Ηρθε, είδε… πέταξε και απήλθε από τα δρομολόγια εσωτερικού στην Ελλάδα ο ιρλανδικός αερομεταφορέας χαμηλού κόστους Ryanair. Το στοίχημα της εισόδου της Ryanair στις πτήσεις εσωτερικού, μιας κατεξοχήν τουριστικής χώρας, όπως είναι η Ελλάδα, χάθηκε οριστικά την περασμένη άνοιξη, όταν οι υπεύθυνοι δικτύου της εταιρείας διαπίστωσαν ότι τα περιθώρια κέρδους στον τομέα αυτό, με βάση την πολιτική της εταιρείας, είχαν μειωθεί δραματικά.

Από τη μια ο έντονος ανταγωνισμός στην ελληνική αγορά αερομεταφορών και από την άλλη η ιδιωτικοποίηση των 14 μεγαλύτερων ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων, που έφερε αυξήσεις στα αερολιμενικά τέλη, οδήγησαν τη διοίκηση της Ryanair σε άτακτη αποχώρηση από τις πτήσεις εσωτερικού. Εντελώς ξαφνικά, τον περασμένο Απρίλιο, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι διακόπτει το δρομολόγιο Αθήνα – Χανιά, ενώ από τον περασμένο Οκτώβριο αφαίρεσε από το θερινό πρόγραμμα του 2019 και τη σύνδεση Αθήνα – Θεσσαλονίκη. «Η μείωση των δρομολογίων εσωτερικού έγινε για λόγους βελτίωσης των κερδών της εταιρείας» ήταν η επίσημη απάντηση των στελεχών της Ryanair, μόλις ανακοινώθηκε η διακοπή του δρομολογίου Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για απόφαση που έχει να κάνει κυρίως με την αλλαγή πλεύσης της Ryanair στην Ελλάδα, όπου η εταιρεία, με βάση τους δείκτες αποδοτικότητας και ελέγχου του κόστους της, προτιμά να ενισχύει τα δρομολόγια του εξωτερικού έναντι αυτών του εσωτερικού με δεδομένη και τη σαφώς μεγαλύτερη – σε διψήφιο ποσοστό – αύξηση της επιβατικής κίνησης της χώρας μας από το εξωτερικό.

Ειδικότερα για τη σύνδεση Αθήνα – Θεσσαλονίκη, η εταιρεία έχοντας ως πρώτη προτεραιότητα τον έλεγχο του κόστους, προτιμά να τη διακόψει, έστω κι αν πρόκειται για ένα από τα πιο συχνά δρομολόγια στις πτήσεις εσωτερικού, όπου όμως ο ανταγωνισμός έχει ενταθεί την τελευταία διετία.

Τα μοναδικά δρομολόγια εσωτερικού που θα συνεχίσει να εκτελεί (μέχρι νεωτέρας) η Ryanair είναι από τα Χανιά προς τη Θεσσαλονίκη και από την Αθήνα προς τη Σαντορίνη.

Στον αντίποδα, η Ryanair ανακοίνωσε την αύξηση του διεθνούς πτητικού έργου κατά 10%, με περισσότερες από 390 πτήσεις την εβδομάδα από και προς την Ελλάδα για το καλοκαίρι του 2019.

Ποια όμως ήταν τα αίτια της αποχώρησης της Ryanair από το ελληνικό εσωτερικό δίκτυο δρομολογίων; Ηταν μόνο τα αυξημένα αερολιμενικά τέλη στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια και η ενίσχυση του ανταγωνισμού στις γραμμές εσωτερικού;

Σαφώς, λένε έμπειρα στελέχη του κλάδου των αερομεταφορών, η Ryanair «μέτρησε» σοβαρά τη συγκεκριμένη παράμετρο, αλλά και τις ανακατατάξεις στη γερμανική αγορά αερομεταφορών, τις εξελίξεις στο μέτωπο εξαγοράς πλειοψηφικού πακέτου της εταιρείας Laudamotion από τη Ryanair, αλλά και την κλιμάκωση της αντιπαράθεσης της ιρλανδικής εταιρείας με το «μπλοκ» των πανίσχυρων γερμανών τουρ οπερέιτορ, που ελέγχουν το μεγαλύτερο μέρος της πίτας της καλοκαιρινής αεροπορικής κίνησης από τις αγορές της Ευρώπης προς την Ελλάδα.

Σημειώνεται πως σε ό,τι αφορά τα αυξημένα τέλη που ισχύουν ήδη από την 1η Απριλίου 2018 στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, δεν έχουν αναδειχθεί σε μείζον θέμα από άλλες εταιρείες. Ομως, είναι γεγονός. Είναι χαρακτηριστικό πως τα τέλη προσγείωσης διπλασιάστηκαν (100%) σε σύγκριση με το 2017. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το 2017 τα τέλη προσγείωσης κόστιζαν 50 ευρώ για τα αεροπλάνα βάρους έως 5 τόνων και 100 ευρώ για όσων το βάρος ήταν μεγαλύτερο. Οι αντίστοιχες χρεώσεις που ισχύουν από πέρυσι το καλοκαίρι είναι 100 ευρώ για τα «μικρά» και 200 ευρώ για τα μεσαία ή μεγάλα αεροσκάφη.