Μοβ και κίτρινα, καθόλου εξαρτημένα από τις «κεραίες», χαμηλοδάπεδα, άνετα, με

ανατομικά καθίσματα και κυρίως «έξυπνα» θα είναι τα τρόλεϊ που θα κάνουν το

ντεμπούτο τους στις 15 Μαΐου στους δρόμους της Αθήνας.


Έξυπνα υπό δύο έννοιες. Η κυκλοφορία τους θα ελέγχεται από ένα κεντρικό

μηχανογραφικό σύστημα, ενώ θα διαθέτουν σύστημα αυτοκίνησης ώστε να κινούνται

αυτόνομα σαν λεωφορεία.

Συγκεκριμένα, θα αρχίσουν να παραλαμβάνονται σε λίγες ημέρες τα πρώτα από τα

96 τρόλεϊ νέας τεχνολογίας που θα αντικαταστήσουν τα παλιά ρωσικής κατασκευής

που κυκλοφορούν εδώ και είκοσι χρόνια τουλάχιστον στους δρόμους της Αθήνας. Τα

καινούργια οχήματα δεν θα μοιάζουν σε τίποτα με τα σημερινά, αφού θα έχουν

σημαντικές διαφορές τόσο ως προς την εμφάνιση όσο και ως προς τα τεχνικά

χαρακτηριστικά. Οι κεραίες πλέον δεν θα δεσμεύουν το όχημα. Θα διαθέτουν

σύστημα αυτοκίνησης (κινητήρας ντίζελ-γεννήτρια) το οποίο θα επιτρέπει στα

τρόλεϊ να κινούνται αυτόνομα σαν λεωφορεία. Οι οδηγοί δεν θα ταλαιπωρούνται

τραβώντας με τα χέρια τους τους «τρολέδες» κάθε φορά που αυτοί βγαίνουν από τα

ηλεκτρικά σύρματα.

Για τους επιβάτες

«Επίσης διαθέτουν σύστημα επιγονάτισης το οποίο διευκολύνει την επιβίβαση και

αποβίβαση ατόμων με ειδικές ανάγκες, ηλικιωμένων και παιδιών. Σύστημα το οποίο

δεν υπάρχει στα σημερινά τρόλεϊ, κάνοντας τη μετακίνηση αυτών των κατηγοριών

πληθυσμού πολύ δύσκολη», αναφέρει σχετικά ο διευθύνων σύμβουλος του ΗΛΠΑΠ κ.

Γιάννης Χρυσουλάκης.

Τα νέα τρόλεϊ είναι οχήματα χαμηλού επιπέδου χωρίς σκαλοπάτια που επιτρέπουν

την εύκολη και χωρίς ατυχήματα επιβίβαση και αποβίβαση των επιβατών, με

αποτέλεσμα τη μείωση του χρόνου παραμονής στις στάσεις και κατά συνέπεια την

πύκνωση των δρομολογίων.

Διαθέτουν δε σύστημα κλιματισμού ώστε να κάνουν άνετη τη μεταφορά των επιβατών

τόσο τον χειμώνα όσο και το καλοκαίρι. Θα είναι εφοδιασμένα με σύστημα ABS

καθώς και με ηλεκτρονικές πινακίδες ένδειξης γραμμών με μεγάλα στοιχεία.

Οι τελευταίες θα επιτρέπουν ακόμα και σε αυτούς που έχουν σοβαρό πρόβλημα

όρασης να ξεχωρίζουν το δρομολόγιο που θέλουν.

Οι πινακίδες αυτές θα αναγράφουν τον αριθμό και το δρομολόγιο μπροστά και

πλάγια, ενώ μόνο τον αριθμό στο πίσω μέρος.

Το εσωτερικό

Το εσωτερικό των οχημάτων θα είναι τελείως διαφορετικό από τα σημερινά. «Το

σαλόνι, σε γκρι χρωματισμό, θα είναι άνετο, με κατάλληλα ανατομικά καθίσματα

αντικαναβαλιστικού (υψηλής αντοχής) τύπου και έχει εξασφαλισμένο άπλετο

φωτισμό, μεγάλη ορατότητα κ.λπ.. Η κίνηση του οχήματος θα ελέγχεται από

τηλεκοντρόλ», τονίζει ο κ. Χρυσουλάκης.

