Εντείνεται η «μάχη» στο παρασκήνιο προκειμένου η Ελλάδα να καταστεί η ευρωπαϊκή πύλη εισόδου στον νέο άξονα που θα ενώνει την Ινδία με την Ευρώπη, που φέρει την επωνυμία «Οικονομικός Διάδρομος Ινδίας – Μέσης Ανατολής – Ευρώπης (IMEC)».

Και αυτό διότι φαίνεται να υπάρχουν και έτεροι «μνηστήρες», όπως η Ιταλία και η Γαλλία. Σημειώνεται πως η συγκεκριμένη εμπορική διαδρομή έχει χαρακτηριστεί ως στρατηγικό και οικονομικό «game changer» για την ταχέως αναπτυσσόμενη ινδική οικονομία, με το Νέο Δελχί να εκτιμά ότι θα γίνει βάση του παγκόσμιου εμπορίου για αιώνες.

Δύο διάδρομοι.

Ο IMEC έχει ήδη εν πολλοίς χαραχθεί και θα αποτελείται από δύο διαδρόμους, τον ανατολικό, θαλάσσιο μεταξύ Ινδίας και Αραβίας και τον βόρειο, μεικτό μεταξύ Αραβίας και Ευρώπης.

Ο ανατολικός διάδρομος θα ξεκινά από τα λιμάνια της δυτικής ακτής των Ινδιών. Εξετάζονται αφετηρίες όπως η Κάντλα, το λιμάνι Νεχρού κοντά στο Μουμπάι και η Μούντρα, το μεγαλύτερο λιμάνι της Ινδίας, ενώ στη συνέχεια θα καταλήγει στο Ντουμπάι, στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Ο βόρειος διάδρομος θα αποτελείται από σιδηροδρομική γραμμή, η οποία θα διασχίζει τα ΗΑΕ και τη Σαουδική Αραβία και θα φτάνει μέσω Ιορδανίας στο ισραηλινό λιμάνι της Χάιφα (το οποίο σημειωτέον ανήκει στον ινδικό όμιλο Adani Group). Από εκεί, μέσω θαλάσσης, ο διάδρομος θα ολοκληρώνεται σε μεσογειακά λιμάνια της Ευρώπης, με την Αθήνα να επιδιώκει ως σημείο σύνδεσης ένα από τα δικά της λιμάνια.

Γαλλία, Ιταλία. Ωστόσο, δεν υπάρχει ακόμη απόφαση για το κατά πόσο ο διάδρομος αυτός θα καταλήγει στην Ελλάδα, την Ιταλία ή τη Γαλλία.

Μάλιστα, ο γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν ανακοίνωσε ότι θα συγκροτήσει μια ειδική επιτροπή, η οποία θα αναλάβει να προωθεί και να παρακολουθεί την υλοποίηση του πρότζεκτ και μάλιστα όρισε ως επικεφαλής της έναν πρώην επικεφαλής της Energy, μιας γαλλικής ενεργειακής εταιρείας.

Εξάλλου, μία εβδομάδα πριν από την επίσκεψη Μητσοτάκη είχαμε και το ταξίδι του Μακρόν στο Νέο Δελχί ως επικεφαλής μεγάλης γαλλικής αποστολής με επιχειρηματίες.

Ταυτόχρονα, σε παρασκηνιακό επίπεδο, η Αθήνα έχει να αντιμετωπίσει και τη Ρώμη και – όπως αναφέρουν σχετικές πηγές από το Μέγαρο Μαξίμου – ένας από τους βασικούς λόγους που ταξίδεψε στην Ινδία ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ήταν και για να προωθήσει τα ελληνικά συμφέροντα απέναντι στους Ιταλούς αλλά και τους Γάλλους.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι υπογραφές στο μνημόνιο κατανόησης (MoU) για τον IMEC έπεσαν στις 10 Σεπτεμβρίου 2023, παρόντος του ινδού πρωθυπουργού Ναρέντρα Μόντι, του σαουδάραβα διαδόχου Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν, του αμερικανού προέδρου Τζο Μπάιντεν και της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν και κοινή συνισταμένη αποδείχθηκε πως ήταν η δημιουργία μιας εναλλακτικής όχι μόνο στον πολυθρύλητο Δρόμο του Μεταξιού (Belt and Road Initiative – BRI), αλλά και στον διάδρομο Βορρά – Νότου (NSTC), ο οποίος ενώνει Ινδία και Ρωσία μέσω Ιράν και Αζερμπαϊτζάν.

Στο πλαίσιο αυτό, οι Ινδοί προωθούν πάρα πολύ τη δημιουργία του διαδρόμου γιατί θέλουν να ανοίξουν την αγορά της Ευρώπης και τα πράγματα θα ήταν διαφορετικά αν δεν είχε ξεσπάσει ο πόλεμος Ισραήλ – Χαμάς, ο οποίος «μπλόκαρε» τις διαδικασίες υλοποίησης.

Βέβαια, υπάρχουν και πληροφορίες που κάνουν λόγο ότι μια από τις αιτίες που υπήρξε αυτή η «ανάφλεξη» είναι και ο IMEC, καθώς Σαουδική Αραβία και Ισραήλ είχαν έρθει κοντά και είχαν πει ότι αν βρεθεί μια λύση στο Παλαιστινιακό θα αποκαθιστούσαν και τις διπλωματικές σχέσεις. Με το που ξέσπασε όμως ο πόλεμος, αυτό το πρότζεκτ τινάχτηκε προς το παρόν στον αέρα.

Η Τουρκία.

Επιπρόσθετα, αξίζει να σημειωθεί ότι και η Τουρκία προσπάθησε να μπει στον συγκεκριμένο σχεδιασμό ως συμβαλλόμενο μέρος για τον άξονα Ινδίας – Μέσης Ανατολής – Ευρώπης, ωστόσο δεν τα κατάφερε και πλέον προσπαθεί να συμμετάσχει στον Δρόμο του Μεταξιού.

Από την πλευρά της η Ελλάδα, έχοντας ως δεδομένο ότι κάποια στιγμή θα λήξει ο πόλεμος στη Μέση Ανατολή, επιδιώκει να φτιάξει «προγεφύρωμα» ώστε να είναι αυτή που θα είναι η εκλεκτή των Ινδών ως η χώρα που θα βρίσκεται στο τέλος του διαδρόμου σε ό,τι αφορά την Ευρώπη. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, οι Ινδοί ζήτησαν από τον Κυριάκο Μητσοτάκη μια λίστα με εν δυνάμει επενδύσεις σε λιμάνια, logistics και ναυτιλία.

Κάτι το οποίο χαρακτηρίζεται ως απόλυτα λογικό γιατί αν γίνει η Ελλάδα ο τελικός προορισμός, η πύλη της Ινδίας προς την Ευρώπη, θα πρέπει να υπάρχουν λιμάνια και οι κατάλληλες υποδομές.