Νέα δεδομένα για την αγορά των δεξαμενοπλοίων δημιουργεί η ανάρτηση του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ την Τρίτη στην πλατφόρμα Truth Social, ότι η Κίνα θα μπορεί να συνεχίσει να αγοράζει ιρανικό πετρέλαιο, προαναγγέλλοντας μια ριζική ανατροπή της πολιτικής που προβλέπει κυρώσεις σε δεξαμενόπλοια, ναυτιλιακές εταιρείες και κινεζικά διυλιστήρια.
«Η Κίνα μπορεί πλέον να συνεχίσει να αγοράζει πετρέλαιο από το Ιράν», δήλωσε ο Τραμπ στην πλατφόρμα Truth Social. «Ελπίζω να προχωρήσουν και σε πολλές αγορές από τις ΗΠΑ επίσης. Ηταν μεγάλη μου τιμή που συνέβαλα σε αυτό!».
Οι εξαγωγές ιρανικού αργού πετρελαίου έφτασαν τον Μάιο στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων επτά ετών, με 1,84 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, σύμφωνα με στοιχεία της Kpler, με την Κίνα να είναι ο μεγαλύτερος αγοραστής, αλλά το μερίδιό της σε βαρέλια να έχει μειωθεί σημαντικά φέτος, σύμφωνα με τα στοιχεία.
Στο μεταξύ, σύμφωνα με το Bloomberg, ένας αξιωματούχος του Λευκού Οίκου σημείωσε ότι οι κυρώσεις παραμένουν σε ισχύ, αλλά οποιαδήποτε χαλάρωση του προγράμματος θα μπορούσε να έχει μεγάλο αντίκτυπο στις αγορές δεξαμενοπλοίων, δεδομένης της κλίμακας των ιρανικών εξαγωγών.
Την ίδια στιγμή η παραγωγή αργού πετρελαίου του Ιράν παραμένει σταθερή, σύμφωνα με ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking. Παρά τις συνεχιζόμενες διεθνείς κυρώσεις και τις αυξημένες περιφερειακές εντάσεις, η παραγωγή αργού πετρελαίου του Ιράν έχει καταγράψει μια ήπια πτωτική τάση. Σύμφωνα με τη μηνιαία έκθεση της OPEC για την αγορά πετρελαίου, το Ιράν παρήγε περίπου 3,314 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (b/d) τον Δεκέμβριο του 2024. Μέχρι τον Μάιο του 2025, τα στοιχεία της Trading Economics δείχνουν ότι η παραγωγή παρέμεινε σταθερή σε περίπου 3,303 εκατομμύρια b/d, αντανακλώντας μια οριακή μείωση μόλις 0,3% ή περίπου 11.000 b/d. Αυτή η σταθερότητα αμφισβητεί τις προηγούμενες υποθέσεις για απότομη συρρίκνωση και υπογραμμίζει τη στρατηγική δέσμευση του Ιράν να διατηρήσει τα επίπεδα παραγωγής ακόμη και εν μέσω γεωπολιτικών πιέσεων, σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος.
Οποιαδήποτε άρση των κυρώσεων στο Ιράν θα μπορούσε να επιτρέψει στον «επίσημο» στόλο δεξαμενοπλοίων να μεταφέρει ιρανικά φορτία, ενώ η πλειονότητα του γηράσκοντος «σκιώδους» στόλου που μεταφέρει σήμερα το πετρέλαιο της χώρας θα χαράξει ρότα για τα διαλυτήρια.
Τα σχόλια του Τραμπ έγιναν προχθές, λιγότερο από δύο μήνες από την περίοδο που αύξησε την πίεση κατά της Τεχεράνης και του Πεκίνου, με την απειλή επιβολής δευτερογενών κυρώσεων σε όλους τους αγοραστές ιρανικού πετρελαίου.
Τι έλεγε τον Μάιο
Μάλιστα, τον περασμένο Μάιο έγραψε: «Ολες οι αγορές ιρανικού πετρελαίου ή πετροχημικών προϊόντων πρέπει να σταματήσουν, ΤΩΡΑ!».
Στο μεταξύ, οι αναλυτές της Jefferies εξετάζουν πώς θα εξελιχθούν τα έσοδα των δεξαμενοπλοίων καθώς η εκεχειρία προχωρεί στη Μέση Ανατολή, με το ερώτημα που αναζητεί απάντηση να είναι εάν η ταραχώδης περίοδος των δύο εβδομάδων στη Μέση Ανατολή είναι αφορμή για άνοδο των εσόδων των δεξαμενοπλοίων ή ήταν απλώς μια στιγμή που δεν θα έχει συνέχεια.
Οι ναύλοι των VLCC έχουν φτάσει στο υψηλότερο επίπεδο από το 2023 μετά τη σύγκρουση μεταξύ Ισραήλ και Ιράν, ανεβάζοντας τα κέρδη ορισμένων πλοίων από το τέλμα, ωστόσο η εκεχειρία αναμένεται να μετριάσει την άνοδο των ναύλων.
Αν η εκεχειρία που έχει επιτευχθεί διατηρηθεί, οι ναύλοι των δεξαμενοπλοίων είναι πιθανό να υποχωρήσουν από τα πρόσφατα υψηλά επίπεδα, ανέφεραν οι αναλυτές.
Επίσης, η πρόταση του προέδρου Τραμπ ότι το ιρανικό αργό μπορεί πλέον να διατεθεί στην Κίνα εγείρει ερωτήματα ως προς το αν οι ιρανικές ποσότητες θα απαλλαγούν σύντομα από τις κυρώσεις, προσθέτουν.
Τέλος, σύμφωνα με τους αναλυτές, ενώ οι τιμές του αργού πετρελαίου αυξήθηκαν, τα περιθώρια κέρδους αυξήθηκαν ακόμη περισσότερο, υποδηλώνοντας ισχυρά θεμελιώδη στοιχεία από την πλευρά της ζήτησης. Η Jefferies διατηρεί την πρόβλεψή της για τα spot ναύλα των VLCC στα 56.500 δολάρια την ημέρα για το τρίτο τρίμηνο.







