Μια από τις πρώτες αποφάσεις τής κ. Μαρί Ματσουνάγκα, ως διευθύντριας του

ιαπωνικού ομίλου υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας Εν Τι Τι Ντόκομο (ΝΤΤ DoCoMo),

ήταν να αλλάξει την επίπλωση του γραφείου της. Πέταξε το βαρύ τραπέζι

συσκέψεων και στη θέση του έβαλε πολλούς αναπαυτικούς καναπέδες και ένα ψυγείο

γεμάτο μπίρες. «Η αυστηρή Ντόκομο χρειαζόταν ένα μέρος όπου τα στελέχη της θα

μπορούσαν να νιώθουν τόσο άνετα όσο στο σπίτι τους», λέει η ίδια. «Αυτό δεν

μπορεί να γίνει σε μια συνηθισμένη αίθουσα συσκέψεων».

Η συνταγή της πέτυχε και σε αυτή την ασυνήθιστη αίθουσα συσκέψεων γεννήθηκε

μια από τις πιο πρωτοποριακές επιχειρηματικές ιδέες. Χάρη στην κ. Ματσουνάγκα,

μια γυναίκα η οποία έχει ομολογήσει ότι φοβάται την τεχνολογία, με προϋπηρεσία

στη δημοσιογραφία και στο μάρκετινγκ, η Ντόκομο εξελίχθηκε σε ηγέτη της

ασύρματης πρόσβασης στο Ίντερνετ.

Το πνευματικό τέκνο της, η επαναστατική υπηρεσία i-mode (έξυπνος τρόπος), η

οποία επιτρέπει στους χρήστες κινητών τηλεφώνων να περιπλανώνται στο Διαδίκτυο

εύκολα και με χαμηλό κόστος, είναι η πιο επιτυχημένη επιχειρηματική ιστορία

της νέας χιλιετίας. Η υπηρεσία ξεκίνησε πριν από 18 μήνες και κατάφερε να

αποκτήσει ήδη δέκα εκατομμύρια συνδρομητές, ο αριθμός των οποίων αυξάνεται με

ρυθμό 800.000 κάθε μήνα. Αυτό σημαίνει ότι περισσότεροι από δέκα εκατομμύρια

Ιάπωνες χρησιμοποιούν την υπηρεσία i-mode στα κινητά τηλέφωνά τους για να

αποστέλλουν και λαμβάνουν μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail), να

μεταφέρουν ποσά από τον ένα τραπεζικό λογαριασμό τους στον άλλο, να κλείνουν

αεροπορικά εισιτήρια και να παίζουν διαδραστικά (interactive) ηλεκτρονικά

παιχνίδια. Το i-mode έχει γίνει μόδα και στους νεαρούς Ιάπωνες, οι οποίοι το

χρησιμοποιούν για να διαβάζουν καθημερινά το ωροσκόπιό τους, να «κατεβάζουν»

μελωδίες από το Ίντερνετ και φωτογραφίες των αγαπημένων τους ηθοποιών και

τραγουδιστών.

Διάσημη

Η ιαπωνική τηλεπικοινωνιακή εταιρεία βρήκε έναν πρωτότυπο τρόπο σύνδεσης των

κινητών τηλεφώνων με το Ίντερνετ και τον ονόμασε i-mode. Η υπηρεσία διαθέτει

ήδη δέκα εκατομμύρια χρήστες, οι οποίοι κάνουν σχεδόν τα πάντα μέσω του

κινητού τους

Η γυναίκα που εμπνεύστηκε όλα αυτά είναι πλέον μια διασημότητα στην Ιαπωνία.

Το ιαπωνικό περιοδικό «Nikkei Woman» ανακήρυξε την κ. Ματσουνάγκα γυναίκα της

χρονιάς. «Η ίδια είναι πλέον πρότυπο», λέει μια εκπρόσωπος της Ένωσης Μπιτ

Βάλι, η οποία δημιουργήθηκε από επιχειρήσεις με στόχο την προώθηση της

επιχειρηματικότητας και τη βοήθεια των νέων επιχειρηματιών. «Αυτό που έκανε

άλλαξε τα πάντα. Είναι κάτι περισσότερο από μια επανάσταση. Το i-mode επέφερε

σχεδόν μια κοινωνική αλλαγή».

Η ιστορία της κ. Ματσουνάγκα είναι ενοχλητική για την επιχειρηματική διάρθρωση

της Ιαπωνίας. Η γυναίκα που τοποθέτησε το Διαδίκτυο στην τσέπη των Ιαπώνων

είναι ο βραχνάς μιας κοινωνίας που απεχθάνεται τις αλλαγές. Πρόκειται για τον

θρίαμβο της νέας ιαπωνικής οικονομίας. «Το παραδοσιακό σύστημα ιεραρχίας της

Ιαπωνίας σταδιακά καταρρέει, αλλά οι άνδρες που βρίσκονται στη ραχοκοκαλιά του

είναι στενά προσδεδεμένοι σε αυτό», λέει η 45χρονη Ματσουνάγκα. «Δεν υπάρχει

χώρος για ευελιξία. Με τον τρόπο που τα πράγματα αλλάζουν, η ευελιξία είναι

απαραίτητη. Είναι ακριβώς όπως ένα κτίριο. Σε μια σεισμογενή χώρα όπως η

Ιαπωνία, το κτίριο πρέπει να έχει ελαστικό σκελετό, αλλιώς θα καταρρεύσει. Για

μένα το i-mode είναι μια δήλωση ανεξαρτησίας. Το ιαπωνικό σύστημα της ισόβιας

απασχόλησης, το οποίο σήμαινε ότι πρέπει να ζεις όλη τη ζωή σου για μια

επιχείρηση, έχει αρχίσει να καταρρέει. Το i-mode σημαίνει Ίντερνετ,

πληροφορική και ταυτότητα».

