Κρεσέντο επενδύσεων σε νεότευκτα πλοία από τους έλληνες εφοπλιστές καταγράφηκε το 2023, με αποτέλεσμα να ξεπεράσουν τους ανταγωνιστές τους από την Απω Ανατολή, Κινέζους και Ιάπωνες, και για πρώτη φορά μετά το 2018 οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες να ξεπερνούν τους ασιάτες σε νέες παραγγελίες. Σύμφωνα με τους Clarksons, οι Ελληνες ανέλαβαν πρωταγωνιστικό ρόλο στην παραγγελία νεότευκτων πλοίων πέρυσι, ιδίως στα δεξαμενόπλοια.

Οι έλληνες πλοιοκτήτες δαπάνησαν 18,1 δισ. δολάρια για νεότευκτα το 2023, περίπου 60% περισσότερα από το προηγούμενο έτος και αντιπροσωπεύουν το 16% των συνολικών επενδύσεων 115 δισ. δολαρίων που έχουν τοποθετηθεί παγκοσμίως από τους πλοιοκτήτες για νέες ναυπηγήσεις.

Παραγγελίες

Ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons κατέγραψε παραγγελίες 267 νεότευκτων με μεταφορική ικανότητα 26,6 εκατ. dwt το 2023, τα υψηλότερα επίπεδα από το 2013, όταν οι ελληνικές παραγγελίες έφτασαν τα 388 πλοία ή 32,4 εκατ. dwt. Οι έλληνες εφοπλιστές έδειξαν ιδιαίτερη προτίμηση στα δεξαμενόπλοια, με τις παραγγελίες να αντιπροσωπεύουν 15 εκατ. dwt μεταφορικής ικανότητας, σε σύνολο διεθνών παραγγελιών δεξαμενοπλοίων μεταφορικής ικανότητας 26,6 εκατ. dwt από τη διεθνή ναυτιλία.

Η αλματώδης αύξηση των ελληνικών επενδύσεων σε νεότευκτα πλοία έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις τοποθετήσεις παραγγελιών από άλλες παραδοσιακές ναυτιλιακές χώρες. Οι ιάπωνες πλοιοκτήτες, οι οποίοι ήταν οι δεύτεροι μεγαλύτεροι επενδυτές σε νεότευκτη μεταφορική ικανότητα πέρυσι, είδαν τις επενδύσεις τους να μειώνονται κατά 11% από το 2022 στα 16,3 δισ. δολάρια. Οι παραγγελίες των κινέζων πλοιοκτητών μειώθηκαν ακόμη περισσότερο, κατά 34% στα 15,8 δισ. δολάρια.

Ως αποτέλεσμα αυτής της απόκλισης, οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες στο σύνολό τους ξεπέρασαν τους ασιάτες για πρώτη φορά από το 2018 στις τοποθετήσεις παραγγελιών που ανήλθαν στο ύψος των 53,6 δισ. δολ. έναντι των 45,6 δισ. δολ. των ασιατών πλοιοκτητών. Σύμφωνα με τον αναλυτή της Clarksons, Stephen Gordon, το συνολικό βιβλίο παραγγελιών των Ελλήνων αντιπροσωπεύει σήμερα το 10% του συνολικού υφιστάμενου στόλου τους, ποσοστό που είναι χαμηλότερο από τον μέσο όρο του παγκόσμιου στόλου.

Τα κινεζικά ναυπηγεία

Η Κίνα επωφελήθηκε περισσότερο από την αυξημένη δραστηριότητα των νεότευκτων πλοίων, η οποία αυξήθηκε παγκοσμίως κατά 7% σε όρους dwt πέρυσι σε 268,3 εκατ. dwt. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Clarksons, τα κινεζικά ναυπηγεία αντιπροσώπευαν περίπου το 60% της  χωρητικότητας σε όρους cgt το 2023, από 51% το 2022. Για πρώτη φορά, τα κινεζικά ναυπηγεία αντιπροσώπευαν το 50% των συνολικών παραδόσεων πέρυσι. Η Νότια Κορέα είχε το 26% και η Ιαπωνία το 14%.