Εξεταστικό… πόκερ θα παίξουν το καλοκαίρι του 2022 οι υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων, καθώς τίποτα δεν θα είναι όπως το ξέρουν. Νέοι βαθμολογικοί συντελεστές ανά μάθημα και πανεπιστημιακό τμήμα, νέα Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής και διπλό μηχανογραφικό συνθέτουν το σκηνικό των ερχόμενων πανελλαδικών εξετάσεων, με τις προβλέψεις για την κίνηση των βάσεων εισαγωγής να καθίστανται πλέον γρίφος. Βέβαια, αν εξαιρέσει κανείς την πολυπλοκότητα του συστήματος, ικανοποιείται τελικά ένα αίτημα πολλών ετών: τα ΑΕΙ να ορίζουν τη βαρύτητα των μαθημάτων που κρίνουν αυτά απαραίτητα για τους νέους φοιτητές τους.

Το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε προχθές τους συντελεστές βαρύτητας που όρισαν τα πανεπιστήμια για καθένα από τα τέσσερα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα, οι οποίοι δεν είναι μικρότεροι του 20% και το άθροισμά τους αποδίδει το 100%. Στις περιπτώσεις σχολών, τμημάτων ή εισαγωγικών κατευθύνσεων, όπου απαιτείται η εξέταση ειδικού μαθήματος ή πρακτικές δοκιμασίες, ο συντελεστής βαρύτητας αυτών είναι είτε 10% είτε 20%.

Ετσι, διαφορετικές σχολές διαλέγουν διαφορετικούς συντελεστές και κατ’ επέκταση διαμορφώνουν διαφορετικά εξεταστικά δεδομένα. Για παράδειγμα, οι ιατρικές σχολές της δεν πριμοδότησαν τη Βιολογία αλλά όρισαν κοινό συντελεστή βαρύτητας το 25% σε όλα τα μαθήματα που εξετάζονται οι υποψήφιοι για τα προγράμματά τους, ενώ πολλές νομικές πριμοδότησαν με 30% Γλώσσα και Αρχαία. Τα πολυτεχνεία, από την άλλη, έχουν αρκετές διαφοροποιήσεις ανά τμήματα, ενώ οι οικονομικές σχολές επίσης κράτησαν ισορροπία μεταξύ όλων των μαθημάτων που εξετάζονται.

Τι θα ισχύει

«Οι υποψήφιοι στις πανελλαδικές του 2022 θα δουν έναν νέο τρόπο υπολογισμού μορίων που θα αποδίδει για κάθε τμήμα διαφορετικό σύνολο» λέει στα «ΝΕΑ» ο σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού Χρήστος Ταουσάνης. Συνεπώς, εξηγεί, αν για παράδειγμα κάποιος υποψήφιος θέλει να δει και στα 150 τμήματα του πεδίου του τι μόρια συγκεντρώνει θα πρέπει να κάνει 150 διαφορετικούς υπολογισμούς προκειμένου να εξακριβώσει το σύνολο των μορίων του.

Οπως επισημαίνει ο ίδιος, σε ένα κλασικό τμήμα, όπως αυτό της Βιολογίας, που το βρίσκουμε τόσο στο 2ο όσο και στο 3ο επιστημονικό πεδίο, διαπιστώνουμε πως έχει εντελώς διαφορετικούς συντελεστές – εκτός από ΑΕΙ σε ΑΕΙ – και από πεδίο σε πεδίο. Ετσι, στο τμήμα Βιολογίας του ΑΠΘ το 2ο πεδίο δίνει τους ακόλουθους συντελεστές:

Νεοελληνική Γλώσσα 24%, Φυσική 22%, Χημεία 30%, Μαθηματικά 24%, ενώ στο 3ο πεδίο δίνει τους εξής συντελεστές: Νεοελληνική Γλώσσα 20%, Φυσική 20%, Χημεία 27%, Βιολογία 33%.

Το ίδιο τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών, στο 2ο πεδίο δίνει συντελεστές: Νεοελληνική Γλώσσα 22%, Φυσική 23%, Χημεία 30%, Μαθηματικά 25%, ενώ στο 3ο πεδίο δίνει συντελεστές: Νεοελληνική Γλώσσα 22%, Φυσική 20%, Χημεία 25% και Βιολογία 33%.

Ισόποση βαρύτητα

Παράλληλα, λέει ο σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού, έχουμε τμήματα τα οποία δίνουν ισόποση βαρύτητα σε όλα τα μαθήματα, όπως για παράδειγμα αυτό της Αγγλικής Φιλολογίας του ΑΠΘ, με 25% στο καθένα από τα τέσσερα μαθήματα των πανελλαδικών.

Στην ίδια κατεύθυνση, υπάρχουν τμήματα που δίνουν ιδιαίτερη βαρύτητα στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και όχι στα μαθήματα βαρύτητας που ενδεχομένως να περίμενε κάποιος. Για παράδειγμα, το τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών Κρήτης δίνει 30% στη Γλώσσα και στα Μαθηματικά και χαμηλούς συντελεστές (20%) στη Φυσική και στη Χημεία.

Τέλος, έχουμε περιπτώσεις τμημάτων που, αν και σχετίζονται με ένα γνωστικό αντικείμενο, εντούτοις δεν επέλεξαν να δώσουν τον υψηλότερο συντελεστή στο άμεσα συνδεόμενο μάθημα. Για παράδειγμα, το τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Πατρών δεν έδωσε τον υψηλό συντελεστή στο μάθημα της Φυσικής, αλλά όρισε συντελεστή 30% και στη Φυσική και στα Μαθηματικά.