Η σύνθεση και η ηχογράφηση ενός μουσικού θέματος αποτελούν τα πρώτα βήματα.

Για να πάρει όμως το κομμάτι την τελική του μορφή και να γίνει η παραγωγή ενός

δίσκου παρεμβάλλεται μια σειρά διαδικασιών, οι οποίες πραγματοποιούνται μέσω

ηλεκτρονικών υπολογιστών.

Μουσική τεχνολογία: «Με τους υπολογιστές μπορείς να κάνεις σχεδόν ό,τι θέλεις

με τον ήχο, να τον διαμορφώσεις, ακόμα και να τον αλλάξεις», λέει ο

μουσικοτεχνολόγος Κώστας Μπακόπουλος

Παλαιότερα αρκούσε ο κλασικός ηχολήπτης. Τώρα, όμως, «από τη στιγμή που θα

μπει ο μουσικός στο στούντιο να κάνει την ηχογράφηση μέχρι την τελική παραγωγή

του δίσκου, ολόκληρη η επεξεργασία γίνεται με τη βοήθεια υπολογιστών. Αυτήν

ακριβώς την επεξεργασία του ήχου καλείται να κάνει ο μουσικοτεχνολόγος»,

εξηγεί ο Κώστας Μπακόπουλος, ο οποίος ξεκίνησε πρόσφατα τη σταδιοδρομία του

στον χώρο της μουσικής παραγωγής μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών.

Πρόκειται για ένα από τα πλέον σύγχρονα επαγγέλματα, τουλάχιστον στην Ελλάδα.

Η είσοδος της τεχνολογίας στον χώρο της τέχνης έχει διευρύνει σημαντικά τις

δυνατότητες των μουσικών. Προσφέρει, δηλαδή, τη δυνατότητα άμεσης και γρήγορης

επέμβασης στα κομμάτια. «Με τους υπολογιστές μπορείς να κάνεις σχεδόν ό,τι

θέλεις με τον ήχο ­ να τον διαμορφώσεις, να τον αλλάξεις». Η παρέμβαση των

μουσικοτεχνολόγων ξεκινά από τη στιγμή που θα πάρουν το κομμάτι γραμμένο στο

αναλογικό κασετόφωνο. «Εμείς έχουμε το μουσικό περιεχόμενο αποθηκευμένο σε

κυματομορφή. Μπορούμε λοιπόν να το ανακαλέσουμε ανά πάσα στιγμή. Υπάρχουν

μουσικά τμήματα που θα πρέπει να διαγραφούν, κάποια άλλα που μπορεί να μην

ακούγονται καλά και χρειάζονται διόρθωση, να καλυφθούν τα μουσικά λάθη. Όλα

αυτά γίνονται μέσα από τον υπολογιστή», εξηγεί ο Κώστας.

Η μείξη είναι επίσης μια από τις αρμοδιότητες με την οποία είναι

επιφορτισμένος ο μουσικοτεχνολόγος. Στις περισσότερες περιπτώσεις ο κάθε

μουσικός αλλά και ο τραγουδιστής, που συμμετέχει σε μια παραγωγή, «γράφουν»

χωριστά το δικό τους μέρος. Ο μουσικοτεχνολόγος θα πρέπει να συνδυάσει όλα τα

κομμάτια ώστε να ακούγονται ταυτόχρονα, ως ενιαίο σύνολο. «Εδώ μπαίνουμε στον

κλάδο της μείξης, που επίσης γίνεται μέσω υπολογιστών». Παράλληλα, όμως, έχει

τη δυνατότητα να επέμβει και στο άκουσμα της φωνής των τραγουδιστών. Η

επέμβαση μπορεί να γίνει τόσο σε αισθητικό όσο και σε τεχνικό επίπεδο. «Η

αλήθεια είναι ότι υπάρχουν προγράμματα με τα οποία μπορώ να διορθώσω όλες τις

ατέλειες και να φτιάξω τη φωνή. Μια κακή φωνή όμως δεν μπορώ να την κάνω πολύ

καλή, απλώς ανεκτή. Ακόμα και αν το έκανα, η πραγματικότητα θα φαινόταν στις

ζωντανές εμφανίσεις του καλλιτέχνη».

