Μιλούν για το 20% της Πειραιώς

Οι συζητήσεις της Τράπεζας Πειραιώς με την ολλανδική ING για τη μετοχική τους

συνεργασία ξεκίνησαν από τη βάση ενός ποσοστού της τάξεως του 10%. Αργότερα

η… όρεξη των Ολλανδών άνοιξε ακόμη περισσότερο, ανεβάζοντας τον πήχυ στο 15%

και σήμερα οι συζητήσεις ακούγεται ότι έχουν φτάσει γύρω στο 20%. Τουλάχιστον

αυτά αναφέρουν οι πληροφορίες της χρηματιστηριακής αγοράς, καθώς από την

πλευρά της τράπεζας τηρείται σιγή ιχθύος σχετικά με το κρίσιμο αυτό θέμα. Το

γεγονός, πάντως, ότι μελετάται ακόμη και η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της

Πειραιώς, προκειμένου να καλυφθούν οι απαιτήσεις της ING, μαρτυρά ότι όντως το

συζητούμενο ποσοστό είναι αρκετά μεγάλο, αφού δεν μπορεί να καλυφθεί από το

υφιστάμενο ποσοστό των μετοχών που μπορεί να συγκεντρωθεί και να διατεθεί

άμεσα στους Ολλανδούς. Σε αυτή τη φάση τις ουσιαστικές λεπτομέρειες του

project τις γνωρίζουν δυο -τρεις, το πολύ, άνθρωποι στην Πειραιώς, και σίγουρα

οι Σάλας και Γουάτσον.

Τις κατασκευές βλέπουν οι μεταλλουργικές

Οι συνέργειες που υπάρχουν ανάμεσα σε εταιρείες του μεταλλουργικού κλάδου και

σε εταιρείες του κατασκευαστικού τομέα σε αρκετά κατασκευαστικά project, είναι

που φέρνουν αρκετές φορές πολύ κοντά πολλές από τις επιχειρήσεις που

δραστηριοποιούνται στους παραπάνω δυο κλάδους. Στα πλαίσια αυτά φαίνεται ότι

εντάσσεται και η επιθυμία του ομίλου της Βιοχάλκο να συνάψει στενές σχέσεις

συνεργασίας με έναν από τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους της χώρας,

προκειμένου να αποκτήσει ευκολότερη πρόσβαση στα μεγάλα έργα υποδομής. Η

συνεργασία αυτή δεν αποκλείεται να λάβει τη μορφή κοινής εταιρείας.

Οι μικροί αποκτούν ενδιαφέρον

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον αποκτούν οι μικρότερες εταιρείες, Ζ’ και ΣΤ’ τάξης, υπό

το πρίσμα των νέων δεδομένων που διαμορφώνει στην κατασκευαστική αγορά το

νομοσχέδιο του ΥΠΕΧΩΔΕ για τις συγχωνεύσεις και την επανάκριση των πτυχίων.

Αρκετές από αυτές έχουν ήδη συνδεθεί με τους σχηματισμένους ομίλους και

αποτελούν πεδίο ενδιαφέροντος κατά τις διεργασίες για τη συγκρότηση των άλλων.

Στην περίπτωση της ΑΕΓΕΚ, οι «βενιαμίν» της Ζ’ και της ΣΤ’ τάξης ακούνε στα

ονόματα Ομάς και Τρίτων, κοινής ιδιοκτησίας με την ΑΕΓΕΚ, Στάθμη ιδιοκτησίας

ενός από τους βασικούς μετόχους του Ευκλείδη και ο Ήφαιστος συμφερόντων της

εταιρείας Μέττωνα. Με δύο από τις παραπάνω μικρότερες εταιρείες η ΑΕΓΕΚ θα

προχωρήσει στη δημιουργία δύο ομίλων για να αποκτήσει δύο ανώτατα πτυχία.

