Η Turkish Airlines επιβεβαίωσε στο χρηματιστήριο ότι διατηρεί μη δεσμευτικές διαπραγματεύσεις με την ισπανική αεροπορική εταιρεία Air Europa, ιδιοκτησίας του ομίλου Globalia, με στόχο τη μελέτη πιθανής επένδυσης στο μετοχικό της κεφάλαιο. Πρόκειται για την πρώτη επίσημη επιβεβαίωση από την πλευρά της τουρκικής εταιρείας, η οποία πλέον ανταγωνίζεται Lufthansa και Air France-KLM στην προσπάθεια εξαγοράς.
Σε ανακοίνωσή της στις 20 Ιουνίου, η Turkish Airlines ανέφερε ότι «διεξάγονται μη δεσμευτικές συνομιλίες για την αξιολόγηση της επενδυτικής ευκαιρίας στην Air Europa και την εξερεύνηση πιθανών συνεργειών».
Ο τουρκικός όμιλος εξηγεί ότι αυτές οι διαπραγματεύσεις εντάσσονται στη στρατηγική του για «ενίσχυση της θέσης του στον παγκόσμιο τομέα της αεροπορίας και αύξηση της ανταγωνιστικότητάς του».
Η Turkish Airlines δεν παρείχε περαιτέρω λεπτομέρειες για το εύρος της συμφωνίας ή το ποσοστό συμμετοχής που θα μπορούσε να αποκτήσει, αλλά ξεκαθαρίζει ότι πρόκειται για προκαταρκτική φάση.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, το άνοιγμα αυτών των διαπραγματεύσεων εγκρίθηκε με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Turkish Airlines στις 29 Μαΐου 2025. Έκτοτε, η εταιρεία επέλεξε να τηρήσει απόλυτη εχεμύθεια σύμφωνα με το Άρθρο 6 της Ανακοίνωσης για Σημαντικά Γεγονότα (II-15.1) της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς της Τουρκίας (SPK).
Ο στόχος αυτής της καθυστέρησης ήταν να αποφευχθεί η πρόκληση αρνητικού αντίκτυπου στις επενδυτικές αποφάσεις λόγω της αβεβαιότητας και να διασφαλιστεί η εμπιστευτικότητα. Η εταιρεία επισημαίνει ότι ελήφθησαν «όλα τα αναγκαία μέτρα» για την προστασία των ευαίσθητων πληροφοριών και ότι σε καμία στιγμή δεν θεώρησε πως η αναβολή μπορούσε να παραπλανήσει τους επενδυτές.
Επίσημη επιβεβαίωση
Η αποκάλυψη έρχεται μετά από δημοσιεύματα που ανέφεραν επαφές μεταξύ των δύο εταιρειών. Την περασμένη Παρασκευή, το Reuters ανέφερε ότι η Turkish Airlines εξετάζει το ενδεχόμενο να υποβάλει προσφορά για ποσοστό έως και 29% του μετοχικού κεφαλαίου – ακριβώς το ανώτατο όριο που είναι διατεθειμένη να παραχωρήσει η οικογένεια Hidalgo ώστε να διατηρήσει τον έλεγχο της Air Europa.
Η επίσημη επιβεβαίωση από την Turkish Airlines υποχρέωσε όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές να αποκαλύψουν την ύπαρξη μιας διαδικασίας που μέχρι πρότινος διατηρούνταν μυστική, τόσο από την τουρκική εταιρεία όσο και από την Air Europa ή τον μέτοχό της, Globalia.
Η διαδικασία βρίσκεται ακόμη σε προκαταρκτικό στάδιο, αλλά η επίσημη είσοδος της Turkish Airlines αναδιαμορφώνει τη μάχη εξαγοράς, στην οποία μέχρι τώρα οι βασικοί ανταγωνιστές ήταν η Lufthansa και η Air France-KLM.
Στην ανακοίνωση της Turkish Airlines, επαναλαμβάνεται ότι «οποιαδήποτε εξέλιξη που μπορεί να επηρεάσει τις αποφάσεις των επενδυτών θα γνωστοποιηθεί έγκαιρα», διαβεβαιώνοντας παράλληλα ότι οι πληροφορίες που δόθηκαν συμμορφώνονται πλήρως με τις νομικές και ρυθμιστικές απαιτήσεις της τουρκικής κεφαλαιαγοράς.
