Τέταρτη σε παγκόσμιο επίπεδο είναι η Σχολή Πολιτικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, αφήνοντας πίσω της όλα τα μεγάλα αμερικανικά πανεπιστήμια. Οι Πολιτικοί Μηχανικοί του ΕΜΠ, μια σχολή πλέον παγκοσμίου φήμης, επιστημονικά «καλπάζουν» ανεβαίνοντας τρεις θέσεις μέσα σε έναν χρόνο στην περίφημη κατάταξη του Ινστιτούτου της Σαγκάης. Η κατάταξη εντάσσει φέτος τη Σχολή στο top 5 της ερευνητικής και επιστημονικής «αφρόκρεμας» της υφηλίου. Ετσι, από την έβδομη θέση η Σχολή Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ φέτος ανεβαίνει στην τέταρτη παγκοσμίως και στη δεύτερη θέση στην Ευρώπη.

Οπως λέει σχετικά ο πρύτανης του ΕΜΠ Ανδρέας Μπουντουβής«πρόκειται για ένα σημαντικό επίτευγμα του ιδρύματος, αφού πρώτη φορά στην ιστορία των παγκόσμιων αξιολογήσεων και κατατάξεων των πανεπιστημίων, μια σχολή από την Ελλάδα κατατάσσεται στην πρώτη πεντάδα», ενώ ο κοσμήτορας Νίκος Λαγαρόςπροσθέτει ότι «η διάκριση αυτή έρχεται σε μια στιγμή που χρειαζόμαστε μια διεθνή ηθική επιβράβευση, αφού η χώρα μας όχι απλά δεν μας επιβραβεύει, αλλά τα μέτρα που έχει πάρει την τελευταία δεκαετία έχουν πλήξει τη Σχολή Πολιτικών Μηχανικών όσο καμιά άλλη. Το καθηγητικό προσωπικό μας έχει μειωθεί στο μισό και ο προϋπολογισμός μας στο ένα δέκατο!».

«Πανεπιστημιοποίηση»

Ολα αυτά, βέβαια, σε περίοδο κατά την οποία ο επιστημονικός και κατασκευαστικός χώρος βιώνει τις πρώτες σοβαρές παρενέργειες της άκριτης «πανεπιστημιοποίησης» των ΤΕΙ. Το Τεχνικό Επαγγελματικό Επιμελητήριο, μάλιστα, έχει επιλέξει την προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας για την απόδοση του τίτλου των πενταετών αναβαθμισμένων σπουδών μάστερ που παρέχουν σήμερα τα πολυτεχνεία σε πολυτεχνικά πρώην ΤΕΙ, τα οποία εντάχθηκαν πριν από δυο χρόνια στα πανεπιστήμια, χωρίς να προηγηθεί μελέτη σκοπιμότητας, βιωσιμότητας ή αντιστοίχισης των προγραμμάτων τους. Ετσι, η χώρα απέκτησε δεκάδες νέα πολυτεχνικά τμήματα, με αποτέλεσμα σήμερα, όπως λένε εκπρόσωποι του ΤΕΕ στα «ΝΕΑ», να έχουμε τμήματα πολιτικών μηχανικών που δεν προσφέρουν ως μάθημα την αντισεισμική προστασία…

Αντιδράσεις ΤΕΕ

Για το θέμα ήδη η διοικούσα επιτροπή του ΤΕΕ, με αφορμή την έκδοση σε ΦΕΚ απόφασης του υπουργείου Παιδείας για απονομή τίτλου integrated masterσε αποφοίτους τμήματος του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (προέκυψε από τη συνένωση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά), είχε εκδώσει τις προηγούμενες ημέρες σκληρή ανακοίνωση στην οποία αναφέρει ότι «υπερασπιζόμενη αταλάντευτα το ενιαίο, αδιάσπαστο πενταετές δίπλωμα των μηχανικών,στηλιτεύει απερίφραστα την επίσπευση και τη μεθόδευση του υπουργείου Παιδείας να απονείμει άκριτα ενιαίο και αδιάσπαστο τίτλο σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου (integrated master) στους αποφοίτους του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών της Σχολής Μηχανικών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (ΠΑΔΑ),όπως δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ 1946/Β/14-5-2021)». Επιπλέον, το ΤΕΕ «ζητάει να διερευνηθεί με ποια κριτήρια και ποιες διαπιστεύσεις, σύμφωνα με τα διεθνώς ισχύοντα, έγινε η αξιολόγηση του συγκεκριμένου τμήματος, όσον αφορά τόσο τη διάρθρωση και το επίπεδο σπουδών, αλλά και τις υποδομές – εργαστήρια, pc labs, εργασία πεδίου – όσο και τα προσόντα, τον αριθμό και τα γνωστικά αντικείμενα των διδασκόντων του τμήματος».

Πτυχία

«Σε όλο τον κόσμο υπάρχουν πολυτεχνικές σχολές και τμήματα διαφορετικών επιπέδων – γοήτρου – αναγνωρισιμότητας – υπόληψης που χορηγούν πτυχία διαφόρων ειδικοτήτων μηχανικών. Το ΜΙΤ δεν είναι το μόνο τεχνολογικό ίδρυμα της Μασαχουσέτης, ούτε το Caltech της Καλιφόρνιας, ούτε το ΕΤΗΖ της Ελβετίας. Ούτε, βέβαια, το ΕΜΠ το μόνο ίδρυμα της Ελλάδας που χορηγεί διπλώματα μηχανικών. Είναι, βέβαια, το αρχαιότερο και απολαμβάνει υψηλού κύρους αναγνώριση εντός και εκτός Ελλάδος, και αυτό συνιστά πολύτιμη προστιθέμενη αξία στα διπλώματα των αποφοίτων του. Είναι φυσικό, νεότερες σχολές μηχανικών να χρειάζονται πολύ χρόνο και μεγάλη προσπάθεια για να κατακτήσουν αναγνώριση και κύρος προς όφελος, κυρίως, των φοιτητών τους μέσω του αντικρίσματος των πτυχίων τους στην αγορά εργασίας.

Το μεγάλο πρόβλημα στην Ελλάδα είναι ο ακαδημαϊκός/αναπτυξιακός σχεδιασμός: Σχολές και τμήματα μηχανικών που παράγουν αποφοίτους σε ποσότητες κραυγαλέα αναντίστοιχες με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας και συνεπακόλουθα οδηγούν σε ανεργία και μεγάλη φυγή, πτυχία με απώτερη δημοσιοϋπαλληλική στόχευση που σε μεγάλο ποσοστό συγκρίνονται μόνο ως παραγωγοί προσμετρούμενων μορίων, τεράστιο κενό στην (ενδιάμεση) τεχνική εκπαίδευση. Εν προκειμένω, η ουσιαστική πιστοποίηση των προγραμμάτων σπουδών από την ΕΘΑΑΕ αλλά και ο ρόλος του ΤΕΕ ως αρμόδιου φορέα αποτίμησης εκπαιδευτικών προσόντων για την πρόσβαση σε επαγγελματικές δραστηριότητες μηχανικών είναι κρίσιμης σημασίας» σημειώνει στα «ΝΕΑ» ο πρύτανης του ΕΜΠ Ανδρέας Μπουντουβής.