The new New Journalism

Επιμ. Robert

S. Boynton,

εκδ. Vintage, 2005,

σελ. 456

Τιμή: 16,20 ευρώ

Ανθολογία συνεντεύξεων του Ρίτσαρντ Μπόιντον με ορισμένους από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της λεγόμενης Νέας Δημοσιογραφίας στη δεκαετία του 2000. Οι δημοσιογράφοι ανοίγουν τα χαρτιά τους για την επιλογή του θέματος και το πώς προσεγγίζουν τον συνεντευξιαζόμενο, ακολουθώντας την προσωπική και επαγγελματική ηθική. Μοιάζει με εισαγωγή στην ερευνητική δημοσιογραφία, αλλά και στη μεθοδολογία των συνεντεύξεων (που στα ξένα πανεπιστήμια διδάσκεται ως ξεχωριστό επιστημονικό πεδίο).

Janet Malcolm

The journalist and the murderer

Εκδ. Granta, 1983,

σελ. 163

Τιμή: 10 ευρώ

Σύμφωνα με μια περιγραφή, είναι το βιβλίο που ξεκινά με την περίφημη ατάκα της συγγραφέως: «Κάθε δημοσιογράφος που δεν είναι τόσο ηλίθιος ή τόσο εγωιστής για να μην μπορεί να διαβάσει την πραγματικότητα γνωρίζει ότι το λειτούργημά του είναι ηθικά αδικαιολόγητο. Είναι ένας «άνθρωπος εμπιστοσύνης» που λεηλατεί τη ματαιοδοξία, την άγνοια και τη μοναξιά των ανθρώπων, για να κερδίσει την εμπιστοσύνη τους…». Στις σελίδες του εμβληματικού πλέον βιβλίου που ακολουθούν περιγράφει τη μεταστροφή του δημοσιογράφου Τζο ΜακΓκίνις, ο οποίος αφού συγκέντρωσε τις πληροφορίες από τον καταδικασθέντα δολοφόνο Τζέφρι ΜακΝτόναλντ τον παρουσίασε σαν «ανθρωπόμορφο τέρας» στο βιβλίο που εξέδωσε.

Michael Lewis

Flash boys

Μτφ. Κατερίνα Χαλμούκου,

εκδ. Κέδρος, 2017,

σελ. 358

Τιμή: 16,60 ευρώ

Ενδεικτικά και μόνο επιλέγουμε το δεύτερο βιβλίο του αμερικανού δημοσιογράφου που κυκλοφόρησε στα ελληνικά μετά το «Μεγάλο σορτάρισμα» (εκδ. Παπαδόπουλος, μτφ. Νίκος Ρούσσος, 2015). Εδώ ο σπεσιαλίστας στις σκοτεινές πτυχές του οικονομικού παρασκηνίου «παρακολουθεί» μια ομάδα πρώην εργαζομένων στη Γουόλ Στριτ, οι οποίοι κατάφεραν να ξεσκεπάσουν συνωμοσία στο αμερικανικό Χρηματιστήριο αποδεικνύοντας ότι οι μηχανισμοί του έχουν στηθεί ώστε να ευνοούν όσους έχουν καλύτερη εσωτερική πληροφόρηση. Με το βιβλίο αυτό, όπως και τα προηγούμενα για τη Σίλικον Βάλεϊ («The new new thing») και τα οικονομικά του μπέιζμπολ («Moneyball») ο Λιούις αποδεικνύει μία αρετή, συνώνυμη της ερευνητικής δημοσιογραφίας: την αφήγηση.

Jon Krakauer

Under

the banner of heaven

Εκδ. Pan Books, 2003, σελ. 399

Τιμή: 9 ευρώ

Το τρίτο best seller του αμερικανού δημοσιογράφου αφηγείται την ιστορία των αδελφών Ρον και Νταν Λάφερτι, οι οποίοι το 1984 σκότωσαν στη Γιούτα τη γυναίκα του μικρότερου αδελφού τους Μπρέντα και την κόρη της Ερικα. Πίσω από την υπόθεση, όπου κρύβονται η πολυγαμία, η βία και η φονταμενταλιστική πίστη, ο Κρακάουερ ξετυλίγει τα αόρατα νήματα του μορμονισμού (Church of Jesus Christ of Latter-day Saints).

Eric Schlosser

Φάκελος:

τι τρώμε;

Μτφ. Γιώργος Μπαρουξής, εκδ. Διόπτρα, 2005 και 2006, σελ. 413

Τιμή: 5,50 ευρώ

Τα παρασκήνια της βιομηχανίας του fast food από τον πρώην αρθρογράφο του «Rolling Stone» και του «New Yorker». Ανεξάρτητα από το πόσο συμφωνεί κανείς με τον γενικότερο ακτιβιστικό συναγερμό (αν και στο βιβλίο δεν υπάρχει καθόλου αυτή η οπτική) η αφήγηση του Σλόσερ καταφέρνει να ελίσσεται μεταξύ έρευνας, δοκιμίου και δημοσιογραφικής παρατήρησης.