Ο γρίφος των κατασκευαστικών

Όλοι συζητούν με όλους. Οι συνδυασμοί είναι δυνατοί. Έτσι περιέγραψε

κατασκευαστής την κατάσταση στον κλάδο των κατασκευών, μία εβδομάδα μετά την

παρουσίαση του νομοσχεδίου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ομίλου στον οποίο

αναμένονται εξελίξεις είναι ο όμιλος ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ. Η διοίκησή του βρίσκεται σε

προχωρημένο στάδιο συζητήσεων με τη διοίκηση της ΔΙΕΚΑΤ, όμως την ίδια ώρα

συζητεί και με τις διοικήσεις άλλων εταιρειών για την διαμόρφωση σχέσεων

στρατηγικής συμμαχίας. Μία από αυτές είναι και της ΒΙΟΤΕΡ με την οποία οι

βασικοί μέτοχοι της ΓΕΚ διατηρούν πολύ καλές σχέσεις ενώ ως εταιρεία θεωρείται

μία από τις «πολύφερνες νύφες» του κλάδου των κατασκευών. Ένα άλλο πάλι

σενάριο θέλει σε περίπτωση που δεν κλείσει η συμφωνία με την ΔΙΕΚΑΤ ο όμιλος

να προσπαθήσει να αποκτήσει το ανώτατο πτυχίο μαζί με την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή και

την υπό εξαγορά Ψυκτική. Πάντως, το τοπίο αναμένεται να έχει ξεκαθαρίσει μέσα

στις επόμενες 15 ημέρες.

Μπαίνουν στα δύσκολα

Τώρα μπαίνουν στα δύσκολα οι όμιλοι Κ. Ι. ΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ και Μηχανική, που εδώ

και περίπου έναν μήνα έχουν κάτσει στο τραπέζι και συζητούν τις πιθανότητες

σχηματισμού ενός μεγαλύτερου επιχειρηματικού σχήματος. Οι δύο πλευρές έχουν

περάσει από τη φάση της διερεύνησης των προθέσεων στη φάση των ουσιαστικών

ζυμώσεων για τη διαμόρφωση των όρων της συμφωνίας και το εγχείρημα δεν είναι

εύκολο. Χρειάζεται να παραμερισθούν προσωπικά συμφέροντα και να πεισθούν και

τα δύο μέρη ότι το σύνολο είναι πιο σημαντικό από τα επιμέρους.

Έναν μήνα υπομονή

Την ιστορία με το «γεφύρι της Άρτας» θυμίζει η υπόθεση του «Κινγκ Τζωρτζ»,

καθώς οι οριστικές λύσεις, σχετικά με την αξιοποίησή του, πάνε από παράταση σε

παράταση. Η τελευταία πληροφορία που έρχεται από τον Όμιλο Λάτση, στον οποίο

και ανήκει το ιστορικό ξενοδοχείο, αναφέρει ότι οι τελικές αποφάσεις θα πρέπει

να αναμένονται σε περίπου ένα μήνα από σήμερα. Η δυστοκία είναι εύλογη,

τονίζουν τα στελέχη που ασχολούνται με το θέμα, καθώς πέραν του γεγονότος ότι

επιδιώκονται οι καλύτερες δυνατές αποφάσεις, το ζήτημα είναι περίπλοκο και

παράλληλα οι προσφορές βελτιώνονται από εβδομάδα σε εβδομάδα.

Ετοιμασίες για την Κρήτη

Στα γαλλικά ναυπηγεία, τα οποία κατασκεύασαν το πλοίο «Αίολος Εξπρές», θα

ανατεθεί κατά πάσα πιθανότητα και η κατασκευή του νέου ταχύπλοου σκάφους της

ΝΕΛ, πέραν των δύο ταχύπλοων που ναυπηγούνται ήδη στα ναυπηγεία αυτά. Το νέο

σκάφος, η παραγγελία του οποίου θα ανατεθεί στο αμέσως προσεχές διάστημα, θα

δρομολογηθεί στη γραμμή Πειραιάς-Ηράκλειο για την οποία πήρε πρόσφατα άδεια

σκοπιμότητας η ΝΕΛ. Βέβαια, εκτός από την έγνοια της παραγγελίας του νέου

πλοίου, τη διοίκηση της ΝΕΛ απασχολεί αυτή την περίοδο και η – σε εξέλιξη

ευρισκόμενη – αύξηση, κατά 24 δισεκατομμύρια δραχμές, του μετοχικού κεφαλαίου

της εταιρείας. Ωστόσο, παρά τη δυσμενή χρηματιστηριακή συγκυρία, τα στελέχη

της ΝΕΛ, αλλά και του στρατηγικού της επενδυτή, της ΑΝΕΚ, εκφράζουν

συγκρατημένη αισιοδοξία ότι τελικά η αύξηση θα καλυφθεί από τους υφιστάμενους μετόχους.

Αλλαγές για τις απαλλοτριώσεις

Αλλάζει ο νόμος για τις απαλλοτριώσεις. Όπως ακούγεται, η αρμοδιότητα που

μέχρι τώρα έχει το υπουργείο Οικονομικών θα μεταφερθεί στις περιφέρειες.