Δεσμευτικές προσφορές, τον Ιούλιο
Η πιθανή είσοδος της Turkish Airlines στο μετοχικό κεφάλαιο της Air Europa θα αποτελούσε σημαντική ανατροπή στο ευρωπαϊκό αεροπορικό τοπίο και ιδιαίτερα στην ισπανική αγορά. Η τουρκική εταιρεία, μία από τις μεγαλύτερες της ηπείρου σε αριθμό προορισμών και στόλο, έχει επεκτείνει σημαντικά το δίκτυο και τις συμμαχίες της τα τελευταία χρόνια, με έντονο προσανατολισμό στην παγκόσμια συνδεσιμότητα.
Για την Air Europa, αυτή η συμφωνία θα άνοιγε μια εναλλακτική διαδρομή μετά τις επανειλημμένες αποτυχημένες προσπάθειες συγχώνευσης με την Iberia (του ομίλου IAG), η τελευταία εκ των οποίων αποσύρθηκε το 2024 εξαιτίας επιφυλάξεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Έκτοτε, η Globalia αναζητεί λύσεις για να ενισχύσει το μέλλον της Air Europa, η οποία έχει ανακάμψει μετά την πανδημία, αλλά πρέπει να επιστρέψει 475 εκατομμύρια ευρώ στο ισπανικό κράτος μέσω της SEPI: 240 εκατ. ευρώ ως μετατρέψιμο δάνειο και 235 εκατ. ως κανονικό δάνειο.
Η προθεσμία για την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών λήγει στις αρχές Ιουλίου, μετά από αρκετές καθυστερήσεις (το αρχικό χρονοδιάγραμμα προέβλεπε ολοκλήρωση τον Μάιο). Η χρηματοοικονομική πίεση για την αποπληρωμή της κρατικής ενίσχυσης — η οποία σε διαφορετική περίπτωση θα μπορούσε να οδηγήσει το κράτος να αποκτήσει μετοχές — έχει επιταχύνει τις διαπραγματεύσεις.
Ο σχεδιασμός της συμφωνίας προβλέπει πώληση ποσοστού μεταξύ 25% και 29%, ενώ το 20% ανήκει ήδη στον όμιλο IAG (μητρική της Iberia) από το 2021, έναντι 100 εκατομμυρίων ευρώ. Η IAG εξετάζει αν θα πουλήσει αυτό το ποσοστό ανάλογα με την οικονομική του απόδοση.
Το 51% θα παραμείνει υποχρεωτικά στην κατοχή της οικογένειας Hidalgo, προϋπόθεση που έχει θέσει ο ιδρυτής και πρόεδρος, Juan José Hidalgo, για να μην χάσει τον έλεγχο της εταιρείας.
Ο στόχος της μερικής πώλησης είναι να προσελκυσθεί ένας βιομηχανικός εταίρος που θα προσφέρει όχι μόνο κεφάλαια αλλά και λειτουργική σταθερότητα, αεροσκάφη και διεθνές δίκτυο που θα επιτρέψουν στην Air Europa να συνεχίσει να αναπτύσσεται. Η Turkish Airlines, με το διεθνές της αποτύπωμα και το μοντέλο που βασίζεται στην Κωνσταντινούπολη ως παγκόσμιο hub, μπορεί να προσφέρει αυτά τα πλεονεκτήματα — αν και ανταγωνίζεται ήδη την Air Europa στη γραμμή Μαδρίτη–Κωνσταντινούπολη, που εγκαινίασε πρόσφατα η ισπανική εταιρεία.
Lufthansa και Air France-KLM παραμένουν στο παιχνίδι
Οι βασικοί αντίπαλοι στην κούρσα εξαγοράς είναι η Lufthansa και η Air France-KLM. Ο γερμανικός όμιλος έχει κάνει τα πιο σαφή βήματα: αποτίμησε την Air Europa σε 800 εκατομμύρια ευρώ και πρότεινε την εισαγωγή έως και 10 αεροσκαφών Boeing 787 για την ενίσχυση του στόλου της εταιρείας. Αυτή η πρόταση αντιστοιχεί σε επένδυση μεταξύ 160 και 200 εκατομμυρίων ευρώ, ανάλογα με το τελικό ποσοστό — ωστόσο, παραμένει χαμηλότερη από τις απαιτήσεις των 235 εκατ. της Globalia.
Η Air France-KLM συνεχίζει επίσης τις διαπραγματεύσεις. Ο διευθύνων σύμβουλός της, Benjamin Smith, επιβεβαίωσε τον Μάιο ότι παραμένουν σε επαφή με την οικογένεια Hidalgo, χωρίς όμως να αποκαλύπτει λεπτομέρειες. Ο όμιλος έχει ήδη επιχειρήσει στο παρελθόν να εισέλθει στο μετοχικό κεφάλαιο της Air Europa και επιδιώκει να ενισχύσει τη θέση του στην ιβηρική αγορά, κρίσιμη για τις πτήσεις προς τη Λατινική Αμερική.