Οι καινοτομίες όμως δεν σταματούν εδώ. Θα είναι εφοδιασμένα με συστήματα

τηλεματικής.

«Η τηλεματική είναι ένα κεντρικό μηχανογραφικό σύστημα με ένα σύγχρονο δίκτυο

τηλεπικοινωνίας, που ελέγχει την κυκλοφορία των μέσων μαζικής μεταφοράς.

Το αποτέλεσμα του συστήματος τηλεματικής για τον πολίτη θα είναι ο αυτόματος

έλεγχος της ροής των οχημάτων, η ακρίβεια και αξιοπιστία των δρομολογίων και ο

περιορισμός της απώλειας τους. Σε κεντρικές στάσεις δε θα τοποθετηθούν

ηλεκτρονικές πινακίδες που θα πληροφορούν το επιβατικό κοινό σχετικά με την

κίνηση και τον χρόνο αναμονής», εξηγεί ο κ. Χρυσουλάκης.

Τα τρόλεϊ αυτά θα είναι τα πρώτα από τα 192 συνολικά που έχει ήδη παραγγείλει

ο Οργανισμός και θα κοστίσουν 26 δισ. «Τα ήδη υπάρχοντα οχήματα γίνεται

προσπάθεια να πωληθούν σε τρίτες χώρες και πάντως να μην «πεταχτούν»», τονίζει

ο κ. Χρυσουλάκης.

Μετά την προμήθεια των πρώτων αυτών τρόλεϊ θα γίνει μια προσπάθεια να

παραγγελθούν και άλλα, αρθρωτά (διπλά) αυτή τη φορά, ώστε να αντικατασταθούν

όλα τα παλιά.

Το χρώμα

Τα νέα τρόλεϊ θα είναι πρωτοπόρα και από άποψη χρωματική. Το γνωστό κίτρινο

χρώμα θα αποτελεί παρελθόν πολύ σύντομα.

Τα νέα τρόλεϊ εξωτερικά θα έχουν κίτρινο μεν, ένα νέο όμως πιο ανοιχτό κίτρινο

σε συνδυασμό με σχήματα που δηλώνουν κίνηση και αεροδυναμική γραμμή σε χρώμα

μπλε και κυρίως μοβ.

Θα γίνει προσπάθεια προσαρμογής των νέων σχεδίων και στα παλιά τρόλεϊ, έτσι

ώστε ο στόλος του ΗΛΠΑΠ να αποκτήσει ενιαίο ύφος.

Ο σχεδιασμός έγινε από τον γνωστό σχεδιαστή Γιάννη Τσεκλένη τόσο εξωτερικά όσο

και εσωτερικά.

Η ανανέωση του στόλου των τρόλεϊ έγινε στα πλαίσια της προσπάθειας «για την

αναβάθμιση των υπηρεσιών προς τον πολίτη από το υπουργείο Μεταφορών και

Επικοινωνιών», όπως έχει δηλώσει ο υπουργός κ. Μαντέλης.

Η προμήθεια των καινούργιων τρόλεϊ θα επιτρέψει στον ΗΛΠΑΠ να πραγματοποιήσει

ένα φιλόδοξο πρόγραμμα επέκτασης των ήδη υπαρχόντων γραμμών και δημιουργίας

καινούργιων. Συγκεκριμένα, με την παραλαβή των καινούργιων οχημάτων θα αρχίσει

η κατασκευή των γραμμών «Αθήνα – Νίκαια», «Αθήνα – Ίλιον», καθώς και «Αθήνα –

Πετρούπολη». Ταυτόχρονα θα προχωρήσουν οι επεκτάσεις των γραμμών: 14 έως και

το Κάτω Χαλάνδρι, 10 έως και τη Λεωφόρο Ποσειδώνος και 12 έως τον Άγιο Ιερόθεο

και τη Νέα Ζωή.

«Τα νέα τρόλεϊ θα αντικαταστήσουν μέρος του υπάρχοντος στόλου, ενώ θα

ενισχύσουν τις υπάρχουσες γραμμές», τονίζει ο κ. Χρυσουλάκης. Δεν θα λείψουν

πάντως, τουλάχιστον στην αρχή, τα τρόλεϊ που είναι ολόκληρα βαμμένα διαφημίσεις.