Διαφέρει

Το απτό αποτέλεσμα των απόψεων της Ματσουνάγκα ήταν το i-mode. Σε αντίθεση με

τις άλλες ασύρματες ιντερνετικές υπηρεσίες, οι χρήστες του είναι μονίμως

συνδεδεμένοι με το Δίκτυο εφόσον βέβαια το κινητό τηλέφωνό τους είναι εντός

δικτύου κινητής τηλεφωνίας. Δεν υπάρχει σύνδεση ή πληκτρολόγηση κάποιου

κωδικού για να συνδεθούν. Και το κυριότερο: η σύνδεση με το Ίντερνετ κοστίζει

μόλις το ένα δέκατο του κόστους της φωνητικής επικοινωνίας, χάρη στον τρόπο

επικοινωνίας, ο οποίος επιτρέπει τη μετάδοση δεδομένων σε μικρά «πακέτα» που

το καθένα κοστίζει μόλις 0,3 γιεν. Με άλλα λόγια, πληρώνεις για δέσμες

δεδομένων και όχι για χρόνο ομιλίας. Για παράδειγμα, η αποστολή ενός μηνύματος

ηλεκτρονικού ταχυδρομείου κοστίζει μόλις ένα γιεν (3,5 δραχμές), η μεταφορά

ενός ποσού από έναν τραπεζικό λογαριασμό στον άλλο κοστίζει 25 γιεν (90

δραχμές) και η ανάγνωση των ειδήσεων 12 γιεν (40 δραχμές). «Όσον αφορά την

τεχνολογία, απλώς πακετάραμε αυτό που ήδη υπήρχε», λέει η κ. Ματσουνάγκα. «Από

την αρχή στόχος μας ήταν να δημιουργήσουμε μια υπηρεσία πληροφόρησης, η οποία

θα λειτουργούσε σαν ένα κατάστημα 24ωρης λειτουργίας, που θα προσφέρει τα

πάντα, παντού και κάθε στιγμή».

Ο Κοτάρο Τσίμπα, στέλεχος της Σάιμπερντ, μιας από τις πολλές ιντερνετικές

επιχειρήσεις που συνεργάζονται με την Ντόκομο για το i-mode, λέει ότι μόνο μια

ιδιοφυΐα θα μπορούσε να σκεφθεί μια ιδέα τόσο ευφυή όπως η συγκεκριμένη

υπηρεσία. «Αν τα πάντα βρίσκονταν στα χέρια των τεχνικών της Ντόκομο, πιθανόν

να δημιουργούσαν κάτι το οποίο θα ήταν κυρίως τεχνολογική εφαρμογή», λέει ο

ίδιος. «Αυτό που ήταν πραγματικά επαναστατικό είναι ότι η προσέγγιση της

Ματσουνάγκα έκανε τους πάντες να ξεχάσουν την τεχνολογία και να εστιάσουν στο

περιεχόμενο».

Και το περιεχόμενο είναι η καρδιά τού i-mode. Οι χρήστες της μπορούν να έχουν

πρόσβαση σε 600 διαφορετικούς επίσημους δικτυακούς τόπους (websites) και

περίπου 20.000 ανεπίσημους που έχουν ειδικά διαμορφωθεί για να εμφανίζονται

στην οθόνη του κινητού τηλεφώνου. Επειδή το i-mode χρησιμοποιεί μια έκδοση της

«γλώσσας» html, την καθιερωμένη «γλώσσα» του Ίντερνετ, η δημιουργία

ιστοσελίδων και δικτυακών τόπων για το i-mode είναι πανεύκολη. Σύμφωνα με το

ακαταμάχητο επιχειρηματικό μοντέλο της Ντόκομο, τα κινητά τηλέφωνα μπορούν

επίσης να λειτουργήσουν και ως ιντερνετικές πύλες για επιλεγμένους παροχείς

περιεχομένου. Ας υποθέσουμε ότι θέλετε να διαβάζετε σε πραγματικό χρόνο τις

επιχειρηματικές και οικονομικές ειδήσεις μιας ιαπωνικής οικονομικής

εφημερίδας. Η εφημερίδα θέτει μηνιαία συνδρομή 300 γιεν, τα οποία η Ντόκομο

εισπράττει μέσω των τηλεφωνικών λογαριασμών που αποστέλλει στους συνδρομητές

της.

Το μέλλον της παγκόσμιας αγοράς κινητής τηλεφωνίας εμφανίζεται ευοίωνο. Οι

άδειες τρίτης γενιάς κινητής τηλεφωνίας ­ θα επιτρέπει τη μετάδοση ακόμη και

κινούμενης εικόνας με κινηματογραφική ποιότητα ­ έχουν ήδη αρχίσει να

παραχωρούνται σε πολλές χώρες του πλανήτη. Με την ταχύτητα μετάδοσης δεδομένων

να φθάνει σύντομα τα δύο μεγαμπάιτ ανά δευτερόλεπτο, μιλάμε για τη μετάδοση

κινηματογραφικών ταινιών και τηλεδιάσκεψης σε πραγματικό χρόνο μέσω του

κινητού τηλεφώνου. Σε αυτόν τον θαυμαστό νέο κόσμο της ασύρματης επικοινωνίας

ουδείς γνωρίζει αν η Ντόκομο μπορέσει να διατηρήσει την κυριαρχία της ή θα

ξεπεραστεί. Το σίγουρο είναι ότι η γιορτή της κινητής τηλεφωνίας τώρα αρχίζει

και θα είναι μεγάλη.