Τα σχέδια των Siemens και Alstom να δημιουργήσουν έναν «ευρωπαίο πρωταθλητή» στους σιδηροδρόμους κατέρρευσαν σήμερα, Τετάρτη, με την Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης να λέει «όχι» στη συμφωνία, λέγοντας ότι θα έπληττε τον ανταγωνισμό και θα οδηγούσε σε υψηλότερες τιμές για τους καταναλωτές.

Η απόρριψη πυροδότησε την έντονη αντίδραση Γερμανίας και Γαλλίας, που ζητούν αναθεώρηση της κοινοτικής πολιτικής ανταγωνισμού προκειμένου, όπως επισημαίνουν, να ανταποκρίνεται καλύτερα στις παγκόσμιες προκλήσεις του σήμερα.

Η Κομισιόν μπλόκαρε επίσης και την προσφορά της γερμανικής βιομηχανίας χαλκού Wieland Werke για την εξαγορά μονάδας της Aurubis, του μεγαλύτερου χυτείου χαλκού στην Ευρώπη, υποστηρίζοντας ότι και αυτή, όπως εκείνη των Siemens- Alstom, θα οδηγούσε σε άνοδο των τιμών για τους καταναλωτές

Τα δύο βέτο προκάλεσαν αντιδράσεις από την πλευρά της Γαλλίας και της Γερμανίας που ασκούν πιέσεις προκειμένου να χαλαρώσουν οι ευρωπαϊκοί κανόνες για τον ανταγωνισμό.

Οι υπέρμαχοι, ωστόσο, του αυστηρότερου ευρωπαϊκού πλαισίου συγχωνεύσεων υποστηρίζουν ότι οι τέτοιου είδους αλλαγές θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε ασαφείς και απρόβλεπτους κανόνες.

Η Siemens και η Alstom ήθελαν να συνενώσουν τις δυνάμεις τους στις σιδηροδρομικές δραστηριότητες προκειμένου να ανταγωνίζονται πιο αποτελεσματικά την κρατική κινεζική CRRC Corp στην παγκόσμια σκηνή, μια κίνηση που είχε τη στήριξη των κυβερνήσεων της Γαλλίας και της Γερμανίας.

Ωστόσο, η Επίτροπος Ανταγωνισμού Μαργκρέτε Βεστάγκερ δήλωσε ότι μπλόκαρε τη συμφωνία για να προστατεύσει τον ανταγωνισμό στον ευρωπαϊκό κλάδο των σιδηροδρόμων.

«Χωρίς επαρκή διορθωτικά μέτρα, αυτή η συγχώνευση θα οδηγούσε σε υψηλότερες τιμές για τα συστήματα σηματοδότησης που κρατούν ασφαλείς τους επιβάτες και για τις επόμενες γενιές των τρένων πολύ υψηλής ταχύτητας», δήλωσε.

Η Βεστάγκερ δήλωσε ότι οι εταιρίες και στις δύο συμφωνίες δεν επέδειξαν επαρκή προθυμία να αντιμετωπίσουν τις σοβαρές ανησυχίες της ρυθμιστικής αρχής για τον ανταγωνισμό και οι παραχωρήσεις στις οποίες προχώρησαν δεν ήταν αρκετές.

Η συμφωνία προκάλεσε επίσης επικρίσεις από τις εθνικές αρχές ανταγωνισμού στη Γερμανία, τη Βρετανία, την Ισπανία, το Βέλγιο και την Ολλανδία.

Η Siemens κατασκευάζει τα τρένα ICE για την εταιρία των γερμανικών σιδηροδρόμων Deutsche Bahn καθώς και μονάδες για την εταιρία Eurostar που διαχειρίζεται το Τούνελ της Μάγχης. Η Alstom κατασκευάζει το τρένο υψηλής ταχύτητας TGV, σήμα κατατεθέν της Γαλλίας. Η εταιρία κατασκευής τροχαίου υλικού πουλά επίσης τρένα για αστικά και υπεραστικά δίκτυα καθώς και συστήματα σηματοδότησης.

Πιέζουν Γαλλία και Βερολίνο για αλλαγές στους κανόνες της ΕΕ περί ανταγωνισμού

Η Ευρώπη θα πρέπει να αλλάξει τους κανόνες περί ανταγωνισμού προκειμένου να διευκολύνονται οι διασυνοριακές συγχωνεύσεις και να δημιουργηθούν κολοσσοί στην Ευρώπη που να μπορούν να ανταγωνιστούν εταιρίες από την Κίνα και τις ΗΠΑ, δήλωσε ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Πέτερ Αλτμάιερ, άποψη που συμμερίζεται απολύτων και ο Γάλλος ομόλογός του Μπρουνό Λεμέρ.

