Τη δυνατότητα για ιατρικές συνταγές με γραπτό μήνυμα στο κινητό των πολιτών, online εξουσιοδοτήσεις και υπεύθυνες δηλώσεις και νέα εργαλεία για να μείνει το κράτος ανοικτό εν μέσω πανδημίας φέρνει εσπευσμένα ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης. «Ο σχεδιασμός μας για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους δεν ανατρέπεται. Επιταχύνεται» λέει και χαρακτηρίζει την ψηφιακή πύλη gov.gr «μέσο καταπολέμησης μιας πανδημίας». Απαντά στις ανησυχίες για τις αντοχές του δικτύου τηλεπικοινωνιών και μιλά για την πρωτοβουλία της Ελλάδας για ευρωπαϊκή βιντεοδιάσκεψη σχετική με τις ψηφιακές προκλήσεις.

 

Ανακοινώσατε τη λειτουργία του gov.gr δύο μήνες νωρίτερα από την αρχική εξαγγελία. Προχωρείτε σε νέα ιεράρχηση προτεραιοτήτων λόγω της υγειονομικής κρίσης; Δηλαδή τι πάει «πίσω» και τι έρχεται «μπροστά»;

Είναι αυτονόητο ότι σε μια τόσο κρίσιμη στιγμή ο σχεδιασμός και οι προτεραιότητες αναθεωρούνται. Στη δική μας περίπτωση, δεν επιλέξαμε να «πάμε πίσω» κάποιες εξαγγελίες, αλλά να επιταχύνουμε εκείνες που θα συμβάλουν στην εξυπηρέτηση των πολιτών και στην ανάσχεση της διασποράς του κορωνοϊού. Τις πρώτες μέρες αυτής της κρίσης παρατηρήσαμε ότι μεγάλο μέρος της προσέλευσης πολιτών σε υπηρεσίες είχε να κάνει με θεώρηση εξουσιοδοτήσεων και υπεύθυνων δηλώσεων. Ετσι, επισπεύσαμε τη δοκιμαστική λειτουργία του gov.gr ώστε να κάνουμε πιο εύκολη για τους πολίτες την εξυπηρέτησή τους από απόσταση. Οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να βρουν οργανωμένα, σε ένα σημείο, όλες τις υπηρεσίες που μέχρι στιγμής παρέχονται ψηφιακά από το Δημόσιο και επιπλέον θα μπορούν να συμπληρώνουν online εξουσιοδοτήσεις και υπεύθυνες δηλώσεις.

 

Θα κερδίσετε το στοίχημα να μείνει ανοικτό το κράτος;

Ηδη διαθέσαμε στο Δημόσιο και στους δήμους την πλατφόρμα e:Presence, μέσω της οποίας παρέχεται η δυνατότητα τηλεδιασκέψεων με υψηλή ποιότητα και διαδραστικότητα. Πλέον κάθε φορέας του ευρύτερου Δημοσίου μπορεί να ορίσει συντονιστή ή συντονιστές τηλεδιασκέψεων και ταυτόχρονα να ενημερώσει όλα τα στελέχη του για τη δυνατότητα χρήσης της υπηρεσίας. Διαθέσαμε, επίσης, ψηφιακά τη φορολογική ενημερότητα σε όλες τις υπηρεσίες του Δημοσίου. Επιπλέον, εξαγγείλαμε την πρωτοβουλία #DigitalSolidarityGR, μέσω της οποίας καλούμε τις επιχειρήσεις τεχνολογίας να εξετάσουν ποιες από τις υπηρεσίες και προϊόντα τηλεργασίας, εκπαίδευσης και ψυχαγωγίας που παρέχουν συνδρομητικά μπορούν να διαθέσουν δωρεάν για όσο διαρκούν τα μέτρα για τον κορωνοϊό.

Και βέβαια, όπως σας ανέφερα και πιο πριν, τίθεται σε δοκιμαστική λειτουργία το gov.gr, το οποίο προοριζόταν για να αντιμετωπίσει τη γραφειοκρατία, αλλά πλέον καλείται να λειτουργήσει ως μέσο καταπολέμησης μιας πανδημίας: οι πολίτες δεν θα χρειάζεται να βγουν από το σπίτι τους για τη θεώρηση του γνησίου της υπογραφής τους σε μια εξουσιοδότηση ή υπεύθυνη δήλωση. Θα μπορούν να το κάνουν από τον υπολογιστή ή το κινητό τους χρησιμοποιώντας κάτι που όλοι διαθέτουν, τους κωδικούς τους στο Taxisnet.

