Το θαύμα στο οποίο ήλπιζαν όλοι δεν έγινε: το υποβρύχιο του ινδονησιακού πολεμικού ναυτικού με το 53μελές πλήρωμα που είχε εξαφανιστεί την Τετάρτη ανοιχτά του Μπαλί, ενώ συμμετείχε σε ναυτική άσκηση, εντοπίστηκε χθες σπασμένο σε τουλάχιστον τρία κομμάτια στον βυθό της Θάλασσας του Μπαλί, σε βάθος 850 μέτρων. «Ηταν τα καλύτερα παιδιά του έθνους, οι καλύτεροι πατριώτες που προστάτευαν την εθνική κυριαρχία του έθνους», δήλωσε ο ινδονήσιος πρόεδρος, Τζόκο Ουιντόντο, διαβιβάζοντας τα συλλυπητήριά του στους συγγενείς των 53 μελών του πληρώματος.
Το KRI Nanggala-402, ένα υποβρύχιο τύπου 209/1300 που κατασκευάστηκε το 1977 στη Γερμανία, εντάχθηκε στον ινδονησιακό στόλο το 1981, και υποβλήθηκε για τελευταία φορά σε πλήρη επανεξοπλισμό το 2012, είχε επικοινωνήσει τελευταία φορά με τη στεριά στις 3 π.μ. της Τετάρτης, τοπική ώρα, προκειμένου να ζητήσει άδεια να καταδυθεί βαθύτερα στη Θάλασσα του Μπαλί, ώστε να ρίξει τορπίλες στο πλαίσιο ναυτικών ασκήσεων. Κατόπιν, τα ίχνη του εξαφανίστηκαν. Εκατοντάδες στρατιώτες, αεροσκάφη και πολεμικά πλοία επιστρατεύτηκαν για τον εντοπισμό του, με την πίεση που ασκούσε η γνώση πως τα αποθέματα οξυγόνου για τα μέλη του πληρώματος, αν ήταν ακόμα ζωντανοί, θα εξαντλούνταν τις πρώτες πρωινές ώρες του Σαββάτου. Η Μαλαισία, οι ΗΠΑ, η Ινδία, η Αυστραλία, η Σιγκαπούρη, συνεισέφεραν στις έρευνες, που επικεντρώθηκαν σε μία ζώνη τριάντα τετραγωνικών χιλιομέτρων. Το Σάββατο, όμως, οι όποιες ελπίδες υπήρχαν εξανεμίστηκαν. Μία σάρωση του βυθού έδειξε ότι το υποβρύχιο βρίσκεται σε βάθος 850 μέτρων, έχοντας ξεπεράσει κατά πολύ τα όρια επιβίωσής του. Το υποβρύχιο «βυθίστηκε», ανακοίνωσε εκπρόσωπος του Πολεμικού Ναυτικού, ενώ τα σωστικά συνεργεία ανέσυραν τα πρώτα συντρίμμια, ανάμεσά τους και ένα κομμάτι από χαλάκι προσευχής.
Οπως ανακοινώθηκε χθες, το υποβρύχιο βρέθηκε κομμένο στα τρία: το πρυμνιαίο τμήμα, το κύτος και το κεντρικό τμήμα, το οποίο φέρει ρωγμές. «Υπάρχουν διάσπαρτα κομμάτια του υποβρυχίου και του εσωτερικού του στο νερό», επισημάνθηκε. Ενα τηλεχειριζόμενο υποβρύχιο (ROV) που είχε στείλει η Σιγκαπούρη χρησιμοποιήθηκε ώστε να υπάρξει οπτική επιβεβαίωση και να «ανασυρθούν κάποια κρίσιμα αντικείμενα από τον βυθό». Ινδονήσιοι αξιωματούχοι επεσήμαιναν τον πολύτιμο ρόλο που θα πρέπει να παίξει η διεθνής βοήθεια για την ανάσυρση των υπολειμμάτων του KRI Nanggala-402. Επίσημες εξηγήσεις για το δυστύχημα δεν έχουν δοθεί, ινδονήσιοι αξιωματούχοι έχουν ωστόσο εκφράσει την εκτίμηση πως το γηραιό υποβρύχιο υπέστη μια ηλεκτρική βλάβη, που δεν του επέτρεψε να αναδυθεί εκ νέου στην επιφάνεια. Οι αρχές πάντως μοιάζουν να αποκλείουν το ενδεχόμενο κάποιας έκρηξης, αποδίδοντας τη διάλυση του υποβρυχίου στην πίεση που του άσκησε το νερό, καθώς βυθιζόταν σε βάθος μεγαλύτερο των 400 μέτρων, το όριο των αντοχών του. Οπως εξηγούσε χθες στο Γαλλικό Πρακτορείο ένας γάλλος απόστρατος αντιναύαρχος, ο Ζαν-Λουί Βισό, το ατσάλινο κύτος ενός υποβρυχίου μπορεί να σπάσει «σαν ακορντεόν που διπλώνει» αν φτάσει σε βάθη πέραν των ορίων του.