Το σχέδιο της Siemens και της Alstom να δημιουργήσουν έναν ευρωπαϊκό κολοσσό στους σιδηροδρόμους κατέρρευσε σήμερα καθώς οι αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ κατά του μονοπωλίου απέρριψαν τη συμφωνία, λέγοντας ότι θα έπληττε τον ανταγωνισμό και θα οδηγούσε σε υψηλότερες τιμές για τους καταναλωτές.

«Σεβόμαστε την απόφαση και την αρμοδιότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά είμαστε πεπεισμένοι ότι πρέπει να σκεφθούμε και να αποφασίσουμε για τις μελλοντικές αλλαγές επί των ευρωπαϊκών κανόνων ανταγωνισμού», δήλωσε ο Αλτμάιερ σε δημοσιογράφους στο Βερολίνο.

«Συμφώνησα με τον Γάλλο συνάδελφό μου Μπρουνό Λεμέρ ότι θα ετοιμάσουμε μια κοινή γαλλογερμανική πρωτοβουλία με στόχο να γίνει μια επικαιροποιημένη προσαρμογή του ευρωπαϊκού νόμου ανταγωνισμού».

Ο Αλτμάιερ δήλωσε ότι δεν ήθελε να επεκταθεί περαιτέρω στα θέματα ανταγωνισμού στη συγκεκριμένη υπόθεση της Siemens και της Alstom μερικές ώρες μετά την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις δύο εταιρίες, αλλά άφησε να εννοηθεί ότι θα τασσόταν υπέρ μιας δεύτερης προσπάθειας για μια συγχώνευση.

«Βρίσκομαι σε επαφή εδώ και πολλές εβδομάδες με τον Γάλλο συνάδελφό μου, με ανθρώπους που είναι επικεφαλής στην Κομισιόν καθώς και με εταιρίες, και θα συνεχίσουμε τη δουλειά αυτή και είμαι πεπεισμένος ότι υπάρχει ακόμα πιθανότητα για μια καλή και βιώσιμη λύση», δήλωσε ο Αλτμάιερ.

«Συνεχίζουμε να πιστεύουμε ότι είναι σωστή η συνένωση δυνάμεων στην Ευρώπη, και πιστεύουμε ότι είναι σωστό οι δύο μεγάλες εταιρίες να συνεργαστούν στον τομέα της τεχνολογίας σιδηροδρόμων και σηματοδότησης, διότι μόνο τότε θα είναι αρκετά μεγάλες και ισχυρές για να σταθούν απέναντι στους ανταγωνιστές τους παγκοσμίως», δήλωσε ο Αλτμάιερ.

Λεμέρ: Στόχος νέοι κανόνες περί ανταγωνισμού για τον 21ο αιώνα

Η Γαλλία και η Γερμανία θα εργαστούν από κοινού για ένα νέο πλαίσιο ευρωπαϊκών κανόνων αναφορικά με τον ανταγωνισμό στις βιομηχανίες που θα «ταιριάζει καλύτερα» στον 21ο αιώνα, δήλωσε σήμερα ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών Μπρουνό Λεμέρ.

Ο Λεμέρ έκανε τα σχόλια σε δημοσιογράφους στη γαλλική Γερουσία ως απάντηση στην  επίσημη απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να μπλοκάρει μια συμφωνία μεταξύ της Siemens και της Alstom για λόγους ανταγωνισμού.

Ο Λεμέρ δήλωσε ότι η Ευρώπη χρειάζεται νέους κανόνες για να αντιμετωπίσει τον παγκόσμιο ανταγωνισμό από την Κίνα και άλλες χώρες.

Η Alstom εκφράζει τη λύπη της

Η γαλλική εταιρία κατασκευής τρένων Alstom εξέφρασε τη λύπη της για την απόφαση της ΕΕ να μπλοκάρει τη σχεδιαζόμενη συμφωνία με τη Siemens και ανακοίνωσε ότι θα επικεντρωθεί στη δική της στρατηγική ανάπτυξης.

«Είναι προφανώς ένα πισωγύρισμα για τη βιομηχανία στην Ευρώπη. Η Alstom, μαζί με τη Siemens, είναι πεπεισμένη ότι η συναλλαγή θα δημιουργούσε ουσιαστική αξία για τον παγκόσμιο κλάδο μεταφορών, την ευρωπαϊκή βιομηχανία σιδηροδρόμων, τους πελάτες και τους ταξιδιώτες χωρίς να πλήττει τον ευρωπαϊκό ανταγωνισμό», ανακοίνωσε η εταιρία.

«Η Alstom θα σχεδιάσει τον εαυτό της σε ένα νέο μέλλον και θα καθορίσει έναν στρατηγικό οδικό χάρτη, περιλαμβανομένης και της σωστής διάθεσης κεφαλαίων», ανέφερε η Alstom σε ανακοίνωση.