Ο Νίκος Δένδιας συμμετείχε στην Άτυπη Σύνοδο των Υπουργών Άμυνας της ΕΕ της Τετάρτης (31/01), προτείνοντας η Ελλάδα να αναλάβει ενεργό ρόλο στη διοίκηση της Ευρωπαϊκής Επιχείρησης «Ασπίδες» που αναμένεται να γίνει στη Ερυθρά Θάλασσα.

Συγκεκριμένα, ο υπουργός Άμυνας πρότεινε να διατεθεί το Στρατηγείο της 1ης Στρατιάς/EU-OHQ στη Λάρισα, ως Στρατηγείο της Επιχείρησης που οργανώνεται, πράγμα το οποίο έγινε δεκτό από τις Βρυξέλλες.

Σημειώνεται δε ότι η επιχείρηση «Ασπίδες» δεν είναι η πρώτη ευρωπαϊκή πρωτοβουλία στην οποία συμμετέχει η Ελλάδα, η οποία πρωτοστάτησε και συμμετέχει στην γνωστή επιχείρηση «Ειρήνη» για τη Λιβύη.

Η αμυντική διάσταση της συμμετοχής της Ελλάδας στις «Ασπίδες»

Το υπουργείο Άμυνας αναφέρει πως: «Είναι σημαντικό ότι διαπιστώθηκε κοινή βούληση των εταίρων για Ευρωπαϊκή Επιχείρηση στην περιοχή, πέραν της πολυεθνικής επιχείρησης που βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη (και στην οποία επίσης συμμετέχει η Ελλάδα), καθώς αποτελεί πάγια εθνική θέση η ύπαρξη ευρωπαϊκού αμυντικού βραχίονα. Εξυπηρετεί συνεπώς απολύτως τα συμφέροντα της χώρας η δημιουργία εντός της Ε.Ε. μιας αντίληψης κοινών Ευρωπαϊκών Επιχειρήσεων.»

Ακόμη, αναφέρθηκε πως «Τα τελευταία χρόνια, άλλωστε, η χώρα μας κατάφερε να μεγεθύνει το γεωπολιτικό της αποτύπωμα και να αναβαθμίσει τον στρατηγικό της ρόλο στην ευρύτερη περιοχή. Χάρη και σε αυτή την αναβάθμιση του ρόλου της υπήρξε θετική καταρχήν ανταπόκριση στην άτυπη Σύνοδο των Υπουργών Άμυνας της ΕΕ, στην πρόταση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Δένδια να αποτελέσει το Στρατηγείο της 1ης Στρατιάς/ European Union Operation Headquarters (EU-OHQ) στη Λάρισα, το Στρατηγείο της Ευρωπαϊκής Επιχείρησης.»

Στιγμιότυπο από τη συνεδρίαση της άτυπης συνόδου  των Υπουργών Άμυνας της ΕΕ

Ποια η οικονομική διάσταση της συμμετοχής της Ελλάδας

Πέραν όμως της αμυντικής διάστασης, η συμμετοχή της Ελλάδος έχει και τεράστια οικονομική διάσταση. Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας ανέφερε πως «Η συγκεκριμένη θαλάσσια διαδρομή την οποία θα προστατεύσει η Επιχείρηση, αποτελεί την κύρια και οικονομικότερη οδό μεταφοράς αγαθών και εμπορευμάτων προς τα λιμάνια και τις αγορές της Μεσογείου και της Ευρώπης.

Ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος, ο μεγαλύτερος στόλος του κόσμου, είναι από τους σημαντικότερους χρήστες της συγκεκριμένης διαδρομής. Είναι αυτονόητο ότι η Ελλάδα έχει συμφέρον αλλά και υποχρέωση να διασφαλίζει με την παρουσία της την απρόσκοπτη κίνηση των ελληνικών πλοίων.»

Ποιες οι οικονομικές συνέπειες της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα

Ακόμη, το υπουργείο αναφέρεται στις οικονομικές συνέπειες που έχει για την Ελλάδα η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα λέγοντας πως: «Οι επιθέσεις που δέχονται τις τελευταίες εβδομάδες τα πλοία που χρησιμοποιούν την Ερυθρά Θάλασσα, έχει ως αποτέλεσμα την αναζήτηση εναλλακτικών διαδρομών που «εκτοξεύουν» κατακόρυφα το μεταφορικό κόστος, το οποίο μετακυλίεται στους καταναλωτές και τροφοδοτεί την αύξηση του πληθωρισμού.

Επιπλέον, η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα έχει σημαντική επίπτωση στη μείωση της εμπορικής κίνησης των λιμανιών της Μεσογείου με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα λιμάνια της χώρας και της ελληνική οικονομία κατ’ επέκταση.

Η Ευρωπαϊκή Επιχείρηση ΑΣΠΙΔΕΣ, με στόχο την αποκατάσταση της ελεύθερης ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα, δεν είναι απλώς μία ευρωπαϊκή επιχείρηση. Είναι μία Επιχείρηση που προστατεύει τα συμφέροντα και της Ελλάδας, ενισχύει και αναβαθμίζει τον διεθνή ρόλο της και συμβάλλει στη δημιουργία κοινής ευρωπαϊκής αμυντικής συνείδησης.»