Ερώτηση στους υπουργούς Εργασίας και Μετανάστευσης από 29 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ για τη μη εφαρμογή του νόμου, την αποψίλωση του ΕΚΚΑ και τη μη παραγωγική Ειδική Γραμματεία υπό την κ. Αγαπηδάκη.

«Δύο χρόνια μετά την ψήφισή του, ο νόμος για την Επιτροπεία ασυνόδευτων Ανηλίκων δεν εφαρμόζεται εξ αιτίας της διάσπασης αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων Εργασίας και Μετανάστευσης.

Το ΕΚΚΑ αποψιλώνεται – εν μέσω πανδημίας – από έμπειρο προσωπικό για να στελεχωθεί η Ειδική Γραμματεία Ασυνόδευτων Ανηλίκων με επικεφαλής την κ. Αγαπηδάκη στο Υπουργείο των μετακλητών και των απ’ ευθείας αναθέσεων».

Με ερώτησή τους προς τους Υπουργούς Εργασίας και Μετανάστευσης κ.κ. Βρούτση και Μηταράκη, 27 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ –Προοδευτική Συμμαχία συνυπογράφουν ερώτηση των αρμόδιων Τομεαρχών κ.κ. Φωτίου και Ψυχογιού σχετικά με την καθυστέρηση στην εφαρμογή του νόμου του ΣΥΡΙΖΑ για την Επιτροπεία Ασυνόδευτων Ανηλίκων.

Η ερώτηση του βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ

Δύο χρόνια μετά την ψήφισή του, ο νόμος για την Επιτροπεία ασυνόδευτων Ανηλίκων δεν εφαρμόζεται εξ αιτίας της διάσπασης αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων Εργασίας και Μετανάστευσης

Με τον Ν.4554/2018 ρυθμίστηκε συνολικά το πλαίσιο για την επιτροπεία των ασυνόδευτων ανηλίκων στην Ελλάδα και ορίσθηκε ότι «αρμόδια αρχή για την προστασία των ασυνόδευτων ανηλίκων και των χωρισμένων ανηλίκων ορίζεται η Γενική Διεύθυνση Κοινωνικής Αλληλεγγύης του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης» (άρθρο 13 παρ 2 εδάφιο α), ως αρμόδιος  φορέας για την παιδική προστασία στη χώρα μας.

Το 2019 ανατέθηκε από τον κ. Μητσοτάκη ο ρόλος της Εθνικής Συντονίστριας για τα Ασυνόδευτα Ανήλικα στην κ. Αγαπηδάκη, η οποία τον Μάιο του 2020 ορίστηκε επικεφαλής της νεοσύστατης Ειδικής Γραμματείας Προστασίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου και ανέλαβε μεταξύ άλλων αρμοδιότητες όπως η διαχείριση των αιτημάτων στέγασης των ασυνόδευτων ανηλίκων, που ασκεί επί σειρά ετών με επιτυχία και διεθνή αναγνώριση το ΕΚΚΑ, φορέας εποπτευόμενος από το Υπουργείο Εργασίας.

Για να ανταποκριθεί σε αυτόν τον ρόλο η Ειδική Γραμματεία Προστασίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων, η οποία δεν διαθέτει ούτε οργανισμό, ούτε μόνιμο προσωπικό, ούτε οργανόγραμμα διευθύνσεων, υφαρπάζει στελέχη του ΕΚΚΑ με γνώση και εμπειρία του αντικειμένου, με βάση ειδική διάταξη του Ν.4686/ 2020, με την οποία μάλιστα δίνει τη δυνατότητα διεκδίκησης διευθυντικών θέσεων από τους μετακινούμενους υπαλλήλους. Παρακάμπτεται έτσι ο προγενέστερος νόμος της παρούσας κυβέρνησης (Ν. 4659/2020  άρθρο 19) που προβλέπει ότι απαιτείται η προηγούμενη σύμφωνη γνώμη του Υπουργού Εργασίας για την οποιαδήποτε μετάταξη ή απόσπαση προνοιακών υπαλλήλων.

Στο διάστημα των 15 μηνών με κυβέρνηση Ν.Δ.:

  • Καταργήσατε το Υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής στη βάση του ότι θεωρείτε το προσφυγικό – μεταναστευτικό ζήτημα πρόβλημα ασφάλειας, και αναθέσατε την αρμοδιότητα στον κ. Χρυσοχοΐδη.
  • Ορίσατε την κ. Αγαπηδάκη Εθνική Συντονίστρια για τα Ασυνόδευτα Ανήλικα, ενώ η αρμοδιότητα ανήκε στο Υπουργείο Εργασίας και συγκεκριμένα στην Υφυπουργό κ. Μιχαηλίδου.
  • Επανασυστήσατε το Υπουργείο – ως Μετανάστευσης και Ασύλου πλέον – μπροστά στο αδιέξοδο που οι ίδιοι προκαλέσατε.
  • Δημιουργήσατε στο επανασυσταθέν Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου Ειδική Γραμματεία Προστασίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων με επικεφαλής την κ. Αγαπηδάκη, στην οποία δώσατε αρμοδιότητες που αφαιρέσατε από το Υπουργείο Εργασίας.
  • Επιτρέψατε τη μετακίνηση προνοιακού προσωπικού για τη στελέχωσή της εν μέσω πανδημίας.
  • Κόπτεσθε για τα ασυνόδευτα ανήλικα και παράλληλα τα διαχωρίζετε σε κάτω των 15 και άνω των 15 ετών, για να διευκολύνετε την προοπτική απέλασης των τελευταίων, που αριθμούν το 83% του συνόλου.

