Η Κορίν Πελισόν είναι καθηγήτρια Φιλοσοφίας και Ηθικής στο Πανεπιστήμιο Gustave-Eifel (Γουστάβος Αϊφελ). Γνωστή στο ελληνικό κοινό και από μεταφράσεις άλλων έργων της αλλά και από το πάθος της υπέρ της ανανέωσης του παλιού κλασικού Διαφωτισμού, ο οποίος χάθηκε στους λαβυρίνθους του καπιταλιστικού φαντασιακού της κοινωνίας του κέρδους και των αγορών. Ενας Διαφωτισμός που απώλεσε το ορθολογιστικό και ουνιβερσαλιστικό του πνεύμα, ένας λόγος που μετατράπηκε σε οικονομιστικό υπολογισμό μέσα από την απολυτοποίηση της παραγωγής, της τεχνικής, του τεχνοκρατισμού, της κατανάλωσης, του ανταγωνισμού και της χειραγώγησης. Η κριτική της όμως στον παλαιό Διαφωτισμό δεν έχει καμία σχέση με τον Αντιδιαφωτισμό. Η ίδια προειδοποιεί πως είναι κεφαλαιώδες να διακρίνουμε τις κριτικές κατά του Διαφωτισμού από τον Αντιδιαφωτισμό. Ο οποίος όμως και αυτός δεν είναι ενιαίος. Γιατί είναι άλλο να απορρίπτεις τον Διαφωτισμό ζητώντας μια επιστροφή στις λογικές του αποκλεισμού και του δικαίου του αίματος και άλλο να αναφέρεσαι στο πώς αυτός μετασχηματίστηκε σε ηγεμονικό λόγο τον 20ό και 21ο αιώνα. Υπάρχει όμως και εκείνος ο Αντιδιαφωτισμός που παίρνει τη μορφή του μετανθρωπισμού. Αυτός απορρίπτει την ατομική αυτονομία, είναι επιρρεπής στη μοιρολατρία και δύσπιστος απέναντι στον ορθό λόγο, πετάει στην κάλαθο της Ιστορίας το αίτημα του σεβασμού της αξιοπρέπειας όλων. Βλέπει τη ζωή σαν πόλεμο στον οποίο δεν υπάρχει θέση για τους ευάλωτους.

Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tanea.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.
Είστε συνδρομητής; Συνδεθείτε
Ή εγγραφείτε
Αν θέλετε να δείτε την πλήρη έκδοση θα πρέπει να είστε συνδρομητής. Αποκτήστε σήμερα μία συνδρομή κάνοντας κλικ εδώ







