Έντυπη Έκδοση
Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου του tanea.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.
Αν είστε συνδρομητής μπορείτε να συνδεθείτε από εδώ:
Αν θέλετε να γίνετε συνδρομητής μπορείτε να αποκτήσετε τη συνδρομή σας εδώ:
Εγγραφή μέλους
Η διαχείριση της πανδημίας ενείχε έναν υψηλό βαθμό συνθετότητας. Δεν ήταν μόνο η ένταση του παγκόσμιου φαινομένου αλλά και τα εγγενή προβλήματα του Δημοσίου, ιδίως οι χρόνιες παθογένειες του ΕΣΥ και η εμβρυακή ψηφιακή του οργάνωση. Υπό την έννοια αυτή επιχειρήθηκε μια σειρά από δομικές αλλαγές σε μια σοβούσα υγειονομική κρίση. Διαχείριση και μεταρρύθμιση την ίδια στιγμή, σε χρόνους που έπρεπε να είναι εξαιρετικά ταχείς, υπό αντίξοες και διαρκώς μεταβαλλόμενες συνθήκες. Πέντε ειδικότερα πεδία αποτυπώνουν το σκηνικό αυτό.
Ενίσχυση του συστήματος υγείας: α) Υπερδιπλασιασμός των ΜΕΘ, β) προσλήψεις 2.100 μόνιμων γιατρών, 14.000 επικουρικού ιατρικού, νοσηλευτικού και λοιπού προσωπικού και προκήρυξη εντός του Φεβρουαρίου 2022 4.000 μόνιμων νοσηλευτών, γ) ένταξη στο ΕΣΥ όλων των κενών ΜΕΘ του ιδιωτικού τομέα, 860 απλών κλινών Covid και 390 κοινών κλινών, δ) επίταξη προσωπικών υπηρεσιών του κατά περίπτωση αναγκαίου ιατρικού προσωπικού στις ευάλωτες περιοχές, ε) πολιτική testing που καθιστά την Ελλάδα μεταξύ των 5 χωρών με τους περισσότερους εργαστηριακούς ελέγχους στην Ευρώπη και διανομή σε μεγάλη κλίμακα, πρώτοι από όλη την Ευρώπη, των αυτοδιαγνωστικών τεστ με τα οποία περιορίστηκε σε κάποιο βαθμό η εξάπλωση της πανδημίας - σε 9 μήνες διανεμήθηκαν 97,2 εκατομμύρια τεστ σε 7,8 εκατομμύρια πολίτες.
Εμβολιασμός: α) Απόλυτη επάρκεια εμβολίων σε όλη τη χώρα, β) πλήρης ψηφιοποίηση της διαδικασίας καθορισμού των ραντεβού και χορήγησης των σχετικών πιστοποιητικών, γ) περισσότερα από 3.000 εμβολιαστικά κέντρα και 600 σημεία στην επικράτεια, με μέγιστη ικανότητα σχεδόν 120.000 εμβολιασμούς την ημέρα, σε πλήρη ανάπτυξη, δ) κατ' οίκον εμβολιασμός των κατάκοιτων πολιτών, ε) υποχρεωτικότητα του εμβολιασμού, μετά την εξάντληση όλων των ηπιότερων μέσων, στην κρίσιμη κατηγορία άνω των 60 ετών, που προσέθεσε περί τους 230.000 εμβολιασμένους συμπολίτες μας, στ) κίνητρα εμβολιασμού νέων με το freedom pass για 18-25 και το data pass για 15-17 ετών, ζ) συνολικό ποσοστό εμβολιασμού στη χώρα στο 83% του ενήλικου πληθυσμού, επίδοση καθόλου ευκαταφρόνητη.
Ρυθμιστικά αντανακλαστικά: α) 7 πράξεις νομοθετικού περιεχομένου και 2.000 κοινές υπουργικές αποφάσεις από την έναρξη του ιού, δηλαδή περίπου 3 αποφάσεις ανά ημέρα για προσαρμογή στα επίκαιρα δεδομένα, και πολύ μεγάλος αριθμός νομοθετικών διατάξεων, με μεγάλη σύντμηση χρόνων λόγω και της εγκατάστασης ενός προηγμένου ψηφιακού συστήματος υπογραφών, β) 261 συνεδριάσεις της εθνικής επιτροπής των ειδικών για την προστασία της δημόσιας υγείας, περίπου 2,5 ανά εβδομάδα, που τροφοδότησαν με τα αναγκαία δεδομένα για την έγκαιρη λήψη μέτρων, γ) άνοιγμα, πρώτοι από όλη την Ευρώπη, της πλατφόρμας για την τρίτη δόση του εμβολίου στον ενήλικο πληθυσμό.
Ψηφιακή αναβάθμιση: α) Επίσπευση του ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας μέσω της ενιαίας πύλης gov.gr που ξεκίνησε με την πρώτη λήψη καθολικών περιοριστικών μέτρων λόγω Covid τον Μάρτιο του 2020 με 501 ψηφιακές υπηρεσίες για να φτάσει σήμερα στις 1.312, β) γεωμετρική αύξηση των ψηφιακών συναλλαγών από 8,8 εκατομμύρια το 2018 σε 567 εκατομμύρια το 2021, που σημαίνει ότι κάθε ενήλικος πολίτης απέφυγε κατά μέσο όρο 60 ουρές για συναλλαγές του με το Δημόσιο, γ) ειδικά προσαρμοσμένες εφαρμογές για την καταπολέμηση του ιού, όπως τα Covid free app και wallet, που ενσωματώνει ψηφιακό πιστοποιητικό και στοιχεία ταυτοπροσωπίας, τα ψηφιακά μητρώα ασθενών Covid της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Κοινωνικής Ασφάλισης (ΗΔΙΚΑ), η τηλεεκπαίδευση και ο καινοτόμος ψηφιακός αλγόριθμος EVA για την επιτήρηση των εισερχομένων στη χώρα.
Διεθνής ηγεσία: Πρωτοβουλίες του Πρωθυπουργού που κατέληξαν αρχικά στην υιοθέτηση του ευρωπαϊκού ψηφιακού πιστοποιητικού και, στη συνέχεια, στον περιορισμό του χρόνου ισχύος του, για ασφαλή ταξίδια στην Ευρωπαϊκή Ενωση μέσω ενιαίων κανόνων, με εξαιρετικά θετικά αποτελέσματα για τον ελληνικό τουρισμό.
Δεν έγιναν όλα τέλεια προφανώς. Και οφείλουμε ενσυναίσθηση και προβληματισμό όταν υπάρχουν θάνατοι και νοσούντες. Εντούτοις, όλα τα παραπάνω δεν ήταν απλά, ούτε αυτονόητα. Ηταν μια σειρά από μεγάλες ανατροπές που κατακτήθηκαν με πολλαπλές συνέργειες όλου του κρατικού μηχανισμού, με συνέπεια και επαγγελματισμό. Μπορεί σήμερα να τα αντιλαμβανόμαστε ως δεδομένα, μια ψευδαίσθηση του αυτονόητου, διότι παγιώθηκαν μέσα στην κρίση και θα μείνουν παρακαταθήκη στη χώρα. Είναι, όμως, μια γνήσια αλλαγή παραδείγματος σε κρίσιμες υποδομές του κράτους.
Ο Γιώργος Γεραπετρίτης είναι υπουργός Επικρατείας