Σε προσωρινή συμφωνία με τη Ford κατέληξε το συνδικάτο Ενωμένοι Εργάτες Αυτοκινητοβιομηχανίας, εξέλιξη που θα μπορούσε να οδηγήσει στον τερματισμό μιας ιστορικής απεργίας διάρκειας έξι εβδομάδων. Οι διαπραγματεύσεις ωστόσο με την General Motors και τη μητρική Chrysler Stellantis συνεχίζονται.

Η συμφωνία, που ωστόσο πρέπει να επικυρωθεί από τα μέλη του συνδικάτου μέσω ψηφοφορίας προκειμένου να τεθεί σε ισχύ, προβλέπει μισθολογικές αυξήσεις που μέχρι τη λήξη της σύμβασης θα φτάσουν το 25%, ενώ αύξηση 11% θα χορηγηθεί κατά το πρώτο έτος. Η συνολική αύξηση, η οποία θα κατανεμηθεί σε τέσσερα χρόνια, θα ανεβάσει τον ανώτατο μισθό για τους εργάτες συναρμολόγησης σε περίπου 40 δολάρια την ώρα.

Οι εργαζόμενοι θα λάβουν επίσης μισθολογική αναπροσαρμογή με βάση το κόστος ζωής, μέτρο που ανεστάλη το 2009, ενώ θα επανέλθει το δικαίωμα να κατέρχονται σε απεργία ενάντια στο κλείσιμο εργοστασίων. Η συμφωνία μειώνει επίσης το χρονικό διάστημα που πρέπει να μεσολαβήσει έως ότου οι νεοπροσλαμβανόμενοι φτάσουν να αμείβονται με τον ανώτατο προβλεπόμενο μισθό.

«Είπαμε στη Ford να πληρώσει και το έκανε»

«Είπαμε στη Ford να πληρώσει και το έκανε», δήλωσε ο πρόεδρος του συνδικάτου Shawn Fain σε βιντεοσκοπημένη ομιλία του το βράδυ της Τετάρτης. «Κερδίσαμε πράγματα που κανείς δεν πίστευε ότι ήταν δυνατά». Ο ίδιος σημείωσε ότι η αξία των προτάσεων της Ford αυξήθηκε κατά 50% μετά την προκήρυξη της απεργίας, στις 14 Σεπτεμβρίου.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Ford Jim Farley ανέφερε σε δήλωσή του ότι η εταιρεία είναι ικανοποιημένη που κατέληξε σε προσωρινή συμφωνία και επικεντρώνεται στο να επιστρέψουν οι άνθρωποι στη δουλειά τους.

Εάν εγκριθεί από τους εργαζόμενους, η συμφωνία θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη νίκη του συνδικάτου, που καλύπτει 57.000 εργαζόμενους, εδώ και δεκαετίες.

Άλλωστε η προσωρινή συμφωνία της Ford ασκεί τώρα πίεση στην General Motors και τη Stellantis να καταλήξουν επίσης σε συμφωνίες.

Η Ford έχει περιγράψει την προσφορά της προς το συνδικάτο ως την πιο γενναιόδωρη στην ιστορία της, με αυξήσεις ρεκόρ στους μισθούς και βελτιωμένες παροχές συνταξιοδότησης και όρους για τους προσωρινούς εργαζόμενους. Στελέχη της εταιρείας έχουν επίσης προειδοποιήσει ότι το σημαντικά υψηλότερο εργατικό κόστος θα παρεμποδίσει την ικανότητα της αυτοκινητοβιομηχανίας να αναμετρηθεί με τους ανταγωνιστές της που έχουν μη συνδικαλισμένο εργατικό δυναμικό.

Μαχητική απεργία

Από τον Ιούλιο, οι Ενωμένοι Εργάτες Αυτοκινητοβιομηχανίας βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις με τις τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες για νέες συμβάσεις εργασίας που θα τεθούν σε ισχύ με την επικύρωση από τους εργαζόμενους και θα έχουν διάρκεια μεγαλύτερη από τέσσερα χρόνια. Το συνδικάτο εκπροσωπεί περίπου 146.000 εργοστασιακούς εργαζόμενους στις ΗΠΑ, στις τρεις εταιρείες.

Στην απεργιακή κινητοποίηση σταδιακά έφτασαν να συμμετέχουν περισσότεροι από 45.000 εργαζόμενοι σε οκτώ εργοστάσια συναρμολόγησης και δεκάδες εγκαταστάσεις διανομής εξαρτημάτων. Μεγαλύτερο πλήγμα για τη Ford αποτέλεσε η συμμετοχή στην απεργία των 8.700 εργατών στο εργοστάσιο φορτηγών της εταιρείας στο Λούισβιλ του Κεντάκι. Ήδη απεργούσαν εργαζόμενοι στις εγκαταστάσεις της εταιρείας σε Σικάγο και Ντιτρόιτ. Οι απεργίες αυτές υπολογίζεται ότι είχαν ως αποτέλεσμα να χαθεί η παραγωγή περίπου 73.000 οχημάτων, προκαλώντας πλήγμα 971 εκατ. δολαρίων στα αποτελέσματα της Ford.

Με βάση τη σύμβαση που έληξε τον περασμένο μήνα, το μέσο ωριαίο κόστος εργασίας της Ford, το οποίο περιλαμβάνει μισθούς και παροχές, ήταν περίπου 64 δολάρια ανά εργαζόμενο. Το συνολικό εργατικό κόστος της Tesla εκτιμάται ότι είναι περίπου 45 δολάρια, ενώ ο μέσος όρος για τις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες είναι πιο κοντά στα 55 δολάρια την ώρα, σύμφωνα με αναλυτές του κλάδου.

Πηγή: ΟΤ