Μάλιστα, όπως λένε κύκλοι του υπουργείου, η όλη διαδικασία θα βοηθήσει

σημαντικά στην επιτάχυνση του Τρίτου Κοινοτικού Πακέτου Στήριξης, καθώς σε

τοπικό επίπεδο οι αρμόδιοι φορείς θα επιλαμβάνονται άμεσα.

Σήμερα επιστρέφει από το Πεκίνο ο διοικητής της Εθνικής Τράπεζας κ.

Θεόδωρος Καρατζάς. Στην κινεζική πρωτεύουσα βρέθηκε ως μέλος του γκρουπ 12

Ευρωπαίων επιχειρηματιών, που συνόδεψαν τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

στην πρώτη επίσκεψή του στην Κίνα μετά την ένταξή της στον Παγκόσμιο Οργανισμό

Εμπορίου. Όχι, ενδεχόμενο να δούμε «άνοιγμα» της Εθνικής εκεί, δεν υπάρχει.

Προς αναθεώρηση του επενδυτικού της προγράμματος προχωρά μεγάλη εταιρεία

πληροφορικής η οποία πρόσφατα συμμετείχε στη διαδικασία συγχώνευσης με άλλη

μεγάλη εταιρεία του κλάδου. Αν και ακόμα δεν έχει ανακοινωθεί τίποτα επίσημα,

εντούτοις πολλοί είναι εκείνοι που λένε ότι η αναθεώρηση αυτή έχει άμεση σχέση

με τη συγχώνευση.

Επιτέλους φως στο τούνελ για εταιρεία του κλάδου των συμμετοχών, η οποία

κατάφερε να ολοκληρώσει με επιτυχία την αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου.

Όπως μάλιστα λένε άνθρωποι από τους χρηματιστηριακούς κύκλους ίσως οι

επενδύσεις που θα πραγματοποιηθούν και η εξυγίανση που θα επέλθει οδηγήσουν

και πάλι προς τα πάνω τη μετοχή της εταιρείας η οποία εδώ και πολύ καιρό έχει

απογοητεύσει όσους την εμπιστεύθηκαν.

Τριβές και ανοιχτές κόντρες φαίνεται να τροφοδοτεί η διεκδίκηση των έργων

πληροφορικής που εντάσσονται στο Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης αλλά και στους

Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004. Μια πρώτη γεύση από τις κόντρες αυτές είναι και

οι αντιρρήσεις που έχει ο Όμιλος της LogicDis για την ανάθεση του έργου της

μηχανοργάνωσης των υπηρεσιών της Οργανωτικής Επιτροπής του Αθήνα 2004 στην

Info Quest. Το εν λόγω έργο θα αποφέρει στον τελικό μειοδότη, που με βάση τα

μέχρι στιγμής δεδομένα φαίνεται ότι θα είναι η Info Quest, περί τα 370 εκατ.

δραχμές. Μάλιστα το πλαφόν που είχε θέσει η Επιτροπή ήταν τα 500 εκατ. δρχ.

και το έργο διεκδίκησαν, μεταξύ άλλων, η Ιντρασόφτ, η Bull και η Singular.

Στην πρώτη φάση του διαγωνισμού, που αφορούσε στην τεχνική αξιολόγηση των

προσφορών, πρώτη ήλθε η LogicDis και δεύτερη η Info Quest, αλλά στις

οικονομικές προσφορές μειοδότησε η τελευταία. Το επιχείρημα της LogicDis, η

οποία υπέβαλε ήδη και σχετική ένσταση, είναι ότι η οικονομική προσφορά της

Info Quest δεν είναι απόλυτα συμβατή με τους όρους του διαγωνισμού.

Πόλεμος έχει ξεσπάσει ανάμεσα στα υποκαταστήματα αρκετών τραπεζών. Το

κυνήγι των πελατών έχει φτάσει να ανεβάζει τα επιτόκια σε ορισμένες

περιπτώσεις πολύ ψηλά, καθώς κανείς δεν θέλει να χάσει «ζεστό» χρήμα από το

κατάστημά του. Πάντως, για τους πελάτες των τραπεζών, αυτό είναι αρκετά καλό,

καθώς την εποχή που το Χρηματιστήριο ήταν «στα φόρτε του», αν είχε κανείς

κεφάλαιο κάτω από 50 εκατομμύρια, περνούσε απαρατήρητος. Τώρα, ακόμα και για

10 εκατ. τρέχουν να τον εξυπηρετήσουν…