Αυτό που παθαίνει κανείς με το Internet είναι ότι πολύ γρήγορα το βάζει

μέσα στη ζωή του για τα καλά, χωρίς να το πολυκαταλάβει. Σιγά-σιγά, αρχίζει να

κάνει όλο και περισσότερα πράγματα μέσω Internet, για να καταλήξει να μην

αισθάνεται καλά όταν δεν το έχει γύρω του!

Όσοι δεν το έχουν ζήσει, έχουν λογικές αντιρρήσεις, του τύπου «Σιγά μην πάω να

ανοίξω τον υπολογιστή, να μπω στο Internet για να δω τον καιρό ή το πρόγραμμα

της τηλεόρασης». Το βασικό λάθος στην επιχειρηματολογία είναι η υπόθεση ότι

πρέπει να ανοίξουμε τον υπολογιστή και να μπούμε στο Internet, διαδικασία που

υποκρύπτει τη χρήση στο σπίτι. Η απλή αλήθεια είναι ότι πολλοί εργαζόμενοι

σήμερα, και όλοι αύριο, έχουν για 8 ώρες την ημέρα έναν υπολογιστή με Internet

πάνω στο γραφείο τους. Θυμάστε πριν από 20 χρόνια, όταν ήταν ζητούμενο ποιοι

και πόσοι εργαζόμενοι θα έχουν τηλέφωνο στο γραφείο τους; Σήμερα, δεν νοείται

εργαζόμενος γραφείου χωρίς τηλέφωνο, όπως αύριο ­ και όχι μεθαύριο ­ δεν θα

νοείται χωρίς υπολογιστή με Internet.

Στην Αμερική που το Internet κοντεύει να πλησιάσει ένα ποσοστό διείσδυσης 50%

στον ενεργό πληθυσμό, τα στοιχεία δείχνουν ότι, όντως, ο κόσμος το

χρησιμοποιεί περισσότερο από το γραφείο και λιγότερο από το σπίτι. Όταν έχεις

την οθόνη μπροστά σου όλη μέρα, πολλές φορές δεν θα ανοίξεις την εφημερίδα για

να δεις τι παίζουν οι κινηματογράφοι αλλά θα το ψάξεις στην οθόνη. Όταν δε

αρχίσουμε να εκμεταλλευόμαστε την ευφυΐα του υπολογιστή για το Internet, θα

τον βάλουμε να μας ετοιμάζει αυτόματα κάποιες πληροφορίες που χρειαζόμαστε

τακτικά, ενώ όταν αρχίσουμε να χρησιμοποιούμε το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, θα

διαπιστώσουμε πόσο πρακτικό είναι, ακόμη και για συνεννοήσεις εντός γραφείου.

Ακόμη περισσότερο, όταν δοκιμάσουμε τη χαρά των ηλεκτρονικών αγορών θα

αγοράζουμε περισσότερα, σε καλύτερες τιμές και με καλύτερη εξυπηρέτηση. Είναι

χαρακτηριστική η περίπτωση του ανθοπωλείου που υπήρχε στην πύλη των κτιρίων

της Microsoft στην Αμερική, εξυπηρετώντας κατά βάση τους χιλιάδες υπαλλήλους

της εταιρείας: Από τη στιγμή που έφτιαξε ηλεκτρονικό κατάστημα,

δεκαπλασιάστηκαν οι παραγγελίες του! Οι εργαζόμενοι, παρ’ όλο που περνούσαν

κάθε μέρα από μπροστά του, δεν σταματούσαν παρά μόνον όταν ήταν εντελώς

απαραίτητο. Όταν όμως μπορούσαν να αγοράσουν από την οθόνη που είχαν στο

γραφείο τους, πολλαπλασίασαν τις αγορές τους.

Πέρα από το πρακτικό του θέματος, υπάρχει και η ψυχολογική διάσταση. Όπως

ισχυρίζονται μερικοί ερευνητές, το Internet είναι ένα αμφίδρομο μέσο, που

απαιτεί ενεργητική συμμετοχή του χρήστη ­ σε αντίθεση με το ραδιόφωνο ή την

τηλεόραση, όπου είναι παθητικός δέκτης του προγράμματος που εκπέμπει ο

σταθμός. Στο Internet, ουσιαστικά, ο ίδιος καθορίζει το «πρόγραμμα» που

βλέπει. Αυτό οδηγεί στη σκέψη ότι ο κόσμος έχει μεγαλύτερες πιθανότητες να

χρησιμοποιεί το Internet στις ώρες της ημέρας που είναι ενεργός και θέλει να

κάνει πράγματα, και λιγότερο τις ώρες που θέλει να ησυχάσει και να αναπαυθεί.

Με βάση αυτή τη λογική, το απόγευμα, όταν γυρίζουμε σπίτι ίσως δεν θέλουμε να

κάνουμε και πολλά πράγματα και μας βολεύει να ξαπλώσουμε στον καναπέ με την

τηλεόραση.

Βεβαίως, στο πολύ κοντινό μέλλον, η τηλεόραση θα είναι μια υποπερίπτωση του

Internet. Η καλωδιακή ψηφιακή τηλεόραση σήμερα χρειάζεται ένα ειδικό κουτάκι

για να παίξει στην τηλεόρασή μας, πολύ εύκολα όμως μπορεί να περάσει μέσα από

έναν υπολογιστή με Internet ευρείας ζώνης (Broadband Internet). Αρκεί να

φτιαχτεί η κατάλληλη υποδομή, που σήμερα κατασκευάζεται ­ έπαιξε μάλιστα

κεντρικό ρόλο στην μεγάλη εξαγορά της Time Warner από την America On Line.

Μετά ταύτα ο κύβος θεωρείται ότι έχει οριστικώς ριφθεί και κανείς δεν

αμφιβάλλει ότι το Internet είναι το επικοινωνιακό μέσο του παρόντος και του

μέλλοντος, αυτό που συνδυάζει τη μετάδοση κάθε είδους πληροφορίας, από τη φωνή

μέχρι την κινούμενη εικόνα, με τον απόλυτο έλεγχο του χρήστη και τη δύναμη του

υπολογιστή, μιας συσκευής που πολλαπλασιάζει το πολυτιμότατο αγαθό που λέγεται

σκέψη. Γι’ αυτό όσο γρηγορότερα το αγκαλιάσουμε τόσο κερδίζουμε, πράγμα που

ισχύει τόσο σε προσωπικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο επιχειρήσεων και

κοινωνιών.

Ο Θεόδωρος Σπίνουλας είναι επικεφαλής του Ιντερνετικού Προγράμματος του

Δημοσιογραφικού Οργανισμού Λαμπράκη και της πύλης in.gr