Το όνομα της Βρετανίδας επιστήμονα Ρόζαλιντ Φράνκλιν θα φέρει το ρόβερ της ευρω-ρωσικής αποστολής ExoMars που θα σταλεί στον ‘Αρη το 2020. Η επιλογή του ονόματος του ρόβερ, που συναρμολογείται αυτή τη στιγμή στη Βρετανία, έγινε ανάμεσα σε σχεδόν 36.000 προτάσεις που είχε καταθέσει το κοινό. Η ανακοίνωση έγινε από τον Βρετανό αστροναύτη Τιμ Πικ στο εργοστάσιο της Airbus στη Βρετανία, όπου γίνεται η συναρμολόγησή του, σύμφωνα με το BBC.

Το εξάτροχο ρόβερ θα διαθέτει επιστημονικά όργανα και ένα τρυπάνι με τα οποία θα αναζητήσει ίχνη παρελθούσας ή τωρινής ζωής στον γειτονικό πλανήτη. Το όνομά του συνδέεται με μια εμβληματική γυναίκα επιστήμονα, η οποία έχει συνδέσει το όνομά της με την ανακάλυψη του μορίου της ζωής, της διπλής έλικας του DNA.

Οι κρυσταλλογραφίες με ακτίνες-Χ της Ρόζαλιντ Φράνκλιν στο Βασιλικό Κολλέγιο (King’s) του Λονδίνου το 1952 άνοιξαν το δρόμο για την ανακάλυψη της δομής του μορίου του DNA από τους Γουάτσον, Κρικ και Γουίλκινς, οι οποίοι τιμήθηκαν με το Νόμπελ του 1962. Ο πρόωρος θάνατος της Φράνκλιν από καρκίνο των ωοθηκών το 1958 σε ηλικία μόνο 37 ετών μάλλον στέρησε τη συμμετοχή της στο Νόμπελ, αν και πολλοί μέχρι σήμερα θεωρούν ότι εξαρχής άδικα είχε υποτιμηθεί η συνεισφορά της, επειδή ήταν γυναίκα.

Η δικαίωση για τη Φράνκλιν είναι ότι το όνομα της θα ταξιδέψει σε έναν άλλο πλανήτη. Η Βρετανία απέκτησε το δικαίωμα να «βαφτίσει» το νέο ρόβερ, επειδή έχει βάλει τα περισσότερα χρήματα για την κατασκευή του.

Η αποστολή αστροβιολογίας ExoMars, που προγραμματίζεται να εκτοξευθεί το καλοκαίρι του 2020, αποτελεί μια συνεργασία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA) με τη ρωσική διαστημική υπηρεσία Roscosmos. Τα επιμέρους μέρη του ρόβερ έχουν κατασκευασθεί σε διάφορες χώρες της Ευρώπης, στον Καναδά και στις ΗΠΑ. Η άκατος που θα μεταφέρει το ρόβερ στον ‘Αρη, θα είναι γερμανικής κατασκευής, ενώ ο μηχανισμός προσεδάφισης ρωσικός, όπως και ο πύραυλος που θα εκτοξευθεί από το κοσμοδρόμιο Μπαϊκονούρ. Η άφιξη στον ‘Αρη αναμένεται τον Μάρτιο του 2021.