του, ο οποίος κάλλιστα μπορεί να μην έχει το

όνομα Μάριοτ. Σημειώνεται ότι μόλις δύο από τις δέκα θέσεις του διοικητικού

συμβουλίου του ομίλου είναι κατειλημμένες από μέλη της οικογένειας Μάριοτ, τον

Μπιλ Μάριοτ και τον αδελφό του, Ρίτσαρντ.

Η πρόκληση που θα αντιμετωπίσει όποιος αναλάβει στο μέλλον τα ηνία της

αυτοκρατορίας, είναι να συνεχίσει να αντανακλά τις αξίες που έκαναν το όνομα

Μάριοτ μια μεγάλη επιτυχία. Οι αντιλήψεις του Μπιλ Μάριοτ για τους

εργαζομένους, τους πελάτες και την ποιότητα έχτισαν αυτήν την επιτυχία. Η

στρατηγική του είναι να είναι προοδευτικός αλλά όχι με άλματα, οι υπηρεσίες να

προσφέρονται με το σωστό τίμημα, αλλά να μην είναι φθηνές. Από τα κορυφαία

στελέχη της εταιρείας του και τους διευθυντές προσδοκά πίστη. Και όπως έκανε ο

πατέρας του, υπενθυμίζει πολύ συχνά στους διευθυντές του: «Μεταχειριστείτε με

πολύ καλό τρόπο τους εργαζομένους σας και αυτοί με τη σειρά τους θα φερθούν

σωστά στους πελάτες και οι πελάτες θα ξανάρθουν…».