Οι ψηφιακές πληρωμές αναδύονται ως η προτιμώμενη μέθοδος πληρωμής στην Ελλάδα με επτά στους δέκα καταναλωτές να τις επιλέγουν στην καθημερινότητά τους. Πλέον οι πληρωμές με κάρτα έχουν καταστεί ιδιαίτερα διαδεδομένες και περισσότερο συστηματικές ενώ περισσότεροι από οκτώ στους δέκα καταναλωτές στην Ελλάδα παίρνουν μαζί τους κάρτες ή και ψηφιακό πορτοφόλι όταν φεύγουν από το σπίτι τους, ενώ ένας στους τρεις μόνο κάρτες ή ψηφιακό πορτοφόλι, καταργώντας εντελώς τα μετρητά.

Διείσδυση

Ευκολία και ασφάλεια προσφέρει στους περισσότερους Ελληνες αυτός ο τρόπος πληρωμών, κάτι που επιβεβαιώνουν και τα ευρήματα της πανελλαδικής έρευνας που διεξήχθη από το INEMY – EΣΕΕ για λογαριασμό της Visa, με θέμα τη διείσδυση των ψηφιακών πληρωμών στην Ελλάδα και τις καταναλωτικές συνήθειες, η οποία παρουσιάστηκε χθες.

Οπως αναφέρει ο Νίκος Πετράκης, Country Manager της Visa, «το τοπίο των πληρωμών έχει αλλάξει ριζικά τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα. Οι ψηφιακές πληρωμές ταυτίζονται με την ευκολία και την ασφάλεια για τους περισσότερους καταναλωτές, ενώ είναι εξίσου ενθαρρυντικό να παρατηρούμε ότι οι Ελληνες δηλώνουν ανοιχτοί στο να υιοθετήσουν τις νέες τάσεις πληρωμών, αρκεί αυτές να απλοποιούν και να αναβαθμίζουν τις εμπειρίες πληρωμών τους».

Σύμφωνα με την έρευνα, στη συντριπτική τους πλειονότητα οι έλληνες καταναλωτές χρησιμοποιούν κάρτες και ψηφιακά πορτοφόλια στις συναλλαγές τους ενώ η πραγματοποίηση πληρωμών με κάρτα φαίνεται να είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη και έχει αποκτήσει περισσότερο συστηματικό χαρακτήρα στην καθημερινότητα. Το 65% χρησιμοποιεί τις κάρτες σε «υψηλό» και «πολύ υψηλό» βαθμό καθημερινά ενώ και οι ψηφιακές πληρωμές εμφανίζονται να έχουν πλέον ενσωματωθείς στην κουλτούρα πληρωμών των Ελλήνων, αφού σχεδόν ένας στους δύο (46%) επιλέγει να έχει μαζί του τόσο μετρητά όσο και κάρτες κάθε φορά που φεύγει από το σπίτι. Πάντως μεγάλο ποσοστό καταναλωτών δείχνει να στηρίζεται πλέον αποκλειστικά στις κάρτες (24%), ξεπερνώντας σημαντικά εκείνους που επιλέγουν μόνο μετρητά (18%). Ταυτόχρονα, και το ψηφιακό πορτοφόλι κερδίζει έδαφος και ήδη το 12% των Ελλήνων το επιλέγει ως το κύριο μέσο πληρωμής.

Μετρητά

Τα μετρητά αν και αποτέλεσαν την κύρια μέθοδο πληρωμής μέχρι και πριν από την πανδημία, πλέον έχασαν την «αίγλη» τους στις καθημερνές πληρωμές. Προ πανδημίας το 48% πλήρωνε με μετρητά «πολύ» και «πάρα πολύ» ενώ πλέον το ποσοστό έχει μειωθεί στο 30%.

Τα μετρητά χρησιμοποιούνται κυρίως στις συναλλαγές με χαμηλή αξία από το 40% των καταναλωτών ενώ από τους συμμετέχοντες στην έρευνα αρκετοί δήλωσαν ότι διστάζουν να πληρώσουν μικρά ποσά με κάρτα, καθώς αυτό τους κάνει «να αισθάνονται άβολα».

Πάντως η έρευνα δείχνει ότι οι καταναλωτές είναι ανοιχτοί σε νέες τάσεις και λύσεις πληρωμών. Σύμφωνα με τη Βάλια Αρανίτου, καθηγήτρια Οικονομικής Κοινωνιολογίας του ΕΚΠΑ και διευθύντρια του ΙΝΕΜΥ – ΕΣΕΕ «η έρευνα αποκαλύπτει ότι συντελείται ένας σημαντικός μετασχηματισμός στον τρόπο συναλλαγών σήμερα σε σύγκριση με την προ πανδημίας περίοδο».

Τέλος, με δεδομένο ότι το 43% των Ελλήνων πραγματοποιεί αγορές από το Διαδίκτυο τουλάχιστον μία φορά τον μήνα, με το ποσοστό των νεότερων (18-34) να φθάνει το 57%, η πληρωμή με κάρτα αποτελεί την προτιμώμενη μέθοδο στις ηλεκτρονικές συναλλαγές και καταλαμβάνει το 71% του συνόλου των πληρωμών, ενώ η αντικαταβολή με μετρητά το 25%.

ΔΗΜΗΤΡΑ ΣΚΟΥΦΟΥ