Επάγγελμα που «παίζει» με τις λεπτομέρειες, δεν αφήνει περιθώρια λάθους και

απαιτεί υπευθυνότητα από την πλευρά του μουσικοτεχνολόγου. «Πιστεύω ότι η

λεπτομέρεια χαρακτηρίζει το επάγγελμά μου. Είμαι υπεύθυνος για το ηχητικό

αποτέλεσμα. Το πιθανό λάθος θα φανεί αμέσως και η διόρθωση θα πρέπει να γίνει

αυτόματα». Παρά το γεγονός ότι το μουσικό κομμάτι ανήκει σε άλλον, η δουλειά

τού μουσικοτεχνολόγου δεν στερείται δημιουργίας. «Θα υπάρξουν και φορές που η

δική σου γνώμη θα είναι καταλυτική στη διαμόρφωση του τελικού αποτελέσματος».

Οι μουσικές γνώσεις μπορεί να μην περιλαμβάνονται στα τυπικά προσόντα του

επαγγέλματος, για τον Κώστα όμως η εμπειρία έχει δείξει ότι είναι τελικά

απαραίτητες. «Είναι καλό να έχεις τουλάχιστον στοιχειώδεις γνώσεις μουσικής,

να διαβάζεις δηλαδή τις νότες. Εξάλλου ο άνθρωπος που έχεις απέναντί σου είναι

μουσικός και για να επικοινωνήσεις μαζί του θα πρέπει να ξέρεις τη γλώσσα

του».

Οι συνθήκες εργασίας και οι προοπτικές

Το άγχος και η ένταση την ώρα της δουλειάς ασφαλώς χαρακτηρίζουν το επάγγελμα.

Συναισθήματα που γίνονται εντονότερα όταν συνεργάζεται κανείς με μουσικούς,

δηλαδή καλλιτέχνες. «Οι καλλιτέχνες είναι συνήθως άνθρωποι ανασφαλείς, και δεν

έχουν άδικο. Θέλουν αυτό που έπαιξαν να ακουστεί σωστά και σε αυτό το σημείο

γίνονται αυστηροί». Ο μουσικοτεχνολόγος θα πρέπει να είναι γρήγορος στη

δουλειά του και να δίνει το δυνατόν καλύτερο αποτέλεσμα.

«Όταν γίνει ένα λάθος, που μπορεί να είναι αμοιβαίο, πρέπει εσύ να είσαι σε

θέση να εξηγήσεις στον μουσικό τι συμβαίνει και ποια είναι τα εμπόδια». Είναι

μια δουλειά που απαιτεί ψυχραιμία. «Είναι κλασικό φαινόμενο την ώρα της

δουλειάς να έχεις ανθρώπους πάνω από το κεφάλι σου που, ανά πάσα στιγμή,

μπορούν να σε πυροβολήσουν, η ένταση είναι μεγάλη και οι μουσικοί έχουν τις

δικές τους απαιτήσεις», περιγράφει χαρακτηριστικά.

Η αγάπη για το επάγγελμα και η συνεχής ενημέρωση στις νέες εξελίξεις της

τεχνολογίας είναι ικανά προσόντα για την επαγγελματική αποκατάσταση.

Πρόκειται για έναν χώρο ανοικτό σε νέους ανθρώπους, καθώς οι θέσεις εργασίας

θα αυξάνονται διαρκώς. «Στην Ελλάδα είναι μια καινούργια ειδικότητα που ανθεί.

Είναι μια δουλειά που εξελίσσεται. Όλα τείνουν προς τις νέες τεχνολογίες και

ενδεχομένως στο μέλλον να μη χρειαζόμαστε τα αναλογικά μέσα».

Η ταυτότητα του μουσικοτεχνολόγου

*ΣΠΟΥΔΕΣ: Σε ιδιωτικές σχολές και στο εξωτερικό.

*ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ: Ο μουσικοτεχνολόγος μπορεί να απασχοληθεί σε στούντιο

παραγωγής CD, στον χώρο της διαφήμισης, το ραδιόφωνο, την τηλεόραση και τον

κινηματογράφο ή να είναι ελεύθερος επαγγελματίας.

*ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: Οι ώρες δουλειάς δεν υπερβαίνουν συνήθως τις οκτώ,

μπορεί όμως να δουλεύει κανείς οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας. Το εργασιακό

περιβάλλον είναι τα στούντιο μουσικής παραγωγής.

*ΜΗΝΙΑΙΕΣ ΑΠΟΔΟΧΕΣ: Ξεκινούν από τις 200.000 δρχ. και φθάνουν σε πολύ

υψηλά επίπεδα, ανάλογα με την προϋπηρεσία και τη φύση της δουλειάς.