Πλημμυρίδα επενδύσεων σε νεότευκτα πλοία που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα όπως υγροποιημένο φυσικό αέριο, μεθανόλη, αμμωνία κ.λπ., καταγράφεται για το πρώτο τρίμηνο του 2024 σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Σύμφωνα με στοιχεία της βάσης δεδομένων του νορβηγικού νηογνώμονα DNV Alternative Fuels Insight (AFI), κατά το πρώτο τρίμηνο του 2024 καταγράφηκαν συμβόλαια μεταξύ πλοιοκτητών και ναυπηγείων για την κατασκευή 68 νεότευκτων πλοίων όλων σχεδόν των τύπων που θα έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν εναλλακτικά βιώσιμα καύσιμα, αριθμός αυξημένος κατά 54% σε σχέση με τα 44 που παραγγέλθηκαν το πρώτο τρίμηνο του  περασμένου έτους.

Ο διευθυντής του διεθνούς τμήματος του νηογνώμονα για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, Ιάσονας Στεφανάτος, δήλωσε ότι όπως φαίνεται από την εκθετική ετήσια αύξηση των νέων παραγγελιών κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους, ο στόλος με εναλλακτικά καύσιμα επεκτείνεται με ταχείς ρυθμούς.

Να σημειωθεί εδώ ότι σύμφωνα με την Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών οι έλληνες πλοιοκτήτες πρωταγωνιστούν στις ναυπηγήσεις πλοίων με δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων, τα οποία ως ποσοστό του εν ενεργεία στόλου τους είναι το υψηλότερο, σε σύγκριση με τα αντίστοιχα ποσοστά στόλων άλλων εθνικοτήτων.

Παραγγελίες

Ειδικότερα, ο παγκόσμιος στόλος των πλοίων που δύνανται να χρησιμοποιούν υγροποιημένο φυσικό αέριο ως καύσιμο (LNG) και ο οποίος βρίσκεται σε λειτουργία έχει υπερδιπλασιαστεί από το 2021, ενώ το ταχέως αυξανόμενο βιβλίο παραγγελιών των πλοίων με χρήση μεθανόλης υποδηλώνει παρόμοια ανάπτυξη σε αυτό το τμήμα κατά την επόμενη πενταετία, πρόσθεσε.

Επίσης μία ακόμη εξέλιξη που καταγράφεται είναι η ανάπτυξη από την αρχή του έτους, του στόλου που χρησιμοποιεί ως καύσιμο αμμωνία, καθώς προστέθηκαν δύο νέες παραγγελίες τον Μάρτιο, επιπλέον τριών τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο.

Βλέπουμε τώρα ενδείξεις ότι οι επενδύσεις σε αυτά τα πλοία βρίσκονται επίσης σε άνοδο και οι συνθήκες της αγοράς δείχνουν ότι αυτό μπορεί να συνεχιστεί τους επόμενους μήνες και χρόνια, συμπλήρωσε ο Ι. Στεφανάτος.

Τα δεδομένα του νορβηγικού νηογνώμονα DNV δείχνουν ότι έχει διαμορφωθεί ένας στόλος από 1.034 πλοία που λειτουργούν με καύσιμο υγροποιημένο φυσικό αέριο, εκ των οποίων 514 είναι υπό παραγγελία και 520 σε λειτουργία. Επίσης 226 πλοία χρησιμοποιούν ως καύσιμο υγραέριο (LPG) εκ των οποίων τα 119 είναι «στο νερό».

Επιπλέον η βάση δεδομένων καταγράφει έναν στόλο 269 πλοίων με καύσιμο μεθανόλη – 236 νεότευκτα και 33 υπό ναυπήγηση – και 16 υπό παραγγελία πλοία με καύσιμο αμμωνία.