«Στις εξετάσεις για το πανεπιστήμιο η πρώτη μου επιλογή ήταν η Ιατρική. Σήμερα, ετοιμοπόλεμη πλέον στο κόκπιτ του Φάντομ, νιώθω ο πιο τυχερός άνθρωπος στον κόσμο, αφού κάνω μια μοναδική δουλειά που με τιμά».


Εδώ και δύο εβδομάδες που πέρασε επιτυχώς τη διπλή αξιολόγηση για να μπει σε πολεμική μοίρα, η 24χρονη ανθυποσμηναγός Ιωάννα Χρυσαυγή είναι η πρώτη Ελληνίδα πιλότος μαχητικού αεροσκάφους, ενός κατασκοπευτικού- φωτογραφικού Φάντομ (RF-4Ε) της περίφημης 348 Μοίρας Τακτικής Αναγνωρίσεως της αεροπορικής βάσης Λάρισας με τον κωδικό «Μάτια».

Σήμερα, έξι χρόνια μετά την εισαγωγή της στη Σχολή Ικάρων ως μία από τις πρώτες 9 γυναίκες που μπήκαν στην ανδροκρατούμενη στρατιωτική σχολή και με έναν χρόνο στο σμήνος μετεκπαίδευσης, έχει αρχίσει κανονικές πτήσεις ως συγκυβερνήτης.

«Η πρώτη μου επιχειρησιακή αποστολή ήταν στο Ανατολικό Αιγαίο», λέει και μένει σε αυτό λόγω του απορρήτου.

«Δουλειά μου είναι να σχεδιάσω, μαζί με τον έμπειρο κυβερνήτη, την αποστολή και κατά την πτήση να ελέγχω και να χειρίζομαι τις φωτομηχανές και άλλα συστήματα του αεροσκάφους», εξηγεί.

Είτε για γυναίκα είτε για άνδρα, η δουλειά του χειριστή μαχητικού είναι πολύ δύσκολο επάγγελμα. Ωστόσο, συμπληρώνει η νεαρή ανθυποσμηναγός από την Αθήνα, «ο συνδυασμός των συνθηκών και του σκοπού το καθιστούν μοναδικό. Είναι ό,τι καλύτερο, μια πρόκληση. Όχι τόσο να αποδείξω κάτι ως γυναίκα, αλλά να ανταποκριθώ ως επαγγελματίας». Για να φθάσει κάποιος- ή περισσότερο κάποια- στο κόκπιτ ενός μαχητικού δεν είναι εύκολο.

«Από την πρώτη στιγμή ήθελα να συνυπάρχω με τους άνδρες και όχι να ξεχωρίζω λόγω φύλου»

Από τις πρώτες 9 κοπέλες που το 2002 μπήκαν στην Ικάρων, σήμερα μόνο δύο είναι πιλότοι- η δεύτερη είναι η Κατερίνα Κουσκοβίτη, που πετά ήδη ως συγκυβερνήτης σε μεταγωγικά αεροσκάφη C-27 Spartam. Οι υπόλοιπες εγκατέλειψαν ή έγιναν μηχανικοί ή κόπηκαν από τους αιθέρες και έγιναν ελεγκτές αεράμυνας. Πέραν των απαιτητικών θεωρητικών μαθημάτων, επίπονη είναι η εκπαίδευση αέρος που περιλαμβάνει πτήσεις με τα Τ-41 (τις γνωστές «δασκάλες» για τους αρχάριους) και εν συνεχεία με Τ-6Α και Τ-2. Στα Φάντομ RF-4- που είναι ίδια από πτητικής πλευράς με τα γνωστά από τις αερομαχίες στο Αιγαίο- η νεαρή πιλότος τοποθετήθηκε το 2007, ούσα ήδη ανθυποσμηναγός. Και χρειάστηκε ξανά, όπως λέει, «πολύ διάβασμα και πολλές πτήσεις για να βγούμε μαζί με τους 7 άνδρες συναδέλφους μου έτοιμοι για επιχειρήσεις». Αξέχαστες σε αυτήν τη μεταβατική φάση ήταν οι πτήσεις της με κυβερνήτες τον διοικητή της Πτέρυγας ταξίαρχο Χρ. Βαΐτση και τον μοίραρχό της, αντισμήναρχο Κων. Καραμεσίνη. «Μεγάλη τιμή για μένα», λέει. Σήμερα με πάνω από 340 ώρες πτήσης στο ενεργητικό της περιμένει από μέρα σε μέρα να αρχίσει και βάρδιες επιφυλακής, ενώ σε 3-4 χρόνια αναμένεται να γίνει κυβερνήτης.

Πώς νιώθει όμως μια γυναίκα σε έναν χώρο που ανδροκρατείται, τόσο στον χώρο εργασίας στη μοίρα όσο και στα στρατιωτικά οικήματα, όπου η 24χρονη πιλότος διατηρεί τη δική της αγαπημένη γωνιά; Στην αρχή, στη Σχολή ακόμα, η Ιωάννα Χρυσαυγή ήταν επιφυλακτική, καθώς τότε άρχιζε ο θεσμός της τοποθέτησης γυναικών σε μάχιμες θέσεις. «Από την πρώτη στιγμή όμως ήθελα να συνυπάρχω με τους άνδρες συναδέλφους και όχι να ξεχωρίζω λόγω φύλου. Πιστεύω ότι ποτέ δεν ένιωσαν δύσκολα που ήμουν μαζί τους και επιδίωξα να με νιώθουν μέλος της παρέας, της ομάδας. Πιστεύω ότι το πέτυχα. Και έτσι συνεχίζω».