Αλλαγές που θα αρχίσουν από τη φετινή χρονιά στα Λύκεια της χώρας προβλέπει το νέο εξεταστικό σύστημα του υπουργείου Παιδείας, που εισάγεται τελικά προς ψήφιση στη Βουλή στις αρχές του νέου χρόνου. Το νέο σύστημα θα κατατεθεί στη Βουλή χωρίς ωστόσο να έχουν διαλυθεί οι προβληματισμοί που δημιούργησε για τον αδιάβλητο χαρακτήρα της διαγωνιστικής διαδικασίας. Κι αυτό γιατί στις ενδοσχολικές εξετάσεις που θα οδηγούν στο περίφημο νέο αναβαθμισμένο απολυτήριο που εισηγείται το υπουργείο, την επιλογή των θεμάτων θα κάνει ομάδα εκπαιδευτικών ανά περιοχή, με διαδικασία κλήρωσης.

Ετσι, σε επίπεδο προεκλογικού συνθήματος, ο υπουργός Παιδείας επανέφερε τις προηγούμενες ημέρες τα περί «δυνατότητας ελεύθερης πρόσβασης μόνο με το απολυτήριο σε κάποια τμήματα ανωτάτων σχολών», χωρίς ωστόσο να αναφέρει ότι τα τμήματα αυτά θα είναι τα χαμηλής ζήτησης, στα οποία μπαίνουν και σήμερα υποψήφιοι συχνά με 4.000 ή 5.000 μόρια (4 ή 5 δηλαδή κάτω από τη βαθμολογική βάση).

Οπως όλα λοιπόν δείχνουν, το καλοκαίρι της χρονιάς που αρχίζει σε λίγες μέρες (τον Ιούνιο του 2019) οι μαθητές της Β’ Λυκείου θα πρέπει ήδη να έχουν αποφασίσει ποιες σχολές τούς ενδιαφέρουν ώστε να συμπληρώσουν ένα πρώτο μηχανογραφικό δελτίο με τις δέκα πρώτες επιλογές τους. Η κίνηση αυτή, που προφανώς αιφνιδιάζει εκατοντάδες οικογένειες σε μια χώρα που δεν έχει καν οργανωμένα και επαρκή προγράμματα επαγγελματικού προσανατολισμού, γίνεται για να έχει το υπουργείο Παιδείας την επόμενη χρονιά μια εικόνα της ζήτησης ανά ίδρυμα και να διαμορφώσει τις περίφημες σχολές τύπου «Α» (υψηλού ενδιαφέροντος) και τύπου «Β» (χαμηλού ενδιαφέροντος). Στις δεύτερες οι υποψήφιοι θα μπαίνουν μόνο με το απολυτήριό τους και τον βαθμό που έχουν συμπληρώσει σε αυτό.

Ποια είναι τα ερωτήματα

Κανείς ωστόσο δεν έχει σκεφτεί τα παρακάτω ερωτήματα:

1. Το σύστημα είναι πιθανό να οδηγήσει σε «δημοσκοπική κατάρρευση», καθώς δεν έχει ακόμη υπολογιστεί ο αριθμός των τμημάτων στα οποία θα μπαίνει κανείς χωρίς πανελλαδικές εξετάσεις, ενώ τα δεδομένα αλλάζει και η ένταξη στα πανεπιστήμια πολλών ΤΕΙ που προσέφεραν σπουδές χωρίς ενδιαφέρον για τους νέους, αλλά οι οποίες τώρα ίσως αλλάξουν προσανατολισμό.

2. Τι θα γίνει αν ομάδες μαθητών ανά περιφέρεια αποφασίσουν να «μαυρίσουν» ή να ανεβάσουν υπερβολικά σχολές ανεξάρτητα από τα ενδιαφέροντά τους, αποκλειστικά και μόνο για να αλλάξουν τις «μετοχές» του ιδιόμορφου βαθμολογικού χρηματιστηρίου που στήνει το υπουργείο Παιδείας στα Λύκεια όλης της χώρας;

3. Δεν δημιουργούν προβλήματα ανισότητας οι διπλές εξετάσεις που θα γίνονται κάθε καλοκαίρι στην Γ’ Λυκείου; Οι μαθητές θα εξετάζονται στο «ενδοσχολικό – περιφερειακό» επίπεδο τα ίδια ακριβώς μαθήματα που θα εξετάζονται και στο πανελλαδικό (αφού στην Γ’ Λυκείου τα μόνα μαθήματα που θα διδάσκονται και στα οποία θα εξετάζονται οι μαθητές είναι τα πανελλαδικά). Αρα μιλάμε για δύο συνεχόμενες Πανελλαδικές / Περιφερειακές, στην ίδια ύλη, στον ίδιο μήνα, στα ίδια μαθήματα, αλλά με διαφορετική κατάληξη.

Διαβάστε ολόκληρο το ρεπορτάζ στην έντυπη έκδοση των ΝΕΩΝ