 

t

 

Για τη δημόσια υγεία;

Μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης και σε συνεργασία με το υπουργείο Υγείας θα είναι δυνατή η εξ αποστάσεως συνταγογράφηση - με βάση, πάντα, τα σχετικά ιατρικά πρωτόκολλα. Οι ασθενείς θα λαμβάνουν μέσω SMS ένα barcode που θα αντιστοιχεί στη συνταγή τους, η οποία θα είναι συσχετισμένη και με τον ΑΜΚΑ τους. Απαλλάσσουμε έτσι τις ευπαθείς ομάδες από την υποχρέωση να εκτεθούν στους κινδύνους της πανδημίας για να πάρουν τα φάρμακά τους. Το μήνυμά μας είναι σαφές: το κράτος είναι ένα και είναι εδώ για να δίνει απαντήσεις στις ανάγκες των πολιτών και στην κρισιμότητα των στιγμών. Θα κάνουμε έγκαιρα ό,τι χρειαστεί ώστε η κοινωνία να βγει από αυτή την κρίση όρθια. Σε αυτή μας την προσπάθεια, όμως, χρειαζόμαστε συμμάχους τους πολίτες. Η συλλογική μας δυνατότητα εξαρτάται απόλυτα από την ατομική μας ευθύνη.

 

Προβληματίζεστε για την αντοχή των τηλεπικοινωνιών και του Διαδικτύου; Τι μέτρα λαμβάνετε;

Η αντοχή του δικτύου τηλεπικοινωνιών αποτελεί βασική μας μέριμνα. Είμαστε σε στενή συνεργασία με τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους ώστε να διασφαλίσουμε ότι όλοι οι Ελληνες θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε υπηρεσίες τηλεργασίας, εκπαίδευσης και ψυχαγωγίας - γενικά να είναι σε θέση να εξυπηρετούν τις ανάγκες τους από το σπίτι. Αισιοδοξούμε ότι δεν θα χρειαστεί να επιλέξουμε συγκεκριμένα τεχνικά μέτρα αναφορικά με τη χρήση του Ιntenet, όμως ταυτόχρονα έχουμε έτοιμα εναλλακτικά σχέδια δράσης τα οποία μπορούν να ενεργοποιηθούν ανάλογα με τις συνθήκες. Και σε αυτό το πεδίο, όμως, η ατομική ευθύνη αποτελεί βασική παράμετρο του ζητήματος. Γι'αυτό είναι σημαντικό να ακολουθήσουμε όλοι τις οδηγίες για την υπεύθυνη χρήση των τηλεπικοινωνιακών δικτύων και υπηρεσιών που έδωσε πριν από λίγες μέρες στη δημοσιότητα η Γενική Γραμματεία Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

 

Από τις μέχρι στιγμής ψηφιοποιημένες υπηρεσίες για τους πολίτες τι εικόνα έχετε;

Οι πλατφόρμες που έχουν τεθεί σε λειτουργία αποδίδουν σύμφωνα με τις προσδοκίες μας. Επίσης, είναι ιδιαίτερα ικανοποιητική η ανταπόκριση που λαμβάνουμε από τους πολίτες. Φυσικά, η εμπειρία και οι παρατηρήσεις των χρηστών είναι πάντα πολύτιμες. Η νέα διαδικασία δήλωσης γέννησης, η οποία αρχίζει και τελειώνει για τους γονείς στο μαιευτήριο, καταργώντας πολλαπλές ουρές που βρίσκονταν ακόμα και σε άλλους νομούς, θα αποτελέσει τον οδηγό μας για το επόμενο διάστημα, καθώς θα κινηθούμε στην ίδια λογική απλοποίησης και ψηφιοποίησης διαδικασιών και σε άλλα γεγονότα ζωής. Ο σχεδιασμός μας για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους δεν ανατρέπεται - επιταχύνεται.

 

Παρακολουθείτε τις κινήσεις της υπόλοιπης Ευρώπης;

Προφανώς και παρακολουθούμε τις εξελίξεις και την αποδοτικότητα μέτρων που λαμβάνουν άλλες χώρες. Είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι για το γεγονός ότι μέχρι στιγμής η Ελλάδα ανήκει στις χώρες που αντιμετωπίζουν την πανδημία με άμεσες πρωτοβουλίες. Σε μια παγκόσμια κρίση, όμως, η υιοθέτηση βέλτιστων πρακτικών με ταχύτητα αποτελεί πολύτιμο εφόδιο και καθίσταται αναγκαίος ο συντονισμός σε διακρατικό επίπεδο. Γι' αυτό και μια από τις πρωτοβουλίες μας είναι το αίτημα που απευθύναμε στην κροατική προεδρία της Ευρωπαϊκής Ενωσης για βιντεοδιάσκεψη μεταξύ των υπουργών των κρατών-μελών που διαθέτουν χαρτοφυλάκιο σχετικό με την ψηφιακή διακυβέρνηση και τις τηλεπικοινωνίες, αίτημα που αναμένουμε να γίνει και επίσημα δεκτό τις επόμενες ημέρες.