Τίτλοι τέλους φαίνεται πως πέφτουν για τον ιστορικό αθηναϊκό κινηματογράφο ΙΝΤΕΑΛ, ο οποίος για πάνω από 100 χρόνια κοσμεί την οδό Πανεπιστημίου και έχει αποτελέσει «φάρο» για την 7η τέχνη στην χώρα μας.

Το ακίνητο της Πανεπιστήμιου πήρε η εταιρεία «Ξενοδοχεία Ελλάδος Mitsis Company AE» και -σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά- θα το μετατρέψει σε ξενοδοχείο.

Με αυτόν τον τρόπο χάνεται ένας από τους παλαιότερους και πλέον δημοφιλείς κινηματογράφους της Αθήνας, ο οποίος είχε γράψει μεγάλη ιστορία στον χώρο του θεάματος, καθώς κανένας αρμόδιος δεν άκουσε τις φωνές και τις προτάσεις σύσσωμης της κινηματογραφικής κοινότητας, του συνόλου του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων και των πολίτων που ζητούσαν από τα αρμόδια υπουργεία να κριθεί το ΙΝΤΕΑΛ διατηρητέο ως προς τη χρήση.

Όπως προκύπτει από το έγγραφο που δημοσίευσε ο σκηνοθέτης και Δημοτικός Σύμβουλος του Δήμου Αθηναίων με την Ανοιχτή Πόλη, Κυριάκος Αγγελάκος, όλο το ιστορικό Μέγαρο Σλήμαν-Μελά εκμισθώθηκε για 45 χρόνια από τη διοίκηση του ΕΦΚΑ στον επιχειρηματία Κωνσταντίνο Μήτση, που έναντι 70.000 ευρώ μηνιαίως θα μετατρέψει ολόκληρο το κτίριο σε υπερπολυτελές ξενοδοχείο.

«H τύχη του ΙΝΤΕΑΛ αποφασίστηκε»

«H τύχη του ΙΝΤΕΑΛ αποφασίστηκε. Το ακίνητο της Πανεπιστήμιου πήρε η εταιρεία “Ξενοδοχεία Ελλάδος Mitsis Company AE” για να το μετατρέψει σε ξενοδοχείο. Κανένας αρμόδιος δεν άκουσε τις φωνές και τις προτάσεις σύσσωμης της κινηματογραφικής κοινότητας, του συνόλου του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων και των πολίτων που ζητούσαν από τα αρμόδια υπουργεία να κριθεί το ΙΝΤΕΑΛ (με ιστορία ενός αιώνα) διατηρητέο ως προς τη χρήση» γράφει ο κ. Αγγελάκος.

«Η ειρωνεία είναι ότι το ομώνυμο εστιατόριο, με κατεβασμένα τα ρολά εδώ και 10 χρόνια, έχει κριθεί διατηρητέο ως προς τη χρήση και είναι εκτός λειτουργίας, ενώ ο κινηματογράφος ΙΝΤΕΑΛ, ένας από τους ελάχιστους σε λειτουργία φάρους του κινηματογραφικού πολιτισμού θα κλείσει» συμπληρώνει.

«Ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού κ. Γιατρομανωλάκης κρύβεται, λες και το μέιζον αυτό θέμα δεν τον αφορά, δεν εμπίπτει στις αρμοδιότητες του. Αλλά κάποτε ξεσήκωσε τον κόσμο όταν “ανακάλυψε και έσωσε από βέβαιη καταστροφή” χαμένους θησαυρούς του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου που κινδυνεύαν να χαθούν από διαρροή χημικών στα υπόγεια της Cinemagic. Μέχρι που αυτός, ως άλλος Indiana Jones, επενέβη και τις έσωσε. Ακόμα γελάμε με το φιάσκο. Ο Γιατρομανωλακης θα μπορούσε με τη Μενδώνη να χαρακτηρίσουν τους ελάχιστους εναπομείναντες ιστορικούς κινηματογράφους της Αθήνας διατηρητέους ως προς τη χρήση και να τους σώσουν από την μετατροπή τους σε ξενοδοχεία. Όπως έκανε η Μελίνα Μερκούρη με τους θερινούς κινηματογράφους και απέτρεψε από το να γίνουν γκαράζ ή πολυκατοικίες. Αλλά τι συγκρίνω; Τη Μέλινα με τη Μενδώνη και τον Γιατρομανωλάκη; Είναι μεγέθη απολύτως εκτός σύγκρισης» καταλήγει.

Λίγα λόγια για τον ιστορικό κινηματογράφο ΙΝΤΕΑΛ

Πρόκειται για τον παλαιότερο αυτήν τη στιγμή εν λειτουργία κινηματογράφο της Αθήνας, με το όνομά του («Ιδεώδες») να ανταποκρίνεται ανέκαθεν στη μεγαλοπρέπειά του.

Ξεκίνησε το 1921 ως «Σαλόν Ιντεάλ» και μέσα στα χρόνια του ευτύχησε όχι μόνο να φιλοξενήσει μεγάλες ταινίες, αλλά και σπουδαίες παραστάσεις. Με μεγαλοπρεπή αίθουσα που προκαλεί ακόμα και στις ημέρες μας δέος, το «Ιντεάλ» είχε αρχικά 2.000 θέσεις, μοιρασμένες στην πλατεία και τον μεγάλο του εξώστη.

Πηγή εικόνας: Μηχανή του Χρόνου

Πρωτοπόρο στις τεχνολογικές εξελίξεις, το «Ιντεάλ» ήταν ο δεύτερος αθηναϊκός κινηματογράφος που έγινε πλήρως ομιλών με υπερ-σύγχρονα για την εποχή τους συστήματα ήχου της RCA, αλλά και ο πρώτος που σύμφωνα με μαρτυρίες της εποχής εγκατέστησε στερεοφωνικό ήχο. Με την εκ βάθρων ανακαίνιση του 1991, το Ιντεάλ απογειώνεται σε μία από τις πολυτελέστερες αίθουσες της Ευρώπης.

Όσο οι εξωτερικοί χώροι ακολουθούν και αναδεικνύουν το νεοκλασικό ύφος του κτιρίου που το φιλοξενεί, το «Ιντεάλ» τηρεί τα πρότυπα των σύγχρονων premium cinemas του κόσμου. Χωρίς να αλλάξει καθόλου το μέγεθος της αίθουσας, οι θέσεις μειώνονται σε 750, καθώς τοποθετούνται οι νέες, αναπαυτικές και τεράστιες πολυθρόνες της γαλλικής εταιρείας Quinette, που έχει εξοπλίσει εμβληματικές αίθουσες κινηματογράφων και όπερας στη Γαλλία και σε ολόκληρο τον κόσμο, μεταξύ των οποίων το Palais des Festivals στις Κάννες.

Οι πλαϊνές επιφάνειες που έπρεπε να είναι σκούρες για να μην αποσπούν το βλέμμα από την οθόνη, διακοσμούνται με τις γκρι τοιχογραφίες του ζωγράφου και καθηγητή Άγγελου Αντωνόπουλου, και γίνονται παντοτινό σημείο αναφοράς.

Το «Ιντεάλ» μάς μαθαίνει τον όρο «γιγαντοθόνη» καθώς η νέα του wall-to-wall οθόνη καταλαμβάνει επιφάνεια 150 τ.μ. και εξακολουθεί να είναι η μεγαλύτερη σε μεμονωμένη αίθουσα σήμερα στην Ελλάδα. Πρώτο το «Ιντεάλ» εγκαθιστά σύστημα ήχου Dolby SR, με πιστοποίηση κατά THX του Τζωρτζ Λούκας, ενώ λίγα χρόνια αργότερα τον αναβαθμίζει σε ψηφιακό πεντακάναλο.

SOS για Ιντεάλ και Άστορ

Μετά τις εν λόγω εξελίξεις, οι ιστορικές αίθουσες της Αθήνας, Ιντεάλ και Άστορ απευθύνουν κάλεσμα στήριξης.

Ενόψει της οριστικής απόφασης για το μέλλον των ιστορικών αιθουσών (από τις τελευταίες που έχουν απομείνει λειτουργικές σε μια Αθήνα-ξενοδοχειακή μονάδα), τα ιστορικά σινεμά του κέντρου της Αθήνας ΙΝΤΕΑΛ, ΑΣΤΟΡ και ΙΡΙΔΑ (που επίσης βρίσκεται υπό υπαρξιακή απειλή) ανοίγουν τις πόρτες τους με δωρεάν προβολές και live για το κοινό, απευθύνοντας ένα κάλεσμα στήριξης σε όλους τους κατοίκους της πόλης, για τη συνέχιση της λειτουργίας τους, αλλά και για τον ίδιο τον κινηματογραφικό πολιτισμό της χώρας.

Το κάλεσμα γίνεται για την Κυριακή 2 Απριλίου, με δωρεάν προβολές και events, με τη στήριξη μεταξύ άλλων, των κινηματογραφικών φεστιβάλ Νύχτες Πρεμιέρας, φεστιβάλ γαλλόφωνου κινηματογράφου και εθνογραφικού φεστιβάλ της Αθήνας.

Οι προβολές θα ξεκινήσουν το απόγευμα και θα διαρκέσουν έως το βράδυ μέσα αλλά και έξω από τους κινηματογράφους, στην πλατεία Κοραή και στην Ακαδημίας 55, όπου θα στηθούν οθόνες.

To πρόγραμμα των δωρεάν προβολών:

  • 18:00 | ΑΣΤΟΡ | Aftersun, της Σάρλοτ Γουέλς, 102λ.
  • 18:30 | ΙΡΙΔΑ | Η Χρονιά με τα 13 Φεγγάρια, του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, 124λ.
  • 20:00 | ΑΣΤΟΡ | Brutalia: Μέρες Εργάσιμες, του Μανώλη Μαυρή, 26λ.
  • 19:45 | ΠΛΑΤΕΙΑ ΚΟΡΑΗ | Cannibal Tours, του Ντένις Ο’Ρουρκ, 72λ.
  • 20:45 | ΑΣΤΟΡ | Final Cut!, του Μισέλ Χαζιναβίσιους, 110λ.
  • 21:00 | ΙΡΙΔΑ | Ποίηση Χωρίς Τέλος, του Αλεχάντρο Χοδορόφσκι, 128λ.
  • 21:15 | ΠΛΑΤΕΙΑ ΚΟΡΑΗ | Ο Χαμένος τα Παίρνει Όλα, του Νίκου Νικολαϊδη, 120λ.
  • 21:30 | ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ 55 | Climax, του Γκασπάρ Νοέ, 96λ.
  • 21:45 | ΙΝΤΕΑΛ | Το Μπλε Καφτάνι, της Μαριάμ Τουζάνι, 122λ.

LIVE @ΑΣΤΟΡ:

  • 21:30 | Night in Athens
  • 22:30 | Incirrina