Το σκάνδαλο των παραποιημένων λογισμικών – που κρατάει σε εγρήγορση τις εισαγγελικές Αρχές στην Κεντρική Ευρώπη, τις αυτοκινητοβιομηχανίες υπ’ ατμόν και τους πελάτες σε… νευρικό κλονισμό – φαίνεται ότι θα απασχολεί για πολύ καιρό ακόμη εκατομμύρια κατόχους «εμπλεκομένων» ΙΧ. Τελευταίο κρούσμα που απασχόλησε τη διεθνή αυτοκινητοβιομηχανία ήταν ο νέος έλεγχος των εισαγγελέων της Γερμανίας, οι οποίοι, προχθές, διεξήγαγαν έρευνες σε εγκαταστάσεις της Opel, τόσο στο Ρουσελσχάιμ όσο και στο Καϊζερσλάουτερν, πάντα με επίκεντρο τις παραποιημένες εκπομπές ρύπων στα ντίζελ οχήματά τους.

Οι εισαγγελικές Αρχές κάνουν φύλλο και φτερό άλλη μια μεγάλη εταιρεία, χωρίς να γνωρίζουν πού θα καταλήξει. Αυτή τη φορά είναι πολύ πιθανόν σύμφωνα με τις Αρχές η Opel να απέκρυπτε, ύστερα από χειραγώγηση των λογισμικών τους, τις εκπομπές ρύπων σε 95.000 οχήματα – πρόκειτα για πολύ σημαντικά μοντέλα της μεγάλης φίρμας: του οικογενειακού Insignia, του πολυμορφικού Zafira και του σπορ – κάμπριο Cascada, παραγωγής 2012, 2014 και 2017. Ηδη η Opel επιβεβαίωσε τις έρευνες που διενεργούνται από προχθές – στο πλαίσιο της προκαταρκτικής διαδικασίας – σε δύο εγκαταστάσεις της φίρμας. Το σκάνδαλο των παραποιημένων λογισμικών, που έπληξε τα τελευταία χρόνια αρκετές ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, αποτέλεσε ένα ισχυρό πλήγμα στην αξιοπιστία πολλών μοντέλων, με τις «πειραγμένες» εκπομπές ρύπων και τις στρεβλές καταναλώσεις των αυτοκινήτων να είναι στο στόχαστρο των Αρχών σε πολλές χώρες της Γηραιάς Ηπείρου.

Φουλ μέτρα

Πλέον οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει τα επόμενα χρόνια να συμμορφωθούν με τα νέα μέτρα που προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, πρότεινε να τεθεί ένας ιδιαίτερα δύσκολο στόχος: ώς το 2030, όλα τα καινούργια αυτοκίνητα να έχουν μειώσει τις εκπομπές ρύπων έως 40%. Ο στόχος μπορεί να δείχνει προς το παρόν άπιαστος, όμως ήδη οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν χαράξει τα μεγαλεπήβολα σχέδιά τους που έχουν κοινό παρανομαστή την ηλεκτροκίνηση και τη διάδοση της υβριδικής (plug-in) τεχνολογίας σε όλα τα μοντέλα τους. Μάλιστα θα πρέπει, έως το 2025, το 35% των πωλήσεών τους να προέρχεται είτε από τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα είτε από αυτοκίνητα (πιθανόν υβριδικής τεχνολογίας) με εκπομπές ρύπων κάτω από 50 γραμμάρια/χλμ.

Σήμερα η μεγαλύτερη μερίδα των ευρωπαίων κατασκευαστών έχει ήδη στην γκάμα της από ένα έως και 10 ηλεκτρικά ή υβριδικά μοντέλα. Το μεγάλο αγκάθι – η αυτονομία τους – φαίνεται ότι εξαλείφεται με τη χρήση νέων, ισχυρότερων μπαταριών που θα προσφέρουν σε ορισμένα μοντέλα αυτονομία ακόμη και 400 – 500 χλμ. ύστερα από μια πλήρη φόρτιση, ενώ η υβριδική τεχνολογία κερδίζει έδαφος χάρη στο γεγονός ότι το υβριδικό σύνολο κάτω από το καπό συνδυάζεται με νέους, πιο οικονομικούς κινητήρες βενζίνης αλλά και ντίζελ.