Το θέμα των οθονών αφής, των συστημάτων πολυμέσων ( infotainmaint) και κατά πόσο  κάνουν εύκολη την ζωή των οδηγών ( σε σχέση με τα απλά κουμπιά) ή ενέχουν επιπλέον κινδύνους απόσπασης της προσοχής των οδηγών φαίνεται ότι συνεχίζει να απασχολεί αρκετές έρευνες αλλά και να προβληματίζει τους ειδικούς που μελετούν την παραμέτρους της οδικής ασφάλειας. Μια νέα έρευνα , που έρχεται από την Γερμανία, φανερώνει την «δυσανεξία» των οδηγών έναντι αυτών των συστημάτων με τις οθόνες αφής, με το μεγαλύτερο μέρος αυτών να δηλώνουν ότι παρόλο που έχουν επιλέξει ένα αυτοκίνητο με όλα τα συστήματα συνδεσιμότητας και τον χειρισμό τους να γίνεται χωρίς τα κλασικά κουμπιά, οι ίδιοι επιβεβαιώνουν ότι δεν έχουν συμφιλιωθεί τόσο όσο θα περίμεναν με τις προηγμένες τεχνολογίες , τις οθόνες αφής, τις φωνητικές εντολές και τις διαισθητικές λειτουργίες.

Μια άποψη είναι ότι,  όπως αναφέρουν οι ειδικοί των αυτοκινητοβιομηχανιών,  να είναι ακόμη πολύ νωρίς, μιας και μεγάλη μερίδα οδηγών μεταβαίνει «βίαια» από την ξεπερασμένη τεχνολογία των διακοπτών, στην προηγμένη ψηφιακή «γλώσσα» των οθονών αφής και σε έναν πρωτόγνωρο για τους παραδοσιακούς οδηγούς χειρισμό που η εξοικείωση έρχεται μετά από μεγάλο χρονικό διάστημα. Το μεγαλύτερο πρόβλημα δείχνει να είναι πρακτικό, ενώ, δεν είναι λίγοι οι οδηγοί που δυσκολεύονται να τα χρησιμοποιούν κατά τη διάρκεια της οδήγησης.

Συγκεκριμένα, η έρευνα φανερώνει, ότι το 37% των οδηγών επιθυμούν τους διακόπτες και τα μπουτόν, αντί για τις ψηφιακές οθόνες που τους έχουν κάνει τη ζωή μαρτύριο. Υπάρχει και ένα ποσοστό του 22% που πιστεύει, ότι , ο ιδανικότερος τρόπος είναι ο συνδυασμός των διακοπτών με τις touch-screen οθόνες. Μάλιστα, αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν διαχωρίσει τις λειτουργίες: oi πιο χρηστικές – όπως του κλιματισμού που γίνεται με τα απλά κουμπιά και οι πιο προηγμένες ( όμως το σύστημα πολυμέσων με τα συστήματα υποβοήθησης, το ηχοσύστημα, την σύνδεση στο διαδίκτυο – κ.α.) που έχουν περάσει όλες στις οθόνες αφής.

Όμως, τα μαντάτα , για τους εραστές των κουμπιών δεν είναι καθόλου καλά, αφού, χρόνο με το χρόνο, και σε ολοένα και περισσότερα νέα αυτοκίνητα υιοθετείται η τάση των οθονών αφής με τα κλασικά κουμπιά να αποτελούν μειοψηφία στα ταμπλό των αυτοκινήτων.  Επίσης, από την έρευνα προκύπτει ότι υπάρχει και ένα ποσοστό οδηγών, μόλις το 16%, που προτιμάει τον πλήρη έλεγχο των λειτουργιών, μόνο από τις οθόνες αφής, ενώ, μόνο ένας στους δέκα πιστεύει ότι τους βοηθούν οι φωνητικές εντολές!

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από το ερευνητικό ινστιτούτο YouGov σε συνεργασία με την ψηφιακή πλατφόρμα πωλήσεων mobile.de. Επίσης, μια άλλη , πρόσφατη έρευνα δείχνει ότι οι οθόνες αφής, μπορεί να αποτελούν ατού για τις περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες στην προσέλκυση πελατών, όμως, φαίνεται ότι, στον τομέα της απόσπασης της προσοχής των οδηγών δεν είναι και τόσο αθώες.  Ειδικότερα, οι έρευνες φανερώνουν, ότι ο οδηγός πλέον απαιτεί διπλάσιο χρόνο στην ρύθμιση ακόμη και των πιο απλών λειτουργιών, όπως του κλιματισμού ή του ηχοσυστήματος μέ τις οθόνες αφής σε σχέση με το αν υπήρχαν στη θέση τους απλά κουμπιά!

Τα πράγματα γίνονται ακόμη χειρότερα όταν ο οδηγός πρέπει να χειριστεί το σύστημα πλοήγησης, το ζουμάρισμα ή το ξεζουμάρισμα του χάρτη κ.α. Και όλα αυτά την στιγμή που  ήδη είναι γνωστό, ότι η απόσπαση της προσοχής των οδηγών ευθύνεται για το 15% των τροχαίων ατυχημάτων! Ενώ, η έλλειψη προσοχής κατά την οδήγηση ευθύνεται επίσης για το 25% των θανατηφόρων τροχαίων.

Πάντως, οι αυτοκινητοβιομηχανίες συστήσουν , όλα οι λειτουργίες να πραγματοποιούνται την στιγμή που το αυτοκίνητο είναι ακινητοποιημένο, ενώ, σαφώς, οι φωνητικές εντολές , που δεν αποσπούν καθόλου την προσοχή των οδηγών, να δώσουν λύση στο πρόβλημα.