Μετά από όλες αυτές τις παλινωδίες, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι ο νόμος για την επιτροπεία δεν εφαρμόζεται 2 χρόνια μετά την ψήφισή του, με αποτέλεσμα τα ασυνόδευτα προσφυγόπουλα να στερούνται του δικαιώματος πλήρους και εξατομικευμένης νομικής εκπροσώπησης.

Επειδή Τα ασυνόδευτα ανήλικα είναι κατά πρώτο και κύριο λόγο παιδιά και η προστασία τους οφείλει να είναι αντικείμενο της αρμόδιας για την παιδική προστασία υπηρεσίας του κράτους, δηλαδή της Γενικής Διεύθυνσης Κοινωνικής Αλληλεγγύης του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων

Επειδή Η αποψίλωση του ΕΚΚΑ από έμπειρο προσωπικό καθίσταται επικίνδυνη, ειδικά με δεδομένες τις αυξημένες ανάγκες που προκαλεί η πανδημία του Covid-19

Επειδή Ισχύει ήδη το καθεστώς των αναθέσεων έργου του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου με αδιαφανή κριτήρια σε αμφίβολης εμπειρίας ΜΚΟ και μάλιστα με αντικείμενο τη στέγαση αιτούντων άσυλο, όπως καταγγέλθηκε και στη Βουλή για ακροδεξιάς καταγωγής ΜΚΟ που συστήθηκε στις 22/9/2020 και λαμβάνει ποσό 1,2 εκ Ευρώ

Επειδή Είναι βέβαιο ότι η διάσπαση της αρμοδιότητας προστασίας των ασυνόδευτων ανηλίκων μεταξύ δύο υπουργείων – Εργασίας για την επιτροπεία, Μετανάστευσης και Ασύλου για την στεγαστική και άλλη αποκατάσταση – μόνο σε καθυστερήσεις, δυσλειτουργίες και διασπάθιση δημόσιου και κοινοτικού χρήματος μπορεί να οδηγήσει

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

  1. Πότε θα εφαρμοστεί ο νόμος4554/2018 για την Επιτροπεία Ασυνόδευτων Ανηλίκων; Τι εμποδίζει την άμεση εφαρμογή του; Το ΕΚΚΑ διαθέτει σήμερα επαρκή στελέχωση ώστε να συμβάλει στην εφαρμογή του στο μέτρο της αρμοδιότητάς του;
  2. Είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης  να μετακινηθεί η Ειδική Γραμματεία Προστασίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων με επικεφαλής την κ. Αγαπηδάκη στον φυσικό χώρο της παιδικής προστασίας που είναι η Γενική Διεύθυνση Κοινωνικής Αλληλεγγύης του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων;
  3. Μήπως υπάρχουν ειλημμένες αποφάσεις για ανάθεση έργου σε συγκεκριμένες ΜΚΟ, ώστε να μοιραστούν σε ημέτερους οι πιστώσεις του Ευρωπαϊκού Ταμείου Μετανάστευσης και Ασύλου και άλλων κοινοτικών φορέων;
  4. Πότε θα εφαρμοστεί ο νόμος4554/2018 για την Επιτροπεία Ασυνόδευτων Ανηλίκων; Τι εμποδίζει την άμεση εφαρμογή του; Το ΕΚΚΑ διαθέτει σήμερα επαρκή στελέχωση ώστε να συμβάλει στην εφαρμογή του στο μέτρο της αρμοδιότητάς του;
  5. Είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης να μετακινηθεί η Ειδική Γραμματεία Προστασίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων με επικεφαλής την κ. Αγαπηδάκη στον φυσικό χώρο της παιδικής προστασίας που είναι η Γενική Διεύθυνση Κοινωνικής Αλληλεγγύης του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων;
  6. Μήπως υπάρχουν ειλημμένες αποφάσεις για ανάθεση έργου σε συγκεκριμένες ΜΚΟ, ώστε να μοιραστούν σε ημέτερους οι πιστώσεις του Ευρωπαϊκού Ταμείου Μετανάστευσης και Ασύλου και άλλων κοινοτικών φορέων

Καταγγέλλει «μοίρασμα» τράπουλας

Μοίρασμα της τράπουλας και για τους ασυνόδευτους ανήλικους καταγγέλλει το Σωματείο Εργαζομένων του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΕΚΚΑ).

Σύμφωνα με καταγγελία που αναρτήθηκε στην «Εφημερίδα των Συντακτών», τονίζουν ότι διασπάται το ενιαίτο αντικείμενο της προστασίας των ασυνόδευτων ανηλίκων που του έχει ανατεθεί ως αρμοδιότητα.

Σε ανακοίνωσει το Σωματείο εξηγεί πως αυτό γίνεται με πολιτικές, όπως αυτή της μεταβίβασης της αρμοδιότητας της Γενικής Διεύθυνσης Κοινωνικής Αλληλεγγύης στην ειδική γραμματέα για τα ασυνόδευτα παιδιά Ειρήνη Αγαπηδάκη με αποτέλεσμα να αφήνει αφήνοντας το θεσμό της Επαγγελματικής Επιτροπείας στο ΕΚΚΑ χωρίς να εξασφαλίζονται οι απαραίτητες πρϋποθέσεις.

Στο κείμενο καταγγέλλεται ότι υφαρπάζονται στελέχη του Κέντρου για τη στελέχωση της δικής της υπηρεσίας και σημειώνεται ότι αναπάντητο παραμένει, μεταξύ άλλων, το ερώτημα για το πως δικαιολογείται η δημιουργία ειδικής γραμματείας, όταν λίγους μήνες πριν καταργήθηκε η ειδική γραμματεία για τους